img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
47 bilder i galleri
Prøvekjørt: Maserati Levante
Maserati har truffet godt på sitt første forsøk inn i SUV-verden. Levante er en SUV å drømme om.

Hva er dette?
Maserati Levante er det italienske merkets første steg inn i SUV-segmentet – et steg som ifølge merket selv er helt naturlig.

- Maserati er et GT-merke, og en SUV er en ypperlig «grand tourer», melder sjefen for Maserati UK, Peter Denton.

Og det er ingen småkar Maserati har tryllet frem her. Så vidt over fem meter lang, og dermed trygt plassert i Cayenne-land – uten at den visuelt oppleves som så stor.

Personlig synes jeg Maserati har klart å blande det «Maseratiske» med SUV-linjene veldig godt. Selv om bakenden ikke virker like elegant som fronten, er dette en SUV det ikke gjør vondt å se på (hei, der var Cayenne igjen, ja).

Motor og drivverk
Under panseret på vår testbil sitter en 3-liters V6-diesel, med 275 hestekrefter. Motoren bygges av VM Motori (som igjen eies av Fiat-gruppen), og gir bra skyv i den 2,2 tonn tunge bilen. Det er merkbar forskjell på gassresponsen i de forskjellige kjøremodiene, og selv i normal-modus blir den nesten litt for seig.

Med et trykk på sport-knappen får man derimot bedre respons i både motor og girkasse, uten at demperne stiver seg opp – dette blir min foretrukne kjøremodus. Et trykk til på sportknappen, så aktiverer sportsdemperne seg også.

Automatgir er standard på Levante, akkurat som Q4 firehjulsdrift, og det er ZF som leverer girkassa. De leverer til mange merker, men kalibreringen Maserati har gjort til Levante er upåklagelig. Rask og behagelig – jeg savner ikke noen dobbelt-clutch her, i hvert fall.

Blant spørsmålene jeg fikk før prøvekjøringen var det flere som lurte på alternative drivlinjer, med strøm involvert.

- Plattformen til Levante er tilpasset en hybrid drivlinje, men om Maserati som merke er klar for det enda, vet jeg ikke, sier UK-sjef Denton.

Med andre ord; dersom toppledelsen i FCA sier «ja, Maseratis modeller skal kunne tilbys med hybrid drivlinje», er det mulighet for det i Levante. Og det trenger ikke være altfor langt unna heller, siden det prates om en hel-elektrisk sportsbil i 2020: Alfieri.

Når vi først er inne på tekniske detaljer og spørsmål fra dere lesere:

Levante har absolutt ingenting til felles med Alfa Romeo Stelvio. Selv om man kanskje skulle tro det virket naturlig å samkjøre de to modellene, er ikke det tilfelle. Stelvio er basert på Giulia-plattformen som ble utviklet «i hemmelighet» av et lite, dedikert Alfa Romeo-team – mens Levante er bygget på Maseratis egen Ghibli/Quattroporte-plattform.

Levante har en oppgitt trekkevne på 2700 kilo.

På veien
Nok om teknikk og tall. Maseratier er til for å kjøres, og det er på tide å kaste seg ut på veien med bilen. Selv om bilen kler proporsjonene sine godt og ser kompakt ut, merker man bilens størrelse så fort man navigerer seg ut fra parkeringsplassen.

Det deilige rattet er koblet til hjulene med tradisjonell hydraulisk servostyring – ikke elektrisk, som er normen i dag. Dette fordi Ghibli-plattformen bruker hydraulisk styring, og fordi Maserati mener elektriske system ikke klarer gjenskape den gode styrefølelsen hydraulikken gir.

Det er lett å forstå hva de mener, for det blir kjapt klart at dette er en morsom bil å ratte. Selv på vinterdekk er pek-og-klikk-faktoren høy. Ulempen med hydraulisk styring er naturligvis at man må ofre funksjoner som aktiv filholder og automatisk parkeringshjelp, men dette er Maserati overbevist om at deres kunder er villig til å forgå for den gode kjøreopplevelsen.

Bilen er stiv, nesten litt for stiv – selv i normalmodus. Men det er utrolig deilig å ratte en SUV hvor jeg føler jeg har kontakt med underlaget. Sittestillingen er glimrende (selv om fothvileren til venstrefoten på min høyrestyrte prøvebil var ikke-eksisterende), og jeg sitter både lavt nok til å sitte godt, og høyt nok til å få den lille ekstra oversikten SUV-eiere gjerne setter pris på.

Om dette er den SUV-en som er morsomst å kjøre er ikke godt å si uten en direkte sammenligning side om side med de andre gode. Her er det nok Porsche Macan som leder an, en bil i størrelsesklassen under Levante, men det er ingen tvil om at italieneren vil bite godt fra seg i en slik duell.

Dette liker jeg
Maserati kommer sent, men veldig godt til SUV-festen. En så velkjørende SUV skal man lete lenge etter, og når den kjører fantastisk også er det ikke vanskelig å la seg sjarmere.

Et oversiktlig og velbygd interiør løfter også stemningen.

Dette liker jeg ikke
Over grov asfalt med mye kanter og skjøter merkes det at bilen er stiv, og i en bil som er over fem meter lang bør det være bedre plass i baksetet.

Fakta MASERATI LEVANTE Diesel

Pris fra:

1.179.000,-

Dimensjoner L/B/H:

500/197/168 cm

Akselavstand:

300 cm

Motor:

2987 ccm V6

Effekt/moment:

275 hk/600 Nm

Drivlinje:

4x4 – 8A

Egenvekt:

2205 kg

Bagasjerom:

580 l

Bakkeklaring:

165-248 mm

Tilhengervekt:

2700 kg

0-100 km/t:

6,9 sek

Toppfart:

230 km/t

Forbruk:

0,72 l/mil

CO2:

189 g/km


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer