img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
64 bilder i galleri
Der ventet vi ikke forgjeves: Alpine
På tysk betyr AlpTräume mareritt. Men det var ikke mye mareritt over den nye Alpinen som vi endelig fikk se. Genève-utstillingens mest attraktive?

Vi visste jo hvordan den så ut. Bilder i mengder de siste dagene.

Men at den så sånn ut – det hadde jeg ikke trodd!

Selv en ganske beskjeden sportsvogn skal gjerne ha masse store hull for luftinntak eller -utslipp. Den skal være full av skarpe kanter og vinkler og helst ha en virkelig overflod av sekskantede temaer.

Og så skal den se sint ut.

Denne her var myk og kosete, en teddybjørnaktig bil, en du fikk lyst til å la hånden stryke over. Men samtidig sto den så bra på hjulene sine at du fikk beskjed om at den kunne levere når den ble bedt om det.

Og så var det detaljene. Jeg snakket med mange som aldri hadde sett den opprinnelig, Michelotti-designede A 110 fra 60-tallet, som falt i staver over akkurat de samme detaljene som jeg husket fra den opprinnelige.

Den myke fronten som kurvet i alle retninger samtidig. Den fantastiske overgangen mellom bakruten og karosseriet.

Blant mye annet.

DNA
Men da jeg hadde en lang prat med Antony Villain, sjefdesigneren, (jeg har et lite team på rundt ti. Vi gjør alt, designer bilen, tegner standen, sørger for accessoirene, bygger egentlig hele merkevaren opp på nytt) var vi begge enige om at dette var ikke noen retro-bil.

– Men jeg ønsket å gjøre den myk, sier han, – litt som en kontrast til alt det sinte vi har rundt oss nå, og litt for å presisere at dette er en fransk bil. Og selvfølgelig var det viktig for oss å finne merkets DNA – og den tror jeg vi har klart å overføre til den nye modellen.

Han fortalte at det utvendige hadde de egentlig frosset for to og et halvt år siden, men at det var mange grunner til at vi har måttet vente såpass lenge på den.

Produksjons-teknisk var den veldig utfordrende, aluminium hele plattformen og mesteparten av bilen ellers fordi det koster mindre og sikrer bedre plattform enn for eksempel karbonfiber, og er mye bedre enn stål når det gjelder vekt.

Smarte detaljer
Men vi finner vektreduksjon i praktfulle små detaljer også. Seter som veier halvparten av det et sete i Megane veier, med som allikevel er særdeles komfortable.

Eller et vindusvaskersystem som er så effektivt at man kan ha vannflasker som inneholder 2,5 liter mindre enn vanlig.

David Twohig heter mannen som sørger for chassis og kjøreegenskapene her, og det nytter ikke å komme til ham og klage over lite guffe.

Han peker nemlig også tilbake til originalen. Den vant ikke krevende rallymesterskap fordi den var overlegen i hestekraftavdelingen, men fordi den var overlegen i håndtering, og var en bil som alltid satte føreren i sentrum uten å overvelde ham.

(saken fortsetter)

Balansekunst
Det er ingen grunn til å begynne å diskutere prestasjoner før vi virkelig har fått prøvd bilen, men på papiret har den kraft / vektforhold som ligger omtrent midt mellom en vanlig 718 Cayman PDK og S-utgaven

Vekten, ca. 1100 kg er jo riktignok et stykke unna både Alfa 4C og Lotus Elise,  men det er mye som tyder på at denne tross alt har litt bedre touring-egenskaper.

Og med en vektfordeling på 46:54 kan den nok allikevel bli ganske munter når forholdene gir grønt lys for det. 

Nevnte jeg en midtmontert 1,8-liters turbomotor på 252 hk?

Moderat
Det er når vi leser dekkdimensjonene vi får moroa bekreftet: 18-tommere med 205 foran og 235 bak vil være der i starten, men etter en stund kommer 17-tommere med 195 front og 225 hekk. 

– For det første ser de små dekkene veldig bra ut på denne bilen, sier Twohig, – og for det andre ønsket jeg ikke tonnevis av mekanisk grep. Jeg ville ha en bil man kunne styre, og som sladdet forholdsvis enkelt under de riktige omstendigheter.

Det er mye som tyder på at vi har fått en ny yndlingsbil her.

Og det som virkelig overraskende i Genève på avdukingsdagen: denne bilen samlet flere garvede biljournalister og fotografer enn noen av de andre virkelig hardcore superbilene. Her var det tett, hele dagen.

PS!
I mitt bildebrev fra dagen før dagen før viste jeg et bilde av en Alpine som sto under et dekke og jeg kunne ikke for mitt bare liv begripe hvilken klassisk Alpine de hadde gjemt der.

Heldigvis slipper jeg å skamme meg over min manglende historiske kunnskap, men jeg kan skamme meg litt over manglende visuell fantasi. Under lakenet sto nemlig rå-skallet til en flunkende ny aluminiums-Alpine!


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer