img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
16 bilder i galleri
På glattisen med fornyet GT86
Toyota har pusset opp sin sportsbil GT86 visuelt, men under panseret er alt som før.

Det er et hint av FT-1 i den nye snuten til Toyota GT86. Jeg liker det jeg ser. Endringene er små, men kraftfulle, og innebærer nye lykter foran og bak.

GT86 er en av mine favoritter på nybilmarkedet. En ærlig bil, en bil som ikke later som om den er noe annet enn et leketøy. Den har vist at det er hold i Toyota-toppsjef Akio Toyodas ord om at Toyotaer skal være morsomme å kjøre.

Og mest av alt: At det fortsatt er snert i Toyota – at ikke alt handler om isbjørner og Atkinson-sykluser.

Det var ikke bare meg som var bekymret da både Celica og MR2 forsvant stille uten noen etterfølgere, at overraskende perler som Corolla T-Sport og Yaris Turbo bare var et blaff, og i en periode var modellutvalget til Toyota så grått at vi som egentlig har et godt øye til den japanske giganten bare ble trist.

Nytt liv i Toyota
Så kommer plutselig meldinger om et sportsbilsamarbeid med Subaru, Toyotas designere begynner å snakke sammen om et felles designspråk for alle modeller og hydrogenmodellen Mirai kommer på banen og er så stygg at det nesten bikker over til å være kult igjen. Toyota har våknet.

Sportsbilsamarbeidet resulterte i nettopp GT86 fra Toyota og BRZ fra Subaru, lansert for fire år siden.

Men det var da, og nå er den lettere oppfriskede GT86 parkert foran meg på en parkeringsplass dypt i de finske skoger, noen mil fra julenissehovedstaden Rovaniemi.

Motoren står allerede og går for å få varmen. Den karakteristiske boxer-lyden strømmer ut gjennom to store rør i bakenden på bilen, og er uendret siden bilen først ble lansert. To liter, tohundre hester, ingen tvangsforing av luft.

Undermotorisert? For de som vil at bakenden skal slippe på tørr asfalt; ja. Her på snødekte vinterveier i Finland? Definitivt ikke.

Store sko
Jeg har bare tatt med meg ett par sko på turen hit; vintersko. Klok av skade droppet jeg småskoene på Finlandstur denne gangen, men angrer litt i begynnelsen. Det er ikke mye pedalfølelse gjennom de tjukke Ecco-sålene, så allerede ved andre igangsetting – i et lyskryss i Rovaniemi sentrum – kveler jeg bilen. Den første av til sammen tre utilsiktede motorstans denne dagen.

Det skal ikke rare provokasjonen til for å få ut bakenden på en GT86 på snøen, så det er greit å ta det rolig. I hvert fall den første meteren. Så kan man begynne å kjenne litt på balansen i åttisekseren. Toyota sier de har fiklet litt med understellet i denne oppdateringen, men det er vanskelig å få noen god følelse på forskjellen.

Sist jeg kjørte GT86 var på Rudskogen for over et år siden, på tørr baneasfalt, så sammenligningsgrunnlaget er ikke det beste.

Men jeg kan trygt konkludere med at grunnoppskriften er den samme. Med bakhjulsdrift og 200 hester kreves det god balanse for å ha det gøy på glatta, og det har utvilsomt GT86.

Kjøreturen på landeveiene er likevel bare transportetapper for å komme frem til den virkelige godsaken: Preparerte løyper i vinterskogen.

På et lukket område rett utenfor Rovaniemi ligger et stort testanlegg for vinterkjøring. Her er det garantert mange prototyper og testbiler innom i løpet av hver sesong – men akkurat nå er det bare oss her.

Kirsebær på kaka
Vi starter med noen kjegleøvelser (hvor instruktøren legger opp til de breieste breisladder mulig i hver ende), før selve kirsebæret på kaka er noen avsluttende runder rundt ei skogsløype med hårnålssvinger og lange slake kurver om hverandre.

Det starter med et lite langstrekke, akkurat nok til å kunne smelle inn fjerdegiret, går inn i en åpen venstresving i tredje og ender i en hårnål høyre i andregir. Tredjegirssvingen tar jeg i lett drift, og bruker kontrabevegelsen til å peke snuten riktig vei i hårnålssvingen.

I teorien lett – men det tar noen runder før jeg klarer å kombinere bevegelsene.

Deretter følger en slak høyre i tredjegir, en slak venstre i drift som i tur blir en lang sladd – fortsatt i tredjegir – inn mot en ny venstrekurve.

Her føler jeg meg som Fredric Aasbø, der jeg tar lange parti av banen med kontinuerlig vinkel på bilen. Så er det et lite parti med strak bil igjen – før en 90-graders høyresving innleder møtet med min nemesis: En ny hårnålssving mot høyre.

Teori og praksis
Jeg vet ikke hvor mange runder jeg fikk til slutt – instruktøren som satt på under hele kjøringen ville mye heller ut på banen enn å sitte inne i ei varm hytte med kaffekoppen i hånda, og takk for det – men denne svingen, den siste på hele løypa, fikk jeg aldri flyt på.

Teorien var den samme som for første hårnåler’n; bruk kontrasladden for å peke snuten mot utgangen av svingen tidlig.

Praksisen var tydeligvis ikke fullt så enkel. Enten kom bevegelsen for tidlig, eller så kom den for sent.

Jeg kan skylde på mye rart, skoene for eksempel, men er det én ting jeg ikke kan skylde på er det bilen.

GT86 er akkurat så leken og deilig som den var da den kom – bare med et litt penere utseende til å matche kjøreopplevelsen.

Og den beholder sin status som min favoritt-nybil til halvmillionen.

Toyota GT86

Motor:

1998 ccm B4 bensin

Effekt:

200 hk/147 kW

Moment:

205 Nm

L/B/H:

424/178/129 cm

Akselavstand:

257 cm

Egenvekt:

1222 kg

Totalvekt:

1670 kg

0-100 km/t:

7,6 sek

Toppfart:

226 km/t

Forbruk:

0,78 l/mil

CO2:

180 g/km

Pris:

Base: 470.200
GT86: 509.200
GT86 Aut.: 479.700


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer