Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
De slo kanskje ikke ned som bomber, de to nye ladbare hybridmodellene fra Kia: Optima stasjonsvogn og Niro. Men det er ikke så viktig. Viktigst er at de nå endelig er på vei, og begge vil være på markedet i løpet av året. Niro Plug-in Hybrid kommer for salg i tredje kvartal i år, mens Optima stasjonsvogn Plug-in Hybrid er klar allerede i juli. Drivlinjen fra Niro kjenner vi fra konsernkusine Hyundai Ioniq, den kombinerer en 1,6-liters bensinmotor med en elmotor. Batterikapasiteten på 8,9 kWh skal gi en helelektrisk rekkevidde på over 55 kilometer, ifølge Kia. Den ladbare Niroen har en total motoreffekt på 141 hestekrefter. Akkurat som den ikke-ladbare hybrid-Niroen kan også Plug-in-modellen leveres med hengerfeste. 1300 kilo hengervekt er mer enn de fleste hybrider kan vise til. Oppgitt utslipp for Niroen er 30 g/km CO2. Dersom kompakte crossovere ikke er tingen for deg, er kanskje stasjonsvogn riktigere. Optima Plug-in Hybrid har en to-liters bensinmotor, som sammen med en elmotor yter totalt 205 hestekrefter. En større batteripakke enn Niro leverer også lengre elektrisk rekkevidde: Kia lover mer enn 60 kilometer kjøring på bare strøm. Etter NEDC-syklusen er Optima oppgitt med et utslipp på 34 g/km CO2. Til Norge vil alle ladbare Optima stasjonsvogn komme utstyrt som toppmodell. Det vil si Harman Kardon lydanlegg, 8-tommers berøringsskjerm med støtte for Android Auto og Apple CarPlay, trådløs lading av mobiltelefon og en rekke sikkerhets- og førerstøttesystemer. Optima stasjonsvogn har et bagasjerom som rommer 440 liter med alle setene i bruk – og 1574 liter når baksetene foldes ned. Begge bilene er forhjulsdrevne, og sender kreftene gjennom en sekstrinns dobbeltclutch-girkasse. Dette skiller seg fra for eksempel Toyotas hybridmodeller, som bruker en trinnløs (e-CVT) girkasse.
|