img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
51 bilder i galleri
Her er nye Honda Civic
BARCELONA: Honda lanserer tiende generasjon Civic. Vi har fått en første prøvetur med nykommeren som kommer til Norge i mars.

Sammen med Corolla er Civic blant bransjen lengstlevende modellbetegnelser. Den første kom på markedet i 1972, og årets modell er den tiende i rekken.

I USA har Civic i en årrekke vært blant de mest solgte «biler» (det er jo truckene som topper statistikken der), sammen med Toyota Camry. I Nord-Amerika er det primært sedanutgaven som selges, sammen med en todørs coupé

Bestselger i Norge og Europa for øvrig er femdørsutgaven som bygges i Swindon i England for eksport til alle verdenshjørner. For første gang på lenge skal også sedanen selges i Europa – den bygges i Tyrkia for vårt kontinent.

Stasjonsvognen som har hatt en liten kundekrets skal ikke lenger produseres – til det er interessen for begrenset.

Civic har en liten tilhengerskare også i Norge, men salget her har vært meget begrenset. Ifølge OFV ble det kun registrert 245 nye Civic i hele 2016 – ned fra 580 året før. Salget fordelte seg på 170 kombikupe og 75 stasjonsvogner.

Av nykommeren forventer den norske importøren å selge 600 nye biler i 2017, fordelt på 500 kombikupeer og 100 sedaner.

Motor / drivverk?
I startfasen leveres nye Civic med to nyutviklede turbo bensinmotorer – en tresylindret 1,0-liter med 129 hk og en firesylindret 1,5-liter med 182 hk. Motorene benytter Hondas avanserte ventilstyring (VTEC) i tillegg til turbo.

Begge har sekstrinns manuell girkasse som standard, men kan mot pristillegg på 10.000 kroner leveres med CVT automatgirkasse.

Den manuelle girkassen er meget kontant og direkte og er med på å understreke bilens sportslige preg. Faktisk er det nærliggende å sammenligne med kassen som sitter i en Mazda MX-5.

CVT-kassen er optimert for den lille turbomotoren hvor den sørger for raskere akselerasjon og samtidig gir lavere utslipp enn den manuelle girkassen. Kombinert med 1,5-literen gir CVT-kassen noe høyere utslipp.

Trinnløse CVT-kasser står normalt ikke høyt på min ønskeliste, men Honda har funnet en løsning der man unngår at motoren jager turtall når man akselerer hardt.

Faktisk er mitt førsteinntrykk at denne er på nivå med moderne automat- og dobbel clutch girkasser.

Honda har lagt inn 7 simulerte trinn som kan velges via hendler på rattet, noe som fungerer meget bra når man ønsker å kjøre sportslig eller bruke et lavere gir ned en bratt bakke for å kontrollere hastigheten uten overdreven bruk av bremsepedalen.

Til sommeren følger også en 1,6-liters dieselmotor. De sier foreløpig ikke noe om tekniske data, men dagens utgave har 120 hk og 300 Nm og er blant de minst tørste dieselmotorer vi har kjørt. I dagens Civic har dieselmotoren vært det foretrukne valg de siste årene.

Honda sier ikke et ord om hybride eller elektriske utgaver av Civic, bortsett fra at plattformen skal være klar for alternative drivlinjer. Det er viktig å bemerke at den utviklingen vi har for biler med stikkontakt i Norge er ganske ulik situasjonen i resten av verden.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Civic tilhører kompaktklassen der konkurransen er knallhard med rundt 50 ulike modeller fra hele verden.

Sammenlignet med bestselgeren Golf får du et stort og praktisk bagasjerom som svelger nesten 100 liter ekstra. Utstyrsnivået er høyt, både med hensyn til komfort og sikkerhet. Opplevd kvalitet står heller ikke tilbake for Volkswagen i Honda-modellen.

Hvordan er den å kjøre?
Som forgjengeren er også nye Civic blant de mest sportslige modeller i segmentet. Samtidig har Honda klart å gjøre bilen vesentlig mer komfortabel gjennom bedre støydemping, et avansert chassis og adaptive dempere på utvalgte modeller.

Vi startet kjøringen vår i en bil med 1,5-liters motor og manuell girkasse. Denne var utstyrt med demperinnstilling med to valg, Normal og Dynamic, og det var markant forskjell i oppsettet av bilen avhengig av hvilken innstilling man valgte.

182 hester gir Civic sportslige egenskaper, uten at det blir ekstremt. Og girkassen er som nevnt blant de mest sportslige vi har vært borti.

Neste post på programmet var samme motor i kombinasjon med CVT automatgirkasse. Under middagen kvelden i forveien hadde Hondas tekniske ekspert fortalt meg at de valgte CVT fordi det er de meste effektive automatkassene da jeg uttrykte min skepsis til slike girkasser.

Min skepsis forsvant raskt da jeg fikk anledning til å utfordre bilen. Både ved hardt gasspådrag og «manuell giring» på vingete landevei fungerte kassen på nivå med en DSG girkasse som jeg kjører til daglig.

Vår tredje bil hadde den tresylindrede motoren i kombinasjon med manuell girkasse. Dette er trolig motoren som vil selge best i Norge siden den har krefter nok for de fleste. Denne bilen hadde heller ikke adaptive dempere, men ga likevel en fin kombinasjon av sport og komfort. 

Hvem passer den for?
Honda Civic er en kompakt familiebil som kan dekke det totale bilbehovet for små familier. Er du opptatt av at din neste bil skal være ladbar i en eller annen form, så kan du glemme denne.

Civic er mer kjøreglad enn mange av konkurrentene i klassen, samtidig som komfort og utstyrsnivå er meget høyt. 

Konkurrenter?
VW Golf, Toyota Auris og Audi A3 er blant bestselgerne i klassen, men når det gjelder utstyr og kjøreegenskaper er det kanskje mest naturlig å sammenligne Civic med Mazda3 og Opel Astra.

Dette liker vi:
Honda har greid å opprettholde de sportslige egenskapene mange Civic-entusiaster setter så høyt, men har samtidig økt komfortnivået betydelig fra forrige generasjon.

Sikkerhetsnivået er høyt på alle utstyrsnivåer, og en stor skjerm i instrumentpanelet (i tillegg til hovedskjermen på dashbordet) gir nyttig informasjon midt i siktelinjen og eliminerer behovet for head-up display.

Her er det klart for full integrasjon av smarttelefon – enten du foretrekker Apple eller Android.

Dette liker vi ikke:
Setene står ikke i stil med kvalitetsfølelsen bilen ellers gir. Sitteputen er altfor kort og mangler muligheten for uttrekk og sidestøtte. Dessuten kan ikke setet vippes for å gi ekstra støtte under lårene.

FAKTA Honda Civic 1.0 Elegance

Motor:

3-syl. turbo bensinmotor, 998 ccm

Effekt:

95 kW (129 hk) v/5500 o/min.

Dreiemoment:

200 Nm v/2250 o/min.

Mål LxBxH:

452 x 180 x 143 cm

Akselavstand:

269,7 cm

Egenvekt m/fører:

1350 kg

Tillatt totalvekt:

1775 kg

Maks hengervekt:

1200 kg

Bagasjerom:

478-1245 liter (VDA)*

Aks. 0-100 km/t:

10,9 sek.

Toppfart:

203 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,51 l/mil

CO2:

117 g/km

Pris fra:

kr. 250.000 (1.0 S)

Pris som prøvekjørt:

Ca. kr 300.000

*Velger du en modell med sentralt plassert eksosrør mister du 58 liter bagasjevolum. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer