Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
CX-5 er Mazdas bestselger på SUV-fronten. I Norge fikk bilen en varm velkomst som sendte den til topps blant SUV-ene på OFVstatistikken i 2013 og 2014, og den har holdt seg bra i de etterfølgende årene også. Totalt er det registrert nesten 16.000 CX-5 på norske skilter, og den er kun passert av Outlander, RAV4 og nye Tiguan de siste årene. Nå kommer bilen i ny innpakning. Riktignok er plattformen den samme, målene nesten like og drivlinjene identiske, men Mazda har likevel tatt grep som gjør at bilen fremstår som topp moderne fem år etter sin fødsel. Interiør Mellom setene sitter selve kontrollsenteret som lar deg foreta de fleste valg og innstillinger, og disse leses av på en 7-tommers skjerm øverst på dashbordet. Løsningen er ikke ulik den Audi og BMW bruker, og for meg blant de mest intuitive på markedet. Rattet er nytt med flere funksjoner, deriblant oppvarming for kalde dager. Instrumentene består av tre klokker hvor den som ikke viser hastighet og turtall er digital, så du selv kan styre innholdet. Motor / drivverk? Bensinmotoren kan kombineres med sekstrinns manuell eller automatgirkasse og for- eller firehjulsdrift. Det samme gjelder den minste dieselmotoren. Men skal du har firehjulsdrift og automat er det ingen grunn til ikke å velge 175-hesteren som kun leveres med denne kombinasjonen. Du betaler bare 10.000 kroner ekstra for de 25 hestene – vel anvendte penger. Hva skiller den fra andre modeller i klassen? Sportslige kjøreegenskaper, «samspillet mellom hest og rytter» slik Mazda beskriver det, er kjernen i alle deres konstruksjoner, fra «morobilen» MX-5 til praktiske CX-5. CX-5 er blant de mest kjøreglade SUV-ene på markedet, samtidig som den gir et solid kvalitetsinntrykk og er meget velutstyrt på øverste utstyrsnivå, Optimum. Der er det nemlig lite å krysse av for på listen over ekstrautstyr, det meste er allerede inkludert. Så om du vurderer en CX-5 mot aktuelle konkurrenter, så pass på å sjekke hva som er inkludert av utstyr, det kan utgjøre en vesentlig forskjell. Hvordan er den å kjøre? Den har et solid dreiemoment allerede ved lave turtall, og samarbeider mykt og presist med Mazdas automatkasse. Støydempingen er meget god, og understyringen som kunne oppfattes problematisk i forgjengeren, er så godt som eliminert i nye CX-5. Hvem passer den for? Selv om den ikke har utpregede offroad-egenskaper vil den nok ta de fleste trygt frem til hyttedøra, sommer som vinter. Konkurrenter? En sterk utfordrer blir nok også nye Volvo XC60 når den kommer på markedet omtrent samtidig med nye CX-5 til sommeren. Dette liker vi: Dette liker vi ikke: Bensinmotoren har for lite moment og gjør bilen til en sinke. Her er det liten tvil om at diesel er riktig alternativ.
|