img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
41 bilder i galleri
Suzuki Swift, småbil-klassens 4x4-vinner
NICE: Suzuki tukler ikke med imaget i Norge. Når tredje generasjon Swift lanseres komplett nyinnpakket i mai, er naturligvis både firehjulsdriften og Dunvold-pakken på plass.

Dunvold-pakken spør du? Navnet kommer fra oppfinneren av den, Suzuki-importør Frank Dunvold, og er utstyrspakken som de aller fleste krysser av for ved signering for en ny Suzuki, nærmest uansett modell.

Så når Suzuki i mai er klar med en ny utgave av småfrekke Swift priset til 224.900 kroner, kommer det egentlig 20.000 kroner i tillegg slik at den reelle prisen blir 244.900 kroner.

Verd 50.000 kroner
– Pakken er verd cirka 50.000 kroner, kommer det kjapt fra salgsdirektør Lars Havre hos importøren.

I pakken inngår naturligvis alle førerstøttesystemer som skal til for at testorganisasjonen Euro NCAP skriver ut fem stjerner og toppscore til Swift i kollisjonstestprogrammet. I tillegg har bilen adaptiv cruisekontroll, navi og ryggekamera.

Bare 4x4
Og selvfølgelig firehjulsdrift. For selv om Swift rundt i verden i hovedsak leveres med bare drift på forhjulene, vil den kun bli å få kjøpt med 4x4 i Norge, akkurat som Ignis og alle de andre Suzuki-modellene.

I småbilklassen er Suzuki blant få som tilbyr 4x4, men dessverre ikke i kombinasjon med automatgir.

– 4x4 er Suzukis varemerke i Norge, sier Havre.

Halvbror til Ignis
Lansert i fjor er den lille SUV-en Ignis broren til Swift. Begge bygges over samme tekniske lest (i Japan), har 1,2-liters bensinmotor uten turbo (90 hk), men med enkel hybridteknologi for å spare drivstoff (senker forbruket fra 0,49 liter/mil til 0,45 liter/mil).

Suzukis tresylindrede turboperle på 112 hk droppes fordi den i Swift ikke kan kombineres med drift på alle hjul.

Lavere og bredere
Som nesten alle andre nye biler har også Swift lagt på deg i bredden (fire centimeter) samtidig som høyden reduseres med halvannen centimeter i forhold til utgående modell. Siden lengden knapt er rørt (minus én centimeter), framstår Swift som tøff og urban.

Plassen foran skal jeg slett ikke klage over, rattet kan trekkes ganske langt bakover, og det er enkelt å finne en grei kjørestilling. Men setene er ikke bygd for å oppholde seg der i timevis. Bra utvendig høyde i kombinasjon med ganske rett sittestilling gjør det levelig i baksetet, selv for breiskuldrede voksne.

Slanket
Slankingen med inntil 120 kilogram (65 kg for den «norske» utgaven) i kombinasjon med langt skarpere styring, merkes godt på bilens evne til å håndtere veier der svingene kommer tett på.

Men 90 hk yter på ingen måte bilens helt nye chassis den rettferdighet det fortjener. Her er det mye å gå på, og det er lov å håpe på mer krefter senere. Swift fortjener det.

For å gi Swift det sportslige preget utseendet legger opp til, er bilen satt opp såpass stivt at den grenser til å være ubehagelig på dårlig vei. Nå lover Suzuki at 4x4-varianten har lengre fjæringsvei og ikke i samme grad speiler det sportslige preget.

Voksne kjøpere
Det tror jeg vil være en stor fordel i Norge. Suzuki har i Swift tross alt mange godt voksne brukere som er langt mer opptatt av den forbedrede framkommeligheten det forholdsvis enkle firehjulstrekket gir når snøen laver ned, enn å komme seg raskest mulig ut av lyskryssene.

Det ganske kantede karosseriet og den forholdsvis rette frontruten gjør Swift mer oversiktlig enn mange andre småbiler, og den er overraskende lett å lukeparkere i trange bygater.

Verdensbilen
Swift er blant Suzukis viktigste bilmodeller, solgt i 5,4 millioner eksemplarer i verden og en snau million i Europa siden 2004. Forventningene er store til tredje generasjon Swift.

Tredje generasjon? Går ikke Swifts historie tilbake til 1983?

Jo, det stemmer, men modellene fram til 2004 er fortrengt. I 2004 bestemte Suzuki seg for å gjøre Swift global, og ga den dagens profil. Oppstrammingen i 2010 gjorde Swift bare enda mer markert. Nå er dette designet tatt nok et skritt videre, med tak som «flyter» fordi sidepanelene brytes av feltet med de horisontale dørhåndtakene bak.

– Vi tror vi skal klare å selge tusen biler i året, konkluderer Lars Havre.

Fakta Suzuki Swift

Pris fra:

224.900,-

Pris prøvekjørt:

244.000,-

L/B/H:

384/174/152 cm

Akselavstand:

245 cm

Motor:

1242 ccm/R4 bensin

Effekt/moment:

90 hk/120 Nm

Drivlinje:

5M – firehjulsdrift

Egenvekt:

980 kg

Bagasjerom:

265 – 947 l

Bakkeklaring:

12,0 cm

0-100 km/t:

12,6 sek

Toppfart:

170 km/t

Forbruk:

0,45 l/mil

CO2:

101 g/km


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer