Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Å, som jeg gleder meg til sommeren. I skrivende stund er det riktignok solskinn, men temperaturen sliter med å vippe over på den riktige siden av frysepunktet. Og som om lengselen etter t-skjorte-dager ikke er stor nok, kommer Mercedes her med en skikkelig sommerfristelse: Nye E-klasse kabriolet. Vi kjenner allerede til E-klasse coupé, så hvordan kabriolet-utgaven av Mercedes’ elegante storbil ville se ut kom neppe til å sjokkere noen. Men det er gledelig å se bilen i sin endelige form. Dette er en av årets flotteste sommerbiler, garantert. Dette blir den femte modellen i E-klasse-programmet, etter sedan, stasjonsvogn, All Terrain og coupé. Sammenlignet med sedan-versjonen, er E-klasse kabriolet senket 15 millimeter. Mercedes vil naturligvis påstå at dette er for å gi mer kjøreglede, men en bil som dette vil nok være best med den superkomfortable luftfjæringen som er å finne i hele E-klasse-utvalget. Komfortabelt er også interiøret. Med samme layout og finish som i øvrige E-klasser – men med enda lekrere luftedyser debutert i E-klasse coupé – er dette et sted å tilbringe mange timer av gangen. Det betyr mulighet for mye skinn, masser av gadgets og flere kryss i ekstratutstyrslista enn en lørdag på bingohallen. E-klasse er Mercedes’ mest avanserte bil, og alle støttestystemer du finner i andre E-klasser, finner du også i karbioleten. For første gang er også firehjulsdrift tilgjengelig til E-klasse kabriolet. Og nei, du må ikke ha det kremhvite interiøret du finner i bildegalleriet her – det er nok mer California enn Hordaland. Mange vil hevde at kabrioleter er meningsløse i kalde Norge. Dette er selvsagt vrøvl, og med varmluftsdyser i nakkestøtten og Mercedes’ egne løsning for å redusere vindstøy i kabinen har minimumstemperaturen for cab-glede sunket ytterligere. Med blå himmel og sol er jeg sikker på at man kan kjøre komfortabelt med et én-sifret antall varmegrader i lufta. Klimaanlegget i E-caben har også automatisk veksling mellom «taket på-modus» og «taket av-modus». Og skulle man feige ut, er cab-taket ekstra isolert. Taket er bygget etter samme spesifikasjoner som det på S-klasse cabriolet, og tar 20 sekunder å felle opp eller ned – i hastigheter inntil 50 kilometer i timen. Både diesel- og bensinmotorer blir tilgjengelig i E-kabrioleten, og 9-trinns automatgir er standard. En E-klasse med cabriolet og V6-bensinmotor hadde absolutt løftet tilværelsen i sommer.
|