img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
– Vi begynte å fundere over hvorfor de skulle selge bilene og ikke vi
Tidligere overlot Volkswagen-forhandler Erik Arnesen på Bryn de fleste brukte varebilene til oppkjøpere. Nå tar de grep om bruktbilene selv, og er strålende fornøyd.

90.861 brukte varebiler skiftet eier i 2016, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). 23.050 (25,4 prosent) av disse var av merket Volkswagen, og dette markedet vil direktør Håkon R. Fergestad i Volkswagen Nyttekjøretøy at merkets forhandlere skal ha en større del av.

– Vi har en langsiktig plan om å bli flinkere til å håndtere brukte nyttekjøretøy. I det legger jeg at vi ønsker å ta vare på kundens bil fra vi leverer den ny, til kunden leverer bilen tilbake. Da skal vi ta oss av bruktbilen. Det handler egentlig om de totale bilkostnadene for kundene våre, så internt kaller vi det TCO (total cost of ownership)-kampanjen, har han tidligere uttalt til YrkesBil.

Har tatt over selvnå selger de alt selv
En av forhandlerne som har tatt aktivt tak i dette er Erik Arnesen på Bryn, som også har eget nyttekjøretøy-senter.

– Vi hadde vel ikke helt troen på markedet for brukte varebiler tidligere. Men mot slutten av 2015 så vi nærmere på hvor mange varebiler vi faktisk «lempet ut» til oppkjøpere over en periode, og da begynte vi å fundere litt over hvorfor de skulle selge bilene og ikke vi, sier bruktbilsjef Petter Lende hos Erik Arnesen Bryn. 

Etter hvert som bruktbilsjefen dykket ned i materien ble det klarere og klarere for ham at det ikke var noen grunn til at de skulle «gi fra seg» disse salgene til andre.

– Du kan si at vi egentlig hadde mistet litt troen på brukte varebiler i en periode, men så har vi klart å snu det helt rundt. Nå går nesten ingen av bilene til oppkjøpere lenger, og vi har hatt veldig suksess med dette forretningsområdet det siste året, forteller Lende.

BRUKTE YRKESBILER: Sjekk ut vår bruktbildatabase her

Stor økning
I 2016 omsatte Lende og kollegene rundt 90 brukte Caddy, Transporter, Crafter og Amarok. 97 prosent av bilene er retur fra leasing.

Når vi vet at forhandleren totalt solgte 985 bruktbiler i samme periode, er det klart at varebilene utgjør en beskjeden andel. Men fra å ha solgt maks 10 bruktvarebiler i året, er fjorårsøkningen stor.

– Hver eneste bil har stor betydning for oss, så at vi har fått til en slik økning på varebilsiden er veldig viktig. Det gjør også at vi har et bredere tilbud av biler til kundekretsen vår, sier Lende.

– Hvem er kundene på brukte varebiler?

– Ofte opplever vi at relativt nyoppstartede bedrifter, som rørleggerfirmaer og snekkere, gjerne kjøper en tre til fem år gammel varebil. Da kan de kjøpe en med 180 hestekrefter, firehjulsdrift og DSG til en helt ok penge.  De får en bil som har mange år igjen, og slipper å binde mye kapital i en oppstartsfase. Vi har også privatpersoner som trenger en varebil. Men markedet er presset, og mange oppkjøpere får tak i biler, så vi konkurrerer jo med de vi solgte til tidligere.

– Hvordan er koblingen mot nyttekjøretøysenteret på huset?

– Det var en stor del av grunnen til at vi begynte å snu, fordi vi jobbet sammen med den avdelingen. Da vi tidligere solgte alle varebilene til oppkjøpere, så fjernet vi jo kundene fra huset. Nå jobber vi tett med nyttekjøretøysenteret for å beholde kunden i eget hus, forklarer han.

Servicemarkedssjef Åge Skjærmoen ved nyttekjøretøysenteret er også glad for at bruktbilene blir i huset.

– Vi knytter eksisterende og nye kunder bedre til oss. For eksempel gir vi kjøpere av brukte varebiler tilbud på første service her hos oss. Vi får også holdt bedre kontroll med bilen, dens tilstand og eventuelt oppdatert software og lignende, sier han.

Håndteres likt
Håkon Fergestad har tidligere antydet at de største varebilsentrene kan få egne bruktavdelinger, med dedikerte medarbeidere. Hos Erik Arnesen Bryn er de ikke helt der, ennå.

– Alle bruktbilene, både varebiler og personbiler, står i samme lokale og håndteres av de samme selgerne hos oss. Det fungerer veldig bra, sier Petter Lende.

– En del varebiler og pickuper har påbygg eller spesialløsninger i lasterommet. Blir det mye jobb med dette i håndteringen av bruktbilene?

– Nei, det vil jeg ikke si. På en del Amarok er det puttet på flere store lamper i fronten som på ingen måte er godkjent. Det plukker vi av med en gang. Og i en del Transportere er det innredninger, forhøyet gulv med lasteplass over og under, eller andre ting. Slikt gjør vi ikke noe med. Det kan jo være at bruktkunden ønsker slike løsninger, og hvis ikke så er det ofte en enkel sak å ta det ut, sier bruktbilsjefen.

I god stand
Han påpeker også at kundene av brukte varebiler ofte er litt «enklere» å ha med å gjøre.

– En håndverker har ofte litt mer slingringsmonn, kontra en privatperson som skal ha personbil, når det kommer til hva som er «godkjent» og ikke av kosmetiske skjønnhetsfeil som småbulker og riper. Litt sånt er ofte ok for dem, fordi det er bilens praktiske nytte som er viktig, sier Lende, og legger til:

– Samtidig ser vi at mange av varebilene som kommer inn er bedre holdt enn de var for noen år siden. For fem år siden var det ofte mye påkost på varebilene som kom inn, mens nå virker det som de fleste firmaer har blitt strengere overfor brukerne av bilene med tanke på at utstyret skal behandles ordentlig og at det er kostbart om man ikke gjør det. 

 

Fakta: Erik Arnesen Bryn

Forhandler av Volkswagen personbiler og nyttekjøretøy.

Opprettet i 2013 et eget nyttekjøretøy-senter, med dedikerte selgere og eget verksted for nyttekjøretøy.

                                            2015                     2014

Omsetning                        696.653               589.113

Resultat før skatt            16.742                 21.102

Beløp i hele 1.000 kroner

 

**Denne artikkelen ble først publisert i YrkesBil 3/2017**


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer