Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Toyota Yaris er «kongen» i det norske småbilsegmentet. Med 4247 nyregistreringer (ifølge OFV) www.ofvas.no hadde den en markedsandel på 25 prosent i 2016 og solgte mer enn de to nærmeste utfordrerne, Zoe og Polo, til sammen. Yaris er ikke akkurat bilen for dem som er ute etter potente egenskaper – her er det fornuften som råder. Men i Genève viser Toyota en utgave som kan få blodet til å bruse hett hos nye målgrupper. Møt Yaris GRMN! Vi fikk et første hint om denne spesialmodellen da vi overvar Toyotas WRC-presentasjon i Helsinki før jul i form av en kort notis og et par bilder. I Genève gjør bilen sin verdensdebut, men det er fortsatt et år til den kommer på markedet. La oss ta den kryptiske modellbetegnelsen først – GRMN er en forkortelse for Gazoo Racing Masters og Nurburgring. Ikke bare har Toyota gjort suksess i 24-timersløpet på Det grønne Helvete, ofte med Mr. Toyoda himself selv bak rattet, men den nye Yaris-spesialen er også perfeksjonert der. Yaris GRMN har en 1,8-liters kompressormotor som yter «mer enn 210 hester» koblet til en sekstrinns manuell girkass. Nok til å ta deg til hundre på drøye seks sekunder – klassebeste, ifølge Toyota. Bilen skal kun leveres som tredørs, og eksteriøret er inspirert av WRC-bilene – hvitt med røde og sorte detaljer. Design, motor og interiør er utviklet av Toyotas europeiske designteam, mens japanske kolleger fikk ansvaret for chassis og bremser. Produksjonen skal skje sammen med de øvrige Yaris-modellene i franske Valenciennes. Toyota har solgt GRMN-utgaver av flere modeller i Japan, men dette blir den første som skal markedsføres i Europa. Her er den på plass tidlig i 2018.
|