Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Jeg trodde jeg var kommet til Heathrow da jeg så Sedric. Futuristisk, ja kanskje, men ikke mer futuristisk enn at han har vært i drift mellom parkeringsplassene og Terminal 5 på flyplassen i London i fem-seks år. Og jeg skal si at Pod’en på Heathrow er selvkjørende også. Tar deg fra der du skal til akkurat dit du skal. Og – helt alvorlig talt – det er ikke stor forskjell fra Arup-opplegget i London og til dette Volkswagen-opplegget i Genève. Nå hører det med til historien at jeg er ikke en gang sikker på om det er noen flere som får se det. Det ble nevnt at dette konseptet bare skulle fremføres på konsernets såkalt Group Night i kveld, og ikke tas med på utstillingen. Kanskje de ikke vet hvor de i så fall skal sette den, for den har ikke en gang et merkevarenavn. Ikke har de brukt et av de tolv som gruppen disponerer, og de har ikke en gang lagt på det trettende: MOIA, som vi trodde var bygget opp nettopp til slikt bruk. Men det var vel egentlig ikke så mye å si om dette. Navnet på modellen er – du tror meg kanskje ikke? – så originalt fantasifullt at det betyr SElf DRIving Car – og det er selvfølgelig en Nivå-Fem autonom maskin som altså bør være i stand til selv å ta avgjørelser i forhold til alt den måtte bli utsatt for. Boksen, som er utviklet i Potsdam, der det ikke bare er en forlengelse av designavdelingen lenger, men der du finner intet mindre enn Volkswagen Future Center Europe, er bygget på den samme MEB-plattformen som debuterte (tror jeg) i Paris i høst med 60 kWh batteripakke i gulvet og 400 km rekkevidde. Selvfølgelig inneholder kveldens boks alt du kan tenke deg av radarer og lidarer og kameraer og sensorer, men det er vel en stund før den kan testes i full Nivå-fem oppakning. Vi kan vel regne med at det vil være i det forholdvis forsiktige trafikkmiljøet i Wolfsburg vi skal få se den i virksomhet først. VW-gruppen må først se å komme seg gjennom Nivå 3, som er den de planlegger for Audi A8 neste år. Den viktigste jobben på det nivået nå er å finne ut hvordan bilen kan gi kommandoen tilbake til føreren uten å skremme vettet av ham samtidig. Les om de forskjellige nivåene for selvkjørende biler her (Det er mulig Heathrow-Poden har oppskriften på akkurat det. Der er dashbord, pedaler og ratt ganske enkelt erstattet av tre knotter du trykker på: Kjør, Spott og Få tak i hjelp!) (saken fortsetter) Og akkurat som på vei fra parkeringsplassen på Heathrow kan man ha det hyggelig om bord. Du får Sedric til å komme der du er ved å bruke for eksempel telefonen. Du styrer dørene med den, og du gir ham instruksjoner. Så forteller du ham hvor du skal og så kjører han deg dit. Innvendig er det plass til fire, det er enorme skyvedører som gir deg lett adgang ut og inn – en glimrende shopping bil (selv om Sedric skal kunne kjøre ned på super’n alene og handle for deg) og god plass til bagasje. Levende planter som renser luften finner du foran bakruta – de er assistentene til enorme kull- (fra bambus, det skal visst være dagens yoga-greie) filtre og du kan enten nyte utsikten gjennom de store rutene eller benytte deg av den store HR-skjermen med OLEDer. Så får vi se da, om det blir noen norske som får møte denne. For etter at Group Nights virkelig kulminerte som verdens mest storslagne overkill-operasjon i Frankfurt for halvannet år siden – med en viss dieselhistorie uken etter – har fest&moro-avdelingen til VW ligget lavt. Så forsiktige har de vært at ikke en gang det norske jurymedlemmet av Årets Bil er på plass, ikke en eneste en fra importøren er invitert – det er takk for hjelpen til noen som har vært mer Future Centrert enn noen annen importør, og dersom du virkelig vil inn må du enten krangle (dårlig idé) eller misbruke eldgamle, gode forbindelser – hvilket blir litt kleint. Så for min del kunne Matthias Müller, VW-sjefen for tiden, gjerne vært på vei til Terminal 5 der han satt inne Sedric og så ut som han skulle dra. Men jeg regner nok med at jeg vil få se ham igjen i morgen.
|