img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Verdt ventetiden
SAN FRANCISCO: Mange nordmenn venter i spenning på leveringen av sin Opel Ampera-e. Gled dere: Den er verdt ventetiden.

520 kilometer – det er den offisielle rekkevidden på nye Opel Ampera-e. Riktignok mener Opel at den realistiske rekkevidden, slik den kommende WLTP-testen skal etterstrebe å vise, er rundt 380 kilometer – men 520 er altså sammenligningsgrunnlaget vi har å bruke når vi slår fast at Opel er den bilen på markedet som gir mest rekkevidde og plass for pengene.

For med en totalpakkepris på under 350.000 kroner – da inkluderer jeg levering, største utstyrspakke og vinterhjul – er det liten tvil om at dette er en bil mange nordmenn kan glede seg til å få parkert på gårdsplassen.

Vi er altså i San Francisco og prøvekjører bilen, noe som gjør at en del av det dere lesere har spurt om blir vanskelig å svare på. Spesielt gjelder det ting som handler om barnevogner, barneseter og andre eksterne ting og tang man skulle ønske å ta med seg. Slik ting har jeg ikke hatt for hånden her i San Francisco.

En ting er i hvert fall klart; Ampera-e kan ikke leveres med hengerfeste – derimot har den mulighet for takstativ, noe som en del sikkert vil sette pris på.

Uansett; barneseter baki bør ikke være noe problem. Det er et hav av plass frem til forsetene, som i tillegg har ganske tynn seterygg. Det burde gi rom for de aller fleste, og med meg i bilen satt to røslige karer bak hverandre med god plass.

Dessuten er bagasjerommet romslig, med 381 liters kapasitet, og gulv som kan stilles i to nivåer. Bagasjeromsmålene er for øvrig 435/1340/742 millimeter (dybde/bredde/høyde, på de lengste, bredeste og høyeste (opp til vinduskarm) punktene). Med baksetene nedlagt (60/40 splitt) er kapasiteten hele 1247 liter.

Mange har spurt om de slanke forsetene er trange – og ved første sitting oppleves det som sant. Jeg er ingen stor mann, men kjente at setene var smale mellom vangene.

På en annen side hørte jeg ingen klager fra de røslige medpassasjerene mine, som begge opplevde forsetene som gode.

Sittekomforten var god, selv etter et par timer, og støynivået er veldig behagelig i Ampera-e.

Bak rattet er det lett å finne seg en god sittestilling (elbilen har ikke mulighet for el-seter, for øvrig), ettersom både ratt og stoler har godt med justeringsmuligheter.

Med varme i både ratt, forseter og bakseter bør alt ligge til rette for komfortabel tur for fire personer – kanskje også fem dersom midterstplasserte baksetepassasjer er smal. Heldigvis for vedkommende er gulvet helt flatt, så beinplassen er det ingenting å si på.

De bør heller ikke klage på fjæringskomforten, som takler det meste. Hard akselerasjon over ruskete underlag gjør at hjulopphenget foran «hopper» litt, men det er et minimalt problem.

Vektfordelingen er for øvrig 55/45 foran/bak, med det meste av vekten plassert lavt og mellom akslingene. Batteripakken går under hele gulvet, og opp under baksetene.

For øvrig er det noen pussige mangler på Ampera-e. For det første er det ikke mulig å få radarstyrt cruise control. Opel mener dette tillegger både vekt og kostnader på bilen, men jeg tipper det er mange som hadde vært villig til å legge noen få tusenlapper på bordet ekstra for å få denne funksjonen.

Noe annet Ampera-e ikke kan leveres med er innebygd navigasjon. Derimot fokuserer Opel på bruken av mobiltelefonen. Tanken er at smarttelefonen skal kobles til bilens multimediesystem, og at Android Auto og Apple CarPlay skal ta seg av navigasjonen.

En inngående artikkel om fordelene og ulempene med Android Auto finner du her.

Den elegante hovedskjermen midt i dashbordet er derfor mest nyttig som ryggekamera (det fiffige vidvinkelkameraet til søsterbilen Chevrolet Bolt, som viser videobildet i hele bakspeilet er ikke tilgjengelig i Ampera-e) og energimonitor. Sistnevnte med flott og oversiktlig grafikk over kjørestil og energiforbrukere.

Varmepumpe er heller ikke å finne i Ampera-e – men dette har en mer pragmatisk forklaring: Den trenger det ikke.

Opel mener batteripakka er så stor, at det er unødvendig å klaske på den ekstra vekten, plassen og kostnaden en varmepumpe utgjør. Hvordan varmeapparatet i kupeen fungerer i norske vintertemperaturer er av naturlig årsaker ikke mulig å svare på etter denne kjøringen.

Det store batteriet gjør også at bilen kan forvarmes uten å være koblet til lader. Mange elbiler kan fjernstyres fra en telefon-app, men ofte kun startes og varmes opp dersom den er koblet til lader. Ampera-e kan varmes og kjøles fjernstyrt uavhengig av om den står til lading eller ikke – med en telefon-app, naturligvis.

Disse manglene til tross; de som har bestilt en Ampera-e kommer neppe til å bli skuffet over bilen. God å kjøre, godt med plass og rikelig med rekkevidde. Det er en oppskrift det lukter gull av.

FAKTA Opel Ampera-e

Pris billigste:

289.900

L/B/H:

416/176/159 cm

Akselavstand:

260 cm

Effekt/moment:

204 hk/360 Nm

Drivlinje:

1A, forhjulstrekk 

Egenvekt:

1616 kg

Bagasjerom:

381-1274 l

Tilhengervekt:

0 kg

0-100 km/t:

7,3 sek

Toppfart:

150 km/t

Rekkevidde:

520 km (NEDC-måling)


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer