Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
– Et friskt pust og en flott bil, så vi regner på den, er alt produkt og pr-sjef Morten Andreas Kleven så langt kan si på Compass, Jeeps siste tilbud til dem som jakter en kompakt SUV på størrelse med Mazda CX-5, Peugeot 3008, Hyundai Tucson, Kia Sportage, Renault Kadjar, Ford Kuga og VW Tiguan, for å ha nevnt de viktigste. I det ligger at Jeep Compass trolig kommer til å kjøre forbi Norge denne gang, av to grunner: Prisen blir ikke god nok, og Alfa/Fiat/Jeep-organisasjonen har mer enn nok med å få fart i salget av den noe mindre, men tekniske ganske like Renegade. I tillegg skal de lansere Alfa Stelvio, en noe større og enda flottere SUV. Compass bygges i Brasil, er 4,39 meter lang og 1,82 meter bred. I Genève sto den med 1,4-liters/170 hk bensinmotor og 2,0 liter/140 hk dieselmotor. 170 hk diesel kommer også, og bilen blir tilgjengelig med og uten firehjulsdrift. Motorer og drivverk er det samme som i lillebror Renegade. For virkelig å understreke at Compass ikke bare er en bleik asfalt-SUV, men en bil som også tar deg dit du normalt ikke kan kjøre med bil, kommer den i Trailhawk-variant, hvilket innebærer at bilen er testet gjennom en tøff terrengløype. Det inkluderer 20:1 krabbegir, Rock mode, ekstra bakkeklaring, skliplater foran og bak, tauekroker, 30 graders angrepsvinkel og Hill Descent kontroll. – Om vi tar Compass til Norge blir det kun som firehjulstrekker. Jeep er for oss bare 4x4, sier Kleven. OFVs tall viser at det fra før av ruller 581 Compass i Norge, to tredeler av dem solgt i årene 2007 og 2008. Compass hadde den gang et litt tøffere motstykke i Patriot som forsvant fra Norge i 2011 etter totalt 616 solgte eksemplarer.
|