Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Sammen med Corolla er Civic blant bransjen lengstlevende modellbetegnelser. Den første kom på markedet i 1972, og årets modell er den tiende i rekken. I USA har Civic i en årrekke vært blant de mest solgte «biler» (det er jo truckene som topper statistikken der), sammen med Toyota Camry. I Nord-Amerika er det primært sedanutgaven som selges, sammen med en todørs coupé. Bestselger i Norge og Europa for øvrig er femdørsutgaven som bygges i Swindon i England for eksport til alle verdenshjørner. For første gang på lenge skal også sedanen selges i Europa – den bygges i Tyrkia for vårt kontinent. Stasjonsvognen som har hatt en liten kundekrets skal ikke lenger produseres – til det er interessen for begrenset. Civic har en liten tilhengerskare også i Norge, men salget her har vært meget begrenset. Ifølge OFV ble det kun registrert 245 nye Civic i hele 2016 – ned fra 580 året før. Salget fordelte seg på 170 kombikupe og 75 stasjonsvogner. Av nykommeren forventer den norske importøren å selge 600 nye biler i 2017, fordelt på 500 kombikupeer og 100 sedaner. Motor / drivverk? Begge har sekstrinns manuell girkasse som standard, men kan mot pristillegg på 10.000 kroner leveres med CVT automatgirkasse. Den manuelle girkassen er meget kontant og direkte og er med på å understreke bilens sportslige preg. Faktisk er det nærliggende å sammenligne med kassen som sitter i en Mazda MX-5. CVT-kassen er optimert for den lille turbomotoren hvor den sørger for raskere akselerasjon og samtidig gir lavere utslipp enn den manuelle girkassen. Kombinert med 1,5-literen gir CVT-kassen noe høyere utslipp. Trinnløse CVT-kasser står normalt ikke høyt på min ønskeliste, men Honda har funnet en løsning der man unngår at motoren jager turtall når man akselerer hardt. Faktisk er mitt førsteinntrykk at denne er på nivå med moderne automat- og dobbel clutch girkasser. Honda har lagt inn 7 simulerte trinn som kan velges via hendler på rattet, noe som fungerer meget bra når man ønsker å kjøre sportslig eller bruke et lavere gir ned en bratt bakke for å kontrollere hastigheten uten overdreven bruk av bremsepedalen. Til sommeren følger også en 1,6-liters dieselmotor. De sier foreløpig ikke noe om tekniske data, men dagens utgave har 120 hk og 300 Nm og er blant de minst tørste dieselmotorer vi har kjørt. I dagens Civic har dieselmotoren vært det foretrukne valg de siste årene. Honda sier ikke et ord om hybride eller elektriske utgaver av Civic, bortsett fra at plattformen skal være klar for alternative drivlinjer. Det er viktig å bemerke at den utviklingen vi har for biler med stikkontakt i Norge er ganske ulik situasjonen i resten av verden. Hva skiller den fra andre modeller i klassen? Sammenlignet med bestselgeren Golf får du et stort og praktisk bagasjerom som svelger nesten 100 liter ekstra. Utstyrsnivået er høyt, både med hensyn til komfort og sikkerhet. Opplevd kvalitet står heller ikke tilbake for Volkswagen i Honda-modellen. Hvordan er den å kjøre? Vi startet kjøringen vår i en bil med 1,5-liters motor og manuell girkasse. Denne var utstyrt med demperinnstilling med to valg, Normal og Dynamic, og det var markant forskjell i oppsettet av bilen avhengig av hvilken innstilling man valgte. 182 hester gir Civic sportslige egenskaper, uten at det blir ekstremt. Og girkassen er som nevnt blant de mest sportslige vi har vært borti. Neste post på programmet var samme motor i kombinasjon med CVT automatgirkasse. Under middagen kvelden i forveien hadde Hondas tekniske ekspert fortalt meg at de valgte CVT fordi det er de meste effektive automatkassene da jeg uttrykte min skepsis til slike girkasser. Min skepsis forsvant raskt da jeg fikk anledning til å utfordre bilen. Både ved hardt gasspådrag og «manuell giring» på vingete landevei fungerte kassen på nivå med en DSG girkasse som jeg kjører til daglig. Vår tredje bil hadde den tresylindrede motoren i kombinasjon med manuell girkasse. Dette er trolig motoren som vil selge best i Norge siden den har krefter nok for de fleste. Denne bilen hadde heller ikke adaptive dempere, men ga likevel en fin kombinasjon av sport og komfort. Hvem passer den for? Civic er mer kjøreglad enn mange av konkurrentene i klassen, samtidig som komfort og utstyrsnivå er meget høyt. Konkurrenter? Dette liker vi: Sikkerhetsnivået er høyt på alle utstyrsnivåer, og en stor skjerm i instrumentpanelet (i tillegg til hovedskjermen på dashbordet) gir nyttig informasjon midt i siktelinjen og eliminerer behovet for head-up display. Her er det klart for full integrasjon av smarttelefon – enten du foretrekker Apple eller Android. Dette liker vi ikke:
*Velger du en modell med sentralt plassert eksosrør mister du 58 liter bagasjevolum.
|