img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
57 bilder i galleri
Premiere hos McLaren
Når McLaren sier at deres Genève-dronning, 720S, er ny, mener de det. Ny motor, ny monococque, ny aerodynamikk, nytt karosseri og et dashbord som transformerer!

Andre generasjon McLaren kaller de det – for nostalgikere blir det fjerde. Bruce McLaren bygde også noen gatebiler, og den legendariske Gordon Murray-designede F1 har en evig plass i historiebøkene.

Så kom det nye regimet med en serie superbiler som startet med 12C i 2011.  

Og la oss glemme samarbeidet med Mercedes-Benz

Super Serie er navnet de har satt på det som skjer nå. Det skal bli en helt ny familie biler, alle basert rundt det nye, sentrale bærende elementet.

En karbon-celle med plass til tre personer inni, så lett at du kan løfte den – 18 kg lettere enn den gamle, og enda stivere enn før fordi nå har den fått ekstra ramme i taket, hvilket gjør at den kan aldri bli noen Spyder mer.

Men før vi kommer inn på tall så kan vi jo for eksempel ta en titt på dashbordet før det forsvinner.

De fleste biler skal fra A til B. Men en bil som dette skal svært ofte fra A til A, og så fort som mulig. Banekjøring med andre ord. Og til banekjøring trenger du andre informasjoner enn til daglig.

Når du leverer ungene i barnehaven har du en svær skjerm som forteller alt du vil vite om utvendig temperatur eller hvor økonomisk du kjører akkurat nå. Det gir du blaffen i når du er kommet ut på banen. 

Da setter du chassistillingen på Track – det er selvfølgelig hele rekka med chassis-elektronikk her også, vi snakker om 12 nye sensorer og systemer som reagerer på 2 millisekunder – og dermed forsvinner hele show-biz displayet.

Tilbake har du en liten skjerm som viser det du trenger. Hvilket gir du er i for eksempel, og om det går fort nok, og hvilket turtall du er i. Her er det forresten en turtallsperre som stopper deg på 8.100 på de laveste girene, men som gir deg enda noen omdreininger på de høye.

Det er forresten en knott der også, en du kan trykke på for å få opp Slim Display Mode hvor du vil imponere en passasjer når du bare kruser. Det ser jo racing ut, akkurat som når en Porsche har låst den variable hekkspoileren i øverste stilling – i 15 km/t.

(saken fortsetter)

Forresten – dette er en av de enkleste bilene i denne kategorien å komme ut og inn av.

Det skyldes ikke minst de nye dørene og de store døråpningene som også tar med seg deler av taket. Siderammene er også blitt smalere. Sånt betyr mye for eldre herrer – og det var stort sett slike som forsøkte seg de første dagene i Genève.

Og så har bilen et ekstremt selskapstricks oppi ermet. Men vent med dette til det blir mørkt.

Når du da trykker på døråpneren foldes sidespeilene ut – et lite skuespill i seg selv, så slås det på noen lys både utvendig og inni, og så sakte opplyses hele det veldig synlige motorrommet, først med en forsiktig glød, deretter blir det vulkanrødere og vulkanrødere, og så er du klar til å trykke på startknappen.

Nå er det kanskje ikke slike tricks vi skal være interessert i når det gjelder slike biler som dette, men heller se på, for eksempel, de svære kjørelysene. Som altså ikke er det.

Kjørelysene er diskrete LED-striper, men det som kan se ut som hovedlys er luftinntak som mater både kjøleren og som fører luft til P1-type diffuseren som er med på å holde bilen borrelåst til underlaget.

Det er dørene som er nøkkelen her. Dels leder de luftstrømmen effektivt over bilens sider, dels har den dobbelt-hud slik at luften passerer i kanaler inne i dørene for å nå maskinrommet der bak.

Dermed har designerne blant annet kunnet unngått de store luftinntakene på sidene som til de grader preget den forrige Makka-generasjonen.

Drivlinje er ren fossil, ingen hybride antydninger her, og i forhold til den gamle motoren er for det første volumet øket til fulle 4 liter, og vi snakker om 47 % felles komponenter med den gamle.

720 hester dreier det seg om nå – endelig ble navnet logisk, og 770 Nm. Vi er nede på 1283 kg på tross av en svært luksuriøst – eller skal vi heller si premium – utstyrt kabin.

Tørre tall forteller om 2,9 sekunder til 100 («Vi skal ikke være noen Chiron, vi skal være en McLaren» - underforstått kjørbar, sier de i Woking). 0 – 200 på 7,8 og nesten enda mer imponerende, 200 til null på 4,6 sekunder, eller 117 meter. 

Ta med null til trehundre også da: 21,4 sekunder.

Toppfarten er 341 km/t. («Vi er ikke av de raskeste, men hva er raskt? Er det fra 100 til 200? Er det fra null til tohundre til null igjen?»)

Mer enn nok krefter, og i spissen for aerodynamisk effektivitet (forholdet mellom luftmotstand og aerodynamisk generert marktrykk). Finnes det noen bedre oppskrift?


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer