Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det var i 1999 Audi tok sin A6 Avant Quattro, la på noe svart plast rundt hjulbuene, sørget for at luftfjæringen var veldig justerbar, og kalte den Allroad. Men de hadde til gjengjeld lært av svenskene. For da Volvo lagde sin V70 av den norskeste Volvoen som finnes, gamle 850, gjorde de noe tilsvarende, AWD, løftet den noen cm, kladdet på litt tøff, svart plast og døpte den CrossCountry. Kjempesuksess. Bare i Norge solgte den 17.000 eksemplarer. Men historien, bakover, stopper ikke der – som en av våre lesere med god husk minner meg på: «Matra Simca Rancho var vel muligens førstemann ut med stylter og svart hardplast…?» Jeg tror jeg er helt enig med deg, Jan H. Petersen. Selv om der er vi vel inne på noe såpass høyt at i dag ville vi kalt den en SUV. Anti SUV «Dels fordi de syns den er i største laget, dels fordi den bruker mer drivstoff på grunn av frontarealet, og den gir vel kanskje også et mindre dynamisk inntrykk». Zillmann sto (eller står – E-Klasse-familien er langt fra komplett ennå) i spissen for E-Klasse utviklingen, og forteller at denne nye modellen dukket opp ganske sent i planleggingen. Den har kodenavn S213, akkurat som den vanlige stasjonsvognen, og selv om det åpenbart er lagt ned masse arbeid i denne utgaven, la ikke Zillmann skjul på at dette var et eksperiment. Et spennende eksperiment, men han hadde for eksempel ikke peiling på hvordan miksen ville bli mellom denne og den vanlige stasjonsvognen. En av fire Og foreløpig er denne pluggen ganske beskjeden. Motorutvalget er i første omgang begrenset til 220d-varianten. 2 liter og 194 hk. Men vi kjørte også en sekssylindret diesel, 350 heter vel den, da bilen ble presentert oppe i en alp eller tre i Østerrike. Tro nå ikke at dette er en prøvekjøring, men det er åpenbart, det kunne man høre, at den lille motoren jobbet vesentlig hardere enn den store. At det samtidig var merkbar dekkstøy fra 19-tommers Pirellier kan tyde i retning av at importøren kanskje skal se på dekkutrustningen her hjemme, og at de mest følsomme av dere skal vente til motorprogrammet vokser litt oppover. Avantgarde Da begynner vi plutselig å få et hi-tech interiør som kler resten av innholdet – 4Matic og 9G-Tronic og Air Body Control og Dynamic Select og hva det heter alt sammen. Sammen med et av de Helly Hansen-liknende stoffene, som ikke en gang forsøker å antyde død ku, begynner vi å ane antydningen av en ny interiør-tankegang. Jeg hadde store problemer med å få Carsten Ertelt med på den tankegangen, men vi var i hvert fall enige om at med det blå stemningslyset på innsiden, hadde vi fjernet oss litt fra misforstått engelsk herreklubb. (saken fortsetter) Nærmere naturen Og det er jo nettopp det som er mye av denne bilens rasjonale: du skal få en eim av granbar og gjerne også et leirbål, når du ser den. Det oppfattede inntrykket skal hete: litt tøffere og litt mer aktiv-livsstil enn den vanlige stasjonsvognen. Mercedes hadde stukket ut en løype opp og ned den østerrikske siden av en delvis snø- og isdekt Passo di Rombo-vei. En strålende rute som er et glimrende alternativ til Brenner når du skal ned til Italia – eller hjem igjen. Med et fantastisk nytt motorsykkelmuseum også, forresten, men mer om det en annen gang. Akkurat den turen, kjørt i kolonne med folk fra litt mer snø-averse geografier, viste bare det vi visste fra før, at de elektroniske støttesystemene hos Mercedes virker. Off-road Bilen er altså i utgangspunktet 29 mm høyere enn en vanlig stasjonsvogn. Men med den lille dynamiske kontroll-bryteren, der du tidligere har hatt valget mellom fem kjøreprogram, mister du Sport + men får til gjengjeld et nytt: All-Terrain. (Du finner det igjen i GLE forresten). En ting er at bilen heves ytterligere 20 mm, som du kjører med i hastigheter inntil 35 km/t. Det merker du egentlig ikke der du sitter, men du ser det på displayet som har fått en helt annen tegnefilmkarakter enn før. Der følger du absolutt alt som skjer med fjærer og tyngdepunkt og rattvinkler, og det dukker opp en rekke indikatorer som forteller at du fremdeles har langt igjen før du tipper eller velter eller drukner. Presterer «Dette hadde ikke gått med en vanlig stasjonsvogn» insisterte folk jeg stoler på. Det skal bli gøy å prøve en annen gang, når det ikke er så dårlig tid til flyet. Imens får jeg hygge meg med en video-snutt som egentlig ikke viser noe annet enn at Mercedes også syns det er morsomt å presentere rampete kjøring nå og da. Importøren åpner for salg av bilen i januar. Da skal også prisen være klar, men jeg kan ikke tenke meg at den vil ende langt på nordsiden av 700 K. Og det kommer som sagt 400 av dem i 2017. Om noen av de siste kommer med sekseren, aner jeg heller ikke. Og det kan jeg derfor ikke svare dere på, alle dere som lurte på motoriseringene. Spørsmålene Svaret fra meg er like klart: «det er jo ingen grunn til at det ikke skulle komme dersom etterspørselen er der». (Akkurat som det ikke er noen grunn til at det ikke også skal komme flere motorer). Hans Vidar lurte på om den opplevdes annerledes enn den vanlige E-Klassen. Rødmende må jeg tilstå at både på grunn av hjulene og på grunn av høyden over havet burde jeg kunne svare ja, men så god er jeg ikke at jeg etter et par hundre kilometer ikke veldig krevende kjøring kan avsi en eneste kvalifisert antydning av karakter til bilen. Den var en E-Klasse! Og Rune lurer på om den kommer med AMG-styling etter hvert. Igjen: «ingen planer». Men igjen (fra min side) – hvorfor ikke? Der er det jo penger å tjene for leverandøren. Og til sist: en taxieier fra den mer dramatiske delen av Norge, Alta-kanten, som lurer på om denne kommer med Taxi-pakke. Og her er det importøren som svarer: Noe om at «interessen fra privat-kunder har vært overveldende, så vi har ingen planere om det». Akkurat der tror jeg de har en ivrig taxikunde enten de vil eller ei.
|