img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Usikker Brexit-fremtid
Brexit har tydeligvis ikke skremt bilprodusentene helt. Flere velger å investere stort i Storbritannia – men det er mange forbehold.

Storbritannias valg om å tre ut av EU – populært kalt Brexit – har skapt usikkerhet i europeisk bilindustri. Hva vil skje med eksport- og import-kostnader, hva vil skje med flyt av utdannede arbeidere over grensene?

Dette henger foreløpig i luften. Den britiske statsministeren, Theresa May, har enda ikke formelt aktivert «Article 50»; paragrafen i EU-medlemsskapet som beskriver utmeldelse av unionen.

Les mer om Brexit i bunnen av artikkelen.

Usikkerheten har riktignok ikke skremt alle. Flere bilprodusenter har annonsert store investeringer etter at det britiske folk stemte ja til utmeldelse i sommer.

Sist ut er Toyota, som nå annonserer at de vil investere 240 millioner pund – drøyt 2,5 milliarder kroner – i sin fabrikk i Burnaston utenfor Derby, midt i England.

Planen er å klargjøre fabrikken for produksjon av biler på Toyotas nye plattform TNGA (Toyota New Global Architecture), plattformen nye Toyota Prius og C-HR blant annet bygges på.

Les også: Prøvekjøring av ladbar Prius

Økt øko-satsing
Toyotas investeringer kan også inkludere en bonus fra britiske myndigheter. En pot på 21,3 millioner pund fra staten skal hjelpe Toyota med utdanning, forskning og utbygging – i tillegg til å forbedre fabrikkens miljøprofil.

Burnaston-fabrikken er allerede det Toyota kaller en «øko-fabrikk», og har blant annet et av landets største solcelle-anlegg.

Toyotas valg om å investere i Storbritannia følger en tilsvarende melding fra en annen japansk produsent: Honda.

I høst annonserte de en investeringsplan på 200 millioner pund for deres fabrikk i Swindon. Her bygges 5-dørs Civic for alle verdensmarked.

Det er ikke lenge siden det var usikkerhet hvorvidt Honda-fabrikken i Swindon i det hele tatt ville overleve overgangen fra niende til tiende generasjon Civic. Den tvilen er utvilsomt forsvunnet.

Honda-investeringene kom riktignok veldig raskt etter at resultatet av EU-avstemningen var klart. Hondas avgjørelse om å investere i Storbritannia var nok tatt før britene i det hele tatt gikk til stemmeurnene.

Skjær i sjøen
Den største bilfabrikken på de britiske øyer ligger nordøst i England. Sunderland-fabrikken til Nissan produserer over 400.000 biler i året – ingen bilfabrikk har noen gang hatt så høy produksjonstakt i UK.

I oktober meldte Nissan at neste generasjon X-Trail og Qashqai også vil produseres i Sunderland – et lyspunkt for statsminister May, som etter Nissan-meldingen mente dette var et bevis på at muligheten for import- og eksportavgifter til og fra de resterende EU-landene ikke vil ødelegge for videre investeringer i et ikke-EU-Storbritannia.

Nettopp disse avtalene, som fort kan ta flere år å forhandle frem, er et av de største usikkerhetsmomentene rundt Brexit.

For i januar meldte nettopp Nissan-sjef Carlos Ghosn at investeringene i UK ikke var helt avgjort.

- Det er klart, når avtalene kommer må man revurdere situasjonen og si «OK, er konkurransedyktigheten til fabrikken beholdt eller ikke?», fortalte Ghosn under World Economic Forum i Davos, Sveits.

Idet Theresa May aktiverer paragraf 50, kan det ta to år før alle avtaler er på plass.

- Vi er nødt å gjøre investerings-avgjørelser de neste to-tre årene, så jo fortere Brexit-resultatene kommer, jo bedre, fortalte Ghosn.

Årtusen-rekord i produksjon
Også Toyota har reservasjoner når det gjelder sine investeringer. I forbindelse med den siste storinvesteringen sier Toyotas Europa-sjef Johan van Zyl:

- Fortsatt tariff- og hinderfri tilgang mellom markedene i Europa og Storbritannia vil være avgjørende for fremtidig suksess.

Det er med andre ord liten tvil om at dersom Storbritannia havner i en situasjon hvor det blir import- og eksport-avgift på varer til og fra landet, vil det kunne kraftig bremse fremtidige investeringer.

Tall fra den britiske organisasjonen for kjøretøyprodusenter og -forhandlere, SMMT (Society of Motor Manufacturers and Traders), viser at 2016 var et veldig godt år for britisk bilindustri.

1,72 millioner biler ble produsert i UK i fjor – hvorav 57 prosent ble eksportert til EU-land.

Direktør i SMMT, Mike Hawes, har kommentert at fjorårets produksjonsrekord (1,72 millioner er det høyeste dette årtusen) ikke var en tilfeldighet, men heller resultatet av mange års langsiktige investeringer.

- Vi ser at selskaper utsetter investerings-avgjørelser på grunn av usikkerhet, sier Hawes.

En faktor som gjør Brexit litt enklere er valutaen. Storbritannia har aldri gått over til euro, slik de aller fleste EU-land har gjort. Det betyr at valutakonverteringen ikke blir noe problem utover den generelle endringen i forholdet mellom pund og euro.

Vauxhall-usikkerhet
Det hersker også usikkerhet rundt fremtiden til Vauxhall. Før den endelige avgjørelsen fra GM om å selge Opel- og Vauxhall-virksomheten sin til PSA ble tatt, var den britiske næringsministeren, Creg Clark, i møte med GM-president Dan Ammann og fagforeningsleder Len McCluskey.

Der ble Clark forsikret om at GM intensjoner, uansett utfall av samtalene med PSA, var å forsterke Vauxhalls tilstedeværelse i Storbritannia.

Etter overtagelsen forteller derimot rapporter at etter 2021 – når dagens Astra skal erstattes av en ny modell – er det «fritt vilt» hos PSA. Nye modeller etter dette kan bygges på hvilken PSA-fabrikk som helst, og ikke nødvendigvis i Ellesmere Port eller Luton, hvor Vauxhall i dag bygger biler.

En avgjørelse om fremtiden til Ellesmere Port kan tas allerede neste år, og Brexit-usikkerheten kan føre til at PSA velger å satse på EU-produksjon av blant annet Astra.

Påvirker hele logistikken
Det er ikke bare selve bilen som utløser en eventuell tollavgift ved import eller eksport til og fra Storbritannia. Det er også individuelle deler.

Ta for eksempel veivakselen til en Mini. Grovstøpen skjer i en fabrikk i Frankrike, før den sendes til Hams Hall i England for dreies og freses til en ferdig veivaksel. Derfra sendes den videre til München for å monteres i motoren – før hele motoren sendes tilbake til England for montering i Minien.

Dersom Minien til slutt selges i Europa et sted, har veivakselen alene krysset den engelske kanal fire ganger.

Det er samme historie med mange andre komponenter – på biler som bygges både i og utenfor Storbritannia. Mange bilprodusenter kjøper motorer fra UK – selv om bilene bygges helt andre steder. Ikke minst Ford, som har store motorfabrikker i Dagenham og Bridgend.

Begge disse fabrikkene står nå i fare for å bli lagt ned som følge av Brexit. Bridgend-fabrikken alene produserer over en halv million motorer i året.

Veien rundt toll
Det finnes måter å omgå eventuelle tollavgifter på. I henhold til normale internasjonale frihandelsavtaler kan biler som inneholder minst 55 prosent «hjemmelagde» deler slippe importavgifter på øvrige deler.

Med hjemmelagde menes deler som produseres i bilens produksjonsland.

Per i dag er nivået rundt 41 prosent.

- Selvsagt ønsker vi å øke lokalt innhold i bilene, men forsyningskjedene har gjennom årene forsvunnet, sier SMMT-direktør Hawes.

Sukrer pillen
Britiske myndigheter forsøker i mellomtiden å sukre Brexit-pillen ved å love bort statlig støtte til de som investerer. Akkurat som Toyota kan få over 20 millioner pund i støtte, har Nissan blitt lovet sterke insentiver ved å fortsette i Sunderland.

42 millioner pund er lovet til utviklingen av et nytt industriområde rett ved Nissan-fabrikken – noe Nissan også vil komme til å nyte godt av.

Til The Telegraph har professor David Bailey, ekspert på britisk bilindustri ved Aston University i Birmingham, fortalt at det fortsatt er gode muligheter for vekst i UK.

- Industrien er i en god posisjon for videre vekst, sier Bailey.

Også han er opptatt av at britiske myndigheter raskt må komme til enighet med de resterende EU-landene om import- og eksportavtaler.

- Vi begynner å se de første hintene til hva Brexit kan bety. Det dukker opp anekdotiske historier om selskaper som sitter på gjerdet når det gjelder fremtidige investeringer – jo lenger usikkerheten om hva Brexit vil bety varer, jo større blir farene.

-------

Dette er Brexit:
Etter press fra folket og politikere på den ytre høyreside i britisk politikk bestemte daværende statsminister David Cameron (Conservative) seg for å avholde en folkeavstemning om hvorvidt Storbritannia fortsatt skulle være medlem av EU.

Folkeavstemningen fant sted i fjor sommer, og endte med et knepent flertall for å forlate EU: Brexit. Dette førte til at Cameron trakk seg som statsminister, og daværende innenriksminister Theresa May (Conservative) ble innsatt først som partileder for det konservative partiet, deretter som statsminister.

For å melde seg ut av EU må Storbritannia aktivere den såkalte «Article 50», definert i Lisboa-konvensjonen. Denne paragrafen gir alle EU-medlemmer rett til å melde seg ut av unionen, men det er ingen definert måte å melde seg ut på. Etter utmeldelse gis en frist på to år til å fremforhandle en utgangsavtale med unionen.

Storbritannia ser ut til å gå for det som kalles en «hard Brexit». Det betyr at alle snorer klippes, og avtaler må forhandles med hvert enkelt land på nytt – eventuelt sentralt gjennom EU. Britene kunne gått for en «soft Brexit», noe som vil innebære et tettere samarbeid med EU, mot at det vil være fri grenseflyt av EU-borgere.

På lengre sikt kan Brexit være en katalysator for en ny folkeavstemning om Skottland skal løsrive seg fra Storbritannia. Den forrige avstemningen fant sted i 2014, og endte med et lite flertall for å forbli. Et av hovedargumentene fra London til skottene var nettopp Storbritannias EU-medlemskap, og fordelene det gir.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer