img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
76 bilder i galleri
Mercedes med mild terrengbil
PRØVEKJØRT: Den enkleste form for hybrid heter «mild hybrid». Nå er Mercedes endelig på plass med sin milde terrengbil – All-Terrain – nesten 20 år etter sin nærmeste konkurrent.

Det var i 1999 Audi tok sin A6 Avant Quattro, la på noe svart plast rundt hjulbuene, sørget for at luftfjæringen var veldig justerbar, og kalte den Allroad.

Men de hadde til gjengjeld lært av svenskene. For da Volvo lagde sin V70 av den norskeste Volvoen som finnes, gamle 850, gjorde de noe tilsvarende, AWD, løftet den noen cm, kladdet på litt tøff, svart plast og døpte den CrossCountry.

Kjempesuksess.

Bare i Norge solgte den 17.000 eksemplarer.

Men historien, bakover, stopper ikke der – som en av våre lesere med god husk minner meg på:

«Matra Simca Rancho var vel muligens førstemann ut med stylter og svart hardplast…?»

Jeg tror jeg er helt enig med deg, Jan H. Petersen. Selv om der er vi vel inne på noe såpass høyt at i dag ville vi kalt den en SUV.

Anti SUV
Og nå nærmer vi oss, for det er nettopp det den nye Mercedes-Benz All-Terrain ikke er. «Det er mange mennesker som ikke vil ha en SUV», forklarte Ulrich Zillmann da jeg spurte om hvorfor de nå endelig hadde oppdaget denne etterhånden ganske banale oppskriften.

«Dels fordi de syns den er i største laget, dels fordi den bruker mer drivstoff på grunn av frontarealet, og den gir vel kanskje også et mindre dynamisk inntrykk».

Zillmann sto (eller står – E-Klasse-familien er langt fra komplett ennå) i spissen for E-Klasse utviklingen, og forteller at denne nye modellen dukket opp ganske sent i planleggingen.

Den har kodenavn S213, akkurat som den vanlige stasjonsvognen, og selv om det åpenbart er lagt ned masse arbeid i denne utgaven, la ikke Zillmann skjul på at dette var et eksperiment.

Et spennende eksperiment, men han hadde for eksempel ikke peiling på hvordan miksen ville bli mellom denne og den vanlige stasjonsvognen.

En av fire
I Norge er den åpenbart meget mindre av et eksperiment, neste år får vi 400 slike modeller - av totalt 1600 E-klasser. Dette tyder på at selv om feltet er helt nytt for importøren, er han ganske sikker på at denne modellen vil plugge ett viktig hull.

Og foreløpig er denne pluggen ganske beskjeden. Motorutvalget er i første omgang begrenset til 220d-varianten. 2 liter og 194 hk. Men vi kjørte også en sekssylindret diesel, 350 heter vel den, da bilen ble presentert oppe i en alp eller tre i Østerrike. 

Tro nå ikke at dette er en prøvekjøring, men det er åpenbart, det kunne man høre, at den lille motoren jobbet vesentlig hardere enn den store.

At det samtidig var merkbar dekkstøy fra 19-tommers Pirellier kan tyde i retning av at importøren kanskje skal se på dekkutrustningen her hjemme, og at de mest følsomme av dere skal vente til motorprogrammet vokser litt oppover.

Avantgarde
Men resten av pakka er konstant for alle modellene. Avantgarde-line er standard for interiøret, men med et vesentlig tillegg. I stedet for hel ved, eller imitasjoner derav, finnes det en versjon der de ganske store flatene er erstattet av børstet aluminium.

Da begynner vi plutselig å få et hi-tech interiør som kler resten av innholdet – 4Matic og 9G-Tronic og Air Body Control og Dynamic Select og hva det heter alt sammen. Sammen med et av de Helly Hansen-liknende stoffene, som ikke en gang forsøker å antyde død ku, begynner vi å ane antydningen av en ny interiør-tankegang.

Jeg hadde store problemer med å få Carsten Ertelt med på den tankegangen, men vi var i hvert fall enige om at med det blå stemningslyset på innsiden, hadde vi fjernet oss litt fra misforstått engelsk herreklubb.

(saken fortsetter)

Nærmere naturen
Jeg gratulerte ham også med en av de lekreste fintene på hele bilen – en som man kanskje ikke uten videre legger merke til. Han hadde nemlig tegnet om pedalene. Ikke slik at du merket noe når du betjente dem, men så du på dem fikk du med en gang en skikkelig møkkete-gummistøvel-assosiasjon.

Og det er jo nettopp det som er mye av denne bilens rasjonale: du skal få en eim av granbar og gjerne også et leirbål, når du ser den. Det oppfattede inntrykket skal hete: litt tøffere og litt mer aktiv-livsstil enn den vanlige stasjonsvognen.

Mercedes hadde stukket ut en løype opp og ned den østerrikske siden av en delvis snø- og isdekt Passo di Rombo-vei.  En strålende rute som er et glimrende alternativ til Brenner når du skal ned til Italia – eller hjem igjen. Med et fantastisk nytt motorsykkelmuseum også, forresten, men mer om det en annen gang.

Akkurat den turen, kjørt i kolonne med folk fra litt mer snø-averse geografier, viste bare det vi visste fra før, at de elektroniske støttesystemene hos Mercedes virker.

Off-road
Men det var også lagt opp en skogsløype der de virkelige spesialitetene til All-Terrain skulle demonstreres på riktig alvor. 

Bilen er altså i utgangspunktet 29 mm høyere enn en vanlig stasjonsvogn. Men med den lille dynamiske kontroll-bryteren, der du tidligere har hatt valget mellom fem kjøreprogram, mister du Sport + men får til gjengjeld et nytt: All-Terrain. (Du finner det igjen i GLE forresten).

En ting er at bilen heves ytterligere 20 mm, som du kjører med i hastigheter inntil 35 km/t. Det merker du egentlig ikke der du sitter, men du ser det på displayet som har fått en helt annen tegnefilmkarakter enn før.

Der følger du absolutt alt som skjer med fjærer og tyngdepunkt og rattvinkler, og det dukker opp en rekke indikatorer som forteller at du fremdeles har langt igjen før du tipper eller velter eller drukner.

Presterer
Du har forresten også individuelle muligheter. Via en egen kontrollknott kan du velge mellom tre forskjellige høydesettinger, fra null til 35 mm. Det betyr bakkeklaring fra 121 til 156 mm, og ifølge de som virkelig tok ruten gjennom skauen, skal jeg bare tørke av meg det hånlige Stassjonsvogn-på-stylter-fliret.

«Dette hadde ikke gått med en vanlig stasjonsvogn» insisterte folk jeg stoler på. 

Det skal bli gøy å prøve en annen gang, når det ikke er så dårlig tid til flyet. Imens får jeg hygge meg med en video-snutt som egentlig ikke viser noe annet enn at Mercedes også syns det er morsomt å presentere rampete kjøring nå og da.

Importøren åpner for salg av bilen i januar. Da skal også prisen være klar, men jeg kan ikke tenke meg at den vil ende langt på nordsiden av 700 K. Og det kommer som sagt 400 av dem i 2017.

Om noen av de siste kommer med sekseren, aner jeg heller ikke. Og det kan jeg derfor ikke svare dere på, alle dere som lurte på motoriseringene.

Spørsmålene
Ca. 90 % av dere som sendte med meg spørsmål nedover lurte også på om denne versjonen ville komme som plug-in hybrid. Svaret fra Zillmann var klart: «det foreligger det ingen planer om».

Svaret fra meg er like klart: «det er jo ingen grunn til at det ikke skulle komme dersom etterspørselen er der». (Akkurat som det ikke er noen grunn til at det ikke også skal komme flere motorer).

Hans Vidar lurte på om den opplevdes annerledes enn den vanlige E-Klassen. Rødmende må jeg tilstå at både på grunn av hjulene og på grunn av høyden over havet burde jeg kunne svare ja, men så god er jeg ikke at jeg etter et par hundre kilometer ikke veldig krevende kjøring kan avsi en eneste kvalifisert antydning av karakter til bilen. Den var en E-Klasse!

Og Rune lurer på om den kommer med AMG-styling etter hvert. Igjen: «ingen planer». Men igjen (fra min side) – hvorfor ikke?  Der er det jo penger å tjene for leverandøren.

Og til sist: en taxieier fra den mer dramatiske delen av Norge, Alta-kanten, som lurer på om denne kommer med Taxi-pakke. Og her er det importøren som svarer: Noe om at «interessen fra privat-kunder har vært overveldende, så vi har ingen planere om det». Akkurat der tror jeg de har en ivrig taxikunde enten de vil eller ei.

Fakta Mercedes-Benz All-Terrain E 220 d

Motor:

1950 ccm. R4.

Effekt:

194 hk/143 kW v 3800 o/min

Moment:

400 Nm v 1600-3800 o/min

L/B/H:

4947/1861/1497 (+35) mm.

Akselavstand:

2939 mm.

Bakkeklaring:

121-156 mm.

Egenvekt:

1920 kg.

Totalvekt:

2.590 kg.

Bagasjerom:

670 l.

0-100 km/t:

8,0 sek.

Toppfart:

231 km/t.

Forbruk:

0,50-0,56 l/mil.

CO2:

137-139 g/km.

Pris:

ikke fastlagt


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer