Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hva er dette? - Maserati er et GT-merke, og en SUV er en ypperlig «grand tourer», melder sjefen for Maserati UK, Peter Denton. Og det er ingen småkar Maserati har tryllet frem her. Så vidt over fem meter lang, og dermed trygt plassert i Cayenne-land – uten at den visuelt oppleves som så stor. Personlig synes jeg Maserati har klart å blande det «Maseratiske» med SUV-linjene veldig godt. Selv om bakenden ikke virker like elegant som fronten, er dette en SUV det ikke gjør vondt å se på (hei, der var Cayenne igjen, ja). Motor og drivverk Med et trykk på sport-knappen får man derimot bedre respons i både motor og girkasse, uten at demperne stiver seg opp – dette blir min foretrukne kjøremodus. Et trykk til på sportknappen, så aktiverer sportsdemperne seg også. Automatgir er standard på Levante, akkurat som Q4 firehjulsdrift, og det er ZF som leverer girkassa. De leverer til mange merker, men kalibreringen Maserati har gjort til Levante er upåklagelig. Rask og behagelig – jeg savner ikke noen dobbelt-clutch her, i hvert fall. Blant spørsmålene jeg fikk før prøvekjøringen var det flere som lurte på alternative drivlinjer, med strøm involvert. - Plattformen til Levante er tilpasset en hybrid drivlinje, men om Maserati som merke er klar for det enda, vet jeg ikke, sier UK-sjef Denton. Med andre ord; dersom toppledelsen i FCA sier «ja, Maseratis modeller skal kunne tilbys med hybrid drivlinje», er det mulighet for det i Levante. Og det trenger ikke være altfor langt unna heller, siden det prates om en hel-elektrisk sportsbil i 2020: Alfieri. Når vi først er inne på tekniske detaljer og spørsmål fra dere lesere: Levante har absolutt ingenting til felles med Alfa Romeo Stelvio. Selv om man kanskje skulle tro det virket naturlig å samkjøre de to modellene, er ikke det tilfelle. Stelvio er basert på Giulia-plattformen som ble utviklet «i hemmelighet» av et lite, dedikert Alfa Romeo-team – mens Levante er bygget på Maseratis egen Ghibli/Quattroporte-plattform. Levante har en oppgitt trekkevne på 2700 kilo. På veien Det deilige rattet er koblet til hjulene med tradisjonell hydraulisk servostyring – ikke elektrisk, som er normen i dag. Dette fordi Ghibli-plattformen bruker hydraulisk styring, og fordi Maserati mener elektriske system ikke klarer gjenskape den gode styrefølelsen hydraulikken gir. Det er lett å forstå hva de mener, for det blir kjapt klart at dette er en morsom bil å ratte. Selv på vinterdekk er pek-og-klikk-faktoren høy. Ulempen med hydraulisk styring er naturligvis at man må ofre funksjoner som aktiv filholder og automatisk parkeringshjelp, men dette er Maserati overbevist om at deres kunder er villig til å forgå for den gode kjøreopplevelsen. Bilen er stiv, nesten litt for stiv – selv i normalmodus. Men det er utrolig deilig å ratte en SUV hvor jeg føler jeg har kontakt med underlaget. Sittestillingen er glimrende (selv om fothvileren til venstrefoten på min høyrestyrte prøvebil var ikke-eksisterende), og jeg sitter både lavt nok til å sitte godt, og høyt nok til å få den lille ekstra oversikten SUV-eiere gjerne setter pris på. Om dette er den SUV-en som er morsomst å kjøre er ikke godt å si uten en direkte sammenligning side om side med de andre gode. Her er det nok Porsche Macan som leder an, en bil i størrelsesklassen under Levante, men det er ingen tvil om at italieneren vil bite godt fra seg i en slik duell. Dette liker jeg Et oversiktlig og velbygd interiør løfter også stemningen. Dette liker jeg ikke
|