img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
21 bilder i galleri
Treningsklær-brigaden
Det var et par tydelige konkurranse-biler i Genève. Radical og Rebellion for eksempel. Og så hadde vi SIN også, helt på grensen mellom bane og landevei og Noble, landevei-ballistisk.

Radical er kanskje den du kjenner best av denne kvartetten. Introdusert i forrige århundre, med en blodtrimmet Hayabusa i noe som så ut som det hadde kommet rett fra klasseseier på Le Mans.

2000 biler – tro det eller ei – har de solgt siden den gang. Noen av dem ser du nok både på Vålerbanen og på Rudskogen.

Og hver gang du trodde de hadde forsvunnet i den enorme graven som huser alle de små, ambisiøse kjapp-bil-byggerne, setter de en ny rekord på Nürburgring.

Gjengangere
Og de viser seg frem i Genève, tredje gang var det i år, veldig ofte med gateregistrerte biler på standen, som for å overbevise oss andre om at det faktisk er sant. Du kan ha lov til å levere i barnehaven fra en ren racerbil.

I år viste den sin bestselger, SE3 og flaggskipet RXC Spyder. Den siste kan du også få i en versjon som er tettet igjen på toppen, eller som den mest ekstreme landeveislovlige av dem alle – og det sier ikke lite – RXC GT. 

Bare så det er klart: RXC veier ca. 1000 kg og har 650 hk fra en EcoBoost 3,5-liter. Mens SR3 er tilbake til utgangspunktet, med Zuki motorsykkelmotor, 225 hk og 600 kg. Det er vel ikke en Radical som drar mindre enn 2,3 g i sideretning.

Ekstremt
SIN er heller ikke den vanlige til-jobben bilen – med mindre du jobber som banekjører. R1 550, som årets versjon het, ble kalt en premiere.

Her finner du massive syv liter slagvolum og opp til 660 hk. Så det må være mengder av dreiemoment her – men jeg glemte å spørre om både det og om hvor i GM-familien motoren egentlig kom fra.

Men det er åpenbart at her er den svært ombygd, man bygger ikke et tørrsump-system for moro skyld. Og man legger heller ikke på ekstra side-diffusere for å få bedre kjøling av motoren, uten grunn.

SIN er blant de mange som har måttet tåle forsinkelser. Opprinnelig skulle bilen vært i salg i 2014 – det var den ikke. Men den har jo heller ikke forsvunnet, bilen som sto i Genève virket som den var fullt funksjonsdyktig og som om den allerede hadde funksjonert en stund. 

Rosen Daskalov (glemte jeg å si at bilen kommer fra Bulgaria?) var i hvert fall begeistret optimist, og hans første kunde, Thierry Amart, var definitivt begeistret etter de første 17.000 km. Daskalov skal ha £ 145.000 for å bygge en slik til deg også.

Mindre dramatisk
Så er vi hos Noble. Den er litt handicappet i dette selskapet, for den ser ikke så dramatisk ut som de andre. Men spesifikasjonene er slik at den helt klart tilhører denne gruppen.

Her er det nemlig snakk om ekte muskler og ikke helsestudio-boling.

Dagens modell startet som M600 Coupé, men i Genève dukket den også opp som Speedster. Og, som de andre, en bil som i stor grad bygges opp rundt eieren.

Her er ikke et enormt justeringsområde for førersetet førsteprioritet, for å si det sånn.

Noble har, akkurat som Radical, eksistert siden 1999, og har åpenbart hatt akkurat nok oppturer til å kompensere for nedturene, for de er jo her ennå. Og, som alltid før, med lettvekt i sentrum.

Til og med V8-motoren ble spesielt utvalgt, fordi den var mindre tung enn de andre i forhold til hva den kan gi.

Vi snakker Volvo her, B 844S V8 motoren, konstruert og bygget av Yamaha. Men denne har ikke vært innom Volvos trimme-arm Polestar, nei. Den har gått rett til Judd som etter behandlingen serverer 662 hk.

Med racing-oppskrift i alle hjørnene, med rørgitterramme og et karbon-karosseri som egentlig bare skal dekke alt det mekaniske og en vekt på litt over 1100 kg, tror jeg vi kan snakke dynamitt.

Ur-bil
Og så har vi Rebellion til sist. Ikke bare er den sveitsisk, den er også bygget av en urmaker. 

Første gang jeg møtte Rebellion må ha vært på Baselworld i 2011. Men jeg var slett ikke så oppmerksom at jeg så at her var det en fersk klokkeprodusent som også rotet med racerbiler. Det året deltok de nemlig også under egen navn på Le Mans.

Når jeg leser resultater tilbake er det bare å skamme seg (skam deg!) Rebellion var det ledende privat-laget i LMP2 i mange år inntil de kom seg opp i LMP1 med tre nye VM under hjulene.

I år skal de tilbake i den nye LMP2-klassen for å få mer konkurranse. Men de gjør det ikke alene.

Som du vil se av Zenvo-historien har de dansker om bord, de kjører med en Oreca 07 Gibson LMP2 bil, med en Gibson V8 motor, de har med seg Motul som har vært med på Le Mans i hvert fall i alle årene på denne siden av WWII.

Vaillant-link
Dessuten har de med seg Philippe Graton, sønnen til Jean som skapte Michel Vaillant. Det er ikke få av de 20 millioner Michel Vaillant-albumene som har inneholdt referanser til både Motul og Le Mans, og for virkelig å knytte tette bånd skal den ene av deres to biler i år kjøre med nummer 13.

Et veldig tidlig Vaillant-album het nettopp «Le 13 est au Départ» og handlet nettopp om Le Mans.

Men hverken Michel selv, eller noen av hans kammerater skal kjøre. Rebellion-teamet er allikevel tettpakket av talenter:  Mathias Beche, David Heinemeier Hansson og Nelson Piquet Jr. skal kjøre nr. 13, mens Julien Canal, Nicolas Prost og Bruno Senna betjener nr. 31.

Jeg tror plutselig jeg har fått noe som kommer til å distrahere meg fra å følge Toyota i år.

Men, for å komme tilbake til utgangspunktet. Geneve er ikke bare Opel Crossland eller Volkswagen Arteon.  


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer