img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
16 bilder i galleri
Lesset med utstyr
FRANKFURT: Nye Opel Insignia kommer med et omfattende utvalg standardutstyr, og jaggu er den god å kjøre også.

At BilNorge-leserne er glad i Opel, det overrasker meg ikke. Det er veldig mange der ute som enten husker tilbake til da blitz-merket regjerte med modeller som Rekord, Kadett, Admiral og Kapitän – mens andre har glade minner fra hvite Asconaer og 3-liters Monzaer.

Men at Insignia skulle generere slik interesse som forhåndsartikkelen på prøvekjøringen av årets nye modell gjorde, det hadde jeg ikke trodd. Tusen takk for alle spørsmål – det er moro å se at en gammel storhet fortsatt har både entusiaster og nysgjerrige der ute.

Her kommer svar på (nesten) alt dere har lurt på om den nye Insignia:

Det er flere av dere lesere som har spurt spesifikt om setene i Insignia. Dette er naturligvis individuelt, noen kropper passer bedre til noen seter enn andre – og omvendt. Jeg satt godt i den utgående Insignia, og enda bedre i den nye.

Enkelt sagt; trivdes du i den utgående, vil du nok trives i den nye også. Men de nye setene er kanskje litt mykere i stoppen, og har litt flere justeringsmuligheter. Massasjefunksjonen er ikke mye å skryte av, men ellers er innstillingsmulighetene rikelige. Det gjelder også rattet.

Blant annet sitter man lavere (om ønskelig) enn før. Det setter i hvert fall jeg stor pris på.

Baksetene er nok ikke like romslige som i en av Insignias største konkurrenter; Superb. Men voksne klarer fint å «sitte bak seg selv» – også de på 185 cm. Takhøyden i kombi-kupeen er godkjent.

Motor og drivverk:
Det er to store nyheter når det gjelder nye Insignias drivverk: Nye automatgirkasser og nytt 4x4-system.

Girkassene er å finne i seks- og åttetrinns-utgave og er levert av Aisin. Vi fikk ikke prøve sekstrinns-kassa på lanseringen, men «åtteren» imponerte. Raske oppgiringer klarer de fleste i dag, men det er særlig ved kickdown Aisin-kassa imponerer. Den tar gjerne fire gir i et kjapt jafs, uten å hoppe innom mellomgirene – og den er kvikk.

Det store prishoppet mellom 1,5-liters bensinmotor med og uten automatkasse skyldes to ting:

For det første er en automatkasse i utgangspunktet dyrere enn en manuell girkasse, men for å gjøre ting «verre» har Opel samtidig valgt å utstyre den manuelt girede utgaven utelukkende med 17-tommers felger og den automatgirede med 18-tommers felger.

Forskjellen i hjulstørrelse påvirker CO2-utslippet, som igjen fører til ekstra avgifter …

4x4-systemet leveres nå av GKN. Systemet er i teorien likt det du finner i Ford Focus RS, faktisk, og fungerer ved at en kraftoverføringsenhet (PTU) bak girkassa driver en mellomaksel. På bakakselen sitter en clutchboks, som Opel og GKN kaller «Twinster». Den har to clutcher, en til hvert bakhjul, som kobler seg inn og ut med varierende kraft etter behov.

På denne måten har 4x4-bilene ekte «torque vectoring» – aktiv momentfordeling, om du vil – på bakakselen.

Blir denne løsningen å finne i samarbeid med de mindre motorene? Nei. Hovedårsaken er at de «smått motoriserte» utgavene av Insignia har annet hjuloppheng bak, fire-link kontra fem-link. Dessuten er ikke PTU-en tilpasset andre girkasser enn åttetrinns-kassa fra Aisin.

På veien
Ute på veien har Opel klart å finne en god balanse i chassiset. Kjøper du bilen med adaptivt understell – en funksjon jeg selv gjerne ville hatt om Insignia sto på handlelista – er forskjellen mellom «tour»-modus (det de fleste andre kaller komfort-modus) og «sport» overraskende tydelig.

Faktisk blir den for myk, spesielt i styringen, til at jeg trives særlig i «tour». Da er normaloppsettet bedre, med sports-funksjonen som et hendig tillegg de gangene man skulle føle behov for det.

20-tommers-felgene er veldig stilige å se på, men matcher ikke bilen like godt som de mindre felgstørrelsene i kjøreopplevelse. De slår litt, og jeg kunne gjerne tenkt meg det felgdesignet i 19-tommers utførelse.

Støynivået er heldigvis godkjent uansett hjulstørrelse. 2-litersdieselen har kultivert gange og behagelig støynivå, men den mindre 1,6-literen som vi av erfaring vet bråker mer, var ikke tilgjengelig på lanseringen.

Innvendig er ikke Insignia noen revolusjon. Sammenligner man med lillebror Astra er storesøster Insignia bare litt … ja, større. Materialkvaliteten er ikke hevet særlig fra utgående modell, men det gjør ingenting.

En av dere lesere har spurt spesifikt om hva Insignia kan, som ikke en Astra kan – og det er et godt spørsmål. Det åpenbare er, som du selv har påpekt, plassen. Men Insignia kan også leveres med firehjulsdrift, har kraftigere motorer, mer utstyr (digitalt instrumentpanel, head-up display, og varmetråder i frontruta, for eksempel), de nye Aisin-girkassene og forbedrede lys.

IntelliLux LED-matriselysene i Astra er allerede ganske gode, men Insignia tar det et skritt lengre med dobbelt så mange LED-segment og enda lengre rekkevidde (opptil 400 meter) på langlysene.

Insignia har LED-matriselys som standard i Norge. De maskerer ut forankjørende og møtende trafikk, og lyser langlysene "rundt" andre biler:

Apropos utstyr, her har Opel slått på stortromma for norske biler. De kommer nemlig med utstyrsnivå «Premium» som standard. Sjekk bare dette:

IntelliLux LED-matriselys, radarstyrt cruise control, ryggekamera, sotede bakruter, 8-tommers hovedskjerm med navigasjon, Bose lydanlegg, head-up display (som kan kombineres med varmetråder I frontruta!), oppvarmet ratt …

Da er det ikke mye igjen på ekstrautstyrslista. De nevnte varmetrådene er ekstrautstyr, det samme er ting som 360-graders kamera, adaptivt understell og OPC-styling.

Med en startpris på 334.900 høres dette forlokkende ut – det er bare synd at 4x4 kun er tilgjengelig på de største motorene, og dermed prises fra 574.000 kroner.

Dermed er det nok 1,5-liters bensin med 165 hestekrefter og automatgir som blir «Norges-bilen». Den sniker seg greit under 400.000 kroner, selv for stasjonsvogna. Det er mye bil for pengene.

FAKTA Opel Insignia 1.5 Turbo automat
  Grand Sport Sports Tourer

Motor:

4-syl. turbobensinmotor, 1490 ccm

Effekt:

130 kW (165 hk) v/5600 o/min.

Dreiemoment:

250 Nm v/2000-4500 o/min.

Mål LxBxH:

490 x 186 x 146 cm

499 x 186 x 150 cm

Akselavstand:

282,9 cm

Egenvekt m/fører:

1472 kg

1522 kg

Tillatt totalvekt:

2040 kg

2110 kg

Maks hengervekt:

1405 kg

Bagasjerom (VDA):

490-1450 liter

560-1665 liter

Aks. 0-100 km/t:

9,4 sek.

9,6 sek.

Toppfart:

218 km/t

214 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,61 l/mil

0,62 l/mil

CO2:

138 g/km

141 g/km

Pris fra:

kr 385.900

kr 395.900

PS: Vi har ikke kjørt stasjonsvognutgaven, Sports Tourer, av nye Insignia, kun kombien Grand Sport.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer