Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Utrolige Zenvo feirer utrolige ti år. Jeg mener – hvem har hørt om en dansk superbil? Hvilke odds for å overleve? Ikke bare har de overlevd, de viser takter som tyder på at her er det substans. Det første signalet som tydet på det, er Nigel Gordon-Stewart. Den mannen har en solid superbilbakgrunn. De Tomaso og tilhørende MG i gamle dager, deretter Lambo, Lotus og McLaren. Du skal være ganske tett dersom det ikke gir deg både erfaring, bakgrunn, og gjør deg ganske garva. Gordon-Stewart er nok en mann som – ikke minst ved hjelp av sitt eget nettverk – kan hjelpe Zenvo videre. Stammen intakt Begge har vært med fra dag èn. Og for begge var det nok en stor dag da de kunne flytte fra de gamle industrilokalene de hadde brukt fra starten og inn i en ny fabrikk. Med såpass mye større kapasitet at de også er i ferd med å rekruttere. I dag serverer de oss TS1, fremdeles med den typiske sekskantede fronten som den arvet fra opprinnelige ST1. Så hadde de med TSR som ble presentert i Genève i fjor, og som har vært hardt brukt som testbil siden. Den ble kjørt ned fra Danmark dagen før utstillingen, med nesten 100.000 testkilometer på telleren. Jubileum Endringene var først og fremst eksteriøre. Den flunkende nye 5,8-liters motoren på 1165 hk finner du nå i TS1 GT, akkurat som girkassen med hjemme-skrevet og -bygget elektronikk og skiftetider nesten på F1-nivå. «Vanlig» TS1 gir deg forresten valg mellom to transmisjoner, manuell klikk-klakk kasse eller en med manualer og auto-modus. Begge syv-trinns. Denne modellen har også litt svakere motor. Lettvektskonstruksjonen i karbon, den unike drivlinjen med traksjonskontroll og ESC og bruk av hybride kompositt-materialer, har alt sammen sitt utspring i dette livlige Sjelland-selskapet. Imponerende. Klokkelink Selvfølgelig smart av et dansk selskap til de grader å engasjere seg i selve Le Mans løpet – det er vel ikke noen Le Mans-galere nasjon enn Danmark (fremdeles. I hvert fall i forhold til folketallet) – og nå får danskene direkte kontakt med en bil og et team – ikke bare med en betalt fører. Nigel Gordon-Stewart, Zenvos Global Commercial Director, sier at «vi er virkelig begeistret over denne avtalen. Jeg har kjent klokkene til Rebellion lenge og har beundret teamets evne til å dra ut på racerbanen og gå rett i strupen på de store gutta. Dessuten er jo klokkene deres overlegne, så jeg ser selvfølgelig også frem til å utstyre bilene våre med presisjons-ur, og tidtagerutstyr for track-days kjøring». «Dette er mye mer enn en vanlig branding-operasjon mellom en klokkefabrikk og en bilprodusent», fortsatte han. «Rebellion er et av de mest dynamiske merkevarene blant urprodusenter, samtidig som de har ekstrem suksess i bilsport. Det er en rekke likheter mellom våre to selskap, og det er opplagt at vi begge har den samme passion og entusiasme for merkevarene våre. Zenvo utvikler akkurat nå sin fremtidige forretningsplan, og den inkluderer et veldig tett samarbeid med Rebellion. Et samarbeid vi virkelig ser frem til.» Men hva jeg fremdeles ikke vet er hvem og hva som egentlig står bak det hele. Sist jeg besøkte Zenvo var det russiske interesser både i bakgrunn og i forgrunn (en CEO). Da jeg spurte nå kom svaret kjapt: «Can’t comment on that».
|