img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
23 bilder i galleri
Suzukis nye folkebil
Suzuki Ignis gjenoppstår som folke-SUV til 199.900 kroner. Det er det samme som bilen kostet for ti år siden. Ignis har elementer i seg til å bli en vinner.

Suzuki er den store småbilprodusenten som innimellom treffer norske trender med stor tyngde.

Nå handler det om liten SUV, og selv om Suzuki har levert mange slike opp gjennom årene – det er en av biltypene de faktisk er mest kjent for – har interessen i Europa for alvor våknet for disse høybygde kvikkassene de siste to årene.

Tilbake igjen
Så når Suzuki reintroduserer Ignis etter nesten ti års fravær, er konkurrentene fortsatt få og potensielle kjøpere mange. Så langt jeg kan se stiller kun Fiat Panda 4x4 og Ford EcoSport som reelle konkurrenter til en Ignis fetet opp ti centimeter i lengden og bredden til målene 3,70 x 1,69 x 1,60 meter.

For dem som husker forrige Ignis, ja, det var en liten og trang, men elsket bil, så er det innvendige volumet økt til de krav som stilles i dag. I denne bilen kan jeg med mine 1,81 meter sitte greit bak meg selv og uten å skalle i taket.

Samme pris
Men prisen har ikke lagt på seg. For ti år siden kostet Ignis med firehjulsdrift og automat 199.900 kroner. Fortsatt er prisen på krona den samme, men med en ikke uvesentlig forskjell: automatgir kan du glemme, men husk for all del å krysse av for introduksjonspakken priset til 20.000 kroner. Hvis ikke er jeg redd du blir umåtelig skuffet.

Pakken inneholder:

  • To kameraer som gjenkjenner myke trafikanter, bremser og om nødvendig stopper automatisk. Det samme gjelder i forhold til andre biler som tas igjen. Egentlig et krav for å bli tatt på alvor av Euro NCAP.
  • Filskiftvarsler.
  • Hel-LED lyspakke. Ja, jeg kan skrive under på at denne biler har godt lys.
  • Delt baksete (to sitteplasser) som glir på skinner. Åpner for mer fleksibelt bagasjerom.
  • Vinkelregulerbare bakseterygger.
  • Takrails
  • Cruisekontroll.

Men: der forrige Ignis kunne kjøpes med 4x4 i kombinasjon med automatgir, er denne muligheten nå borte. Selvfølgelig bygges Ignis med framhjulsdrift og automatgir, men den er uaktuell i Norge.

Bare 4x4
– For oss er Suzuki firehjulsdrift, kommer det kort fra administrerende direktør Frank Dunvold hos importøren.

Det hjelper ikke at den antatt viktigste indirekte konkurrenten, Toyota Yarisi hovedsak selges med automatgir fordi den er hybrid.

Hybrid
Hybrid er også Ignis. Men mer av den enkle varianten a la forrige Honda Jazz. 1,2-literen som yter 90 hk (120 Nm) i Ignis får 50 Nm i elhjelp til å ta toppene av forbruket som oppgis til 0,46 liter/mil og 106 gram CO2/km.

Like mye som hjelp fra den lille elmotoren og det minimale batteriet plassert under førersetet, bidrar vekten på 865 kilo til å holde tørsten unna motoren.

Etter å ha bladd gjennom hele den omfattende vektlisten til OFV fant jeg bare et par håndfuller med lettere bilmodeller, men de er alle mindre eller betydelig mindre. Godt gjort av Suzuki

Høy bakkeklaring
Suzuki skryter av 18 cm bakkeklaring. Det gjør ikke Ignis til noen terrengbil selv om den både har bakkestarthjelp og hjelp til å komme seg ned vanskelige og glatte bakker.

Jeg likte umiddelbart Ignis. Dens enkle og ganske røffe utseende hvor tre skråstreker bak bakdørene og innrammingen av grillen og frontlyktene flørter med merkets historie, rent konkret bittelille Cervo, tiltaler meg.

Navi koster ekstra
Innvendig er den også enkelt pakket med plastdetaljer premiummerkene holder seg langt unna. Men det fungerer, kun rattvarme og navi mangler. Navi koster ekstra og leveres i pakke med stor skjerm, oppgradert audioanlegg, ryggekamera og oppkoplingsmuligheter. Et must, spør du meg.

Suzuki Ignis kjører helt greit, men er overraskende og – etter min mening – overdrevet fast satt opp. Jeg er ganske sikker på at den viktigste kundegruppen – de godt voksne – i en bil som denne er mer opptatt av komfort enn sportsegenskaper, og da holder det ikke med bare myke seteputer.

Ignis leveres ikke med soltak.

Så til noen spørsmål fra BilNorges lesere:

Morten K lurer på om det er slik at nye Ignis kun kommer med 4wd? Og kommer den også med den fantastiske lille perlen av en 1.0 liters turbomotor?

Som det framgår av prøvekjøringen satser Suzuki kun på 4x4 i Norge. Og den lille turboperlen du nevner står ikke på Ignis-programmet i Europa.

Ignis skal heretter produseres i Japan og ikke i Ungarn hvor Suzuki har omfattende bilproduksjon.

Kenneth spør om Ignis kun kommer til Norge som hybrid? eller får vi en 2wd uten hybrid også?

Svaret er ja til det første og nei til det siste spørsmålet.

Kan dere si noe om støynivå og hvordan hybridløsningen slår ut på det reelle drivstofforbruk?, spør Torkell.

Støynivået er på det jevne. I forhold til drivstofforbruk er jeg redd elpakken gir for lite effekt til at det har noen reell betydning for forbruket.

Fakta om Suzuki Ignis

Pris fra:

199.900,-

Pris prøvekjørt:

230.000,-

L/B/H:

370/169/160 cm

Akselavstand:

244 cm

Motor:

1242 ccm/R4

Effekt/moment:

90 hk/120 Nm

Drivlinje:

4x4 – 5M

Egenvekt:

865 kg

Bagasjerom:

204 - 1086 l

Bakkeklaring:

18,0 cm

Tilhengervekt:

1000 kg

0-100 km/t:

12,2 sek

Toppfart:

170 km/t

Forbruk:

0,46 l/mil

CO2:

104 g/km


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer