img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
14 bilder i galleri
Dani og hans selvbygde Jaguar Broadspeed
Du har sikkert allerede satt av helgen 29. april til og med 1. mai til Classic Car Show i Oslo Exporama på Hellerudsletta. I dagene fram mot showet vil vi vise noen av godbitene som stilles ut og som vi har presentert i spalten Entusiastgarasjen.

For Dani er ikke selve kjøringen det viktigste – det er byggingen. Og for en Jaguar han har bygd!

For de fleste entusiastene vi møter rundt forbi er det kjøregleden som står i fokus. Bilturen. Det å legge ut på landeveien, uten noen definert destinasjon. Turen er målet.

For Dani er det ikke helt sånn. Kjøring? Det er fra A til B. Bil? Det handler om bygging. Og hans drøyeste prosjekt har et navn som alene er nok til å gi meg gåsehud: Jaguar XJC V12 Broadspeed.

– Det er skapergleden som er noe, sier Dani – som ikke vil identifiseres mer enn som «Dani fra Toten».

– Det er ikke kjøringen. Jeg kjørte Toyota HiAce daglig i to år inntil nylig, sier han.

Forstå sammenhengen
– Som guttunge handlet alt om å plukke ting fra hverandre, enten det ble gjort forsiktig eller med hammer – og så prøve å forstå hvordan ting henger sammen.

– Jeg elsker å finne opp ting, og å finne ut av ting, sier Dani.

Smak litt på dette navnet igjen: Jaguar XJC V12 Broadspeed. Det oser muskel allerede før vi har åpnet porten til Danis arbeidsgarasje.

Prosjektet har tatt lang tid, men er ferdigstilt nå.

– Jeg har holdt på i seks år med den nå. Alt må stemme, ellers blir det oppdaget med en gang, sier Dani.

Sett i England
– Jeg visste det sto en bil hos Jaguars Heritage-museum i England, så jeg ringte bort en ettermiddag for å høre om det var mulig å komme og se på bilen for å notere farger, dekaler og detaljer.

– Museumsdirektøren sa at det ikke var noe problem, så lenge jeg var på plass klokken åtte morgenen etter.

«Joda, det skal jeg da få til», tenkte Dani – og fortalte at han måtte bestille flybilletter og slikt først.

Da ble museumsdirektøren så forbauset over at dette prosjektet ble gjort i Norge, at han selv møtte opp og personlig tok imot Dani.

Der brukte de en fargevifte for å finne så riktig farge som mulig (det ble ikke notert fargekoder for løpsbilene), de målte alle linjer og detaljer og sjekket hver eneste sponsordekal for å finne en kopi.

Alu, ikke valnøtt
Riktignok er det detaljer som ikke er hundre prosent som originalbilene – disse har Dani med vilje omgått.

– De originale løpsbilene hadde valnøtt-dashbord for å oppfylle homologeringsreglementet på den tiden. Det er ikke noe for meg. Aluminium hele veien!

En annen ting som ikke er helt som racingbilene er bensinpåfyllingen. På bakluka sitter to store påfyllingsrør. Disse gjorde at drivstoffylling i løp gikk unna på få sekunder. På Danis bil er de plugget igjen og ikke i bruk.

– Det ville de ikke tillate om jeg skulle få skilt på den, sier han.

Skal registreres
Skilt, ja. Utrolig nok er planen å få bilen gateregistrert. Dani har vært i kontakt med veimyndighetene, som mener dette er fullt mulig å få til.

Fascinasjonen for Jaguar XJC begynte for mange år siden.

– Jeg husker jeg så et opptak – kan det ha vært på Beta-kassett? – av en Broadspeed. Det gikk i en helsikes fart.

For 12 år siden kjøpte han seg sin første XJC, og utenfor arbeidsgarasjen står en sekssylindret utgave. En slags kosebil?

– Jeg kjører den vel et par ganger i året, sier Dani.

– Jeg tar med ungene, så kjører vi ned bakken her, gjennom rundkjøringen, stopper og kjøper is, før vi kjører hjem igjen.

Feit blanding
Broadspeeden er absolutt ingen kosebil. Det tar noen sviv før de tolv sylindrene fyrer, men når de først gjør det er det et voldsomt leven i den kompakte garasjen.

– Den har litt feit blanding, sier Dani.

Røyken pumpes ut gjennom åtte eksosrør (!) og lukta legger seg raskt tjukt i rommet, og selv ikke en åpen garasjeport klarer lufte særlig godt.

– Eksosen her går inn i en felles boks, før det går to løp ut av den – ett til hver side. Jeg prøvde meg med to helt separate eksosløp, men da hørtes motoren mest ut som to BMW-seksere, sier Dani.

Fire rør foran hvert bakhjul viser at bilen mener alvor.

Nå som selve bygget nærmer seg ferdig, er det fintuningen som står igjen. Her drar Dani frem Mobeck Tekniske i Trondheim, som har hjulpet Dani mye under byggingen av både denne og andre Jaguar-modeller.

Historisk racing?
– Hva er planene for Broadspeeden når den er ferdig?

– Jeg er ikke så flink til å kvitte meg med ting så vi får se om jeg får rotet meg til å selge den.

En Broadspeed er jo egentlig tenkt for banekjøring.

– Det hadde vært moro og banekjørt den, men den kan ikke kjøres veldig hardt. Det tåler den nok ikke.

– Om jeg setter i en original girkasse i den, som jeg har stående på bakrommet her, vil bilen bli godkjent for historisk racing.

– Da vil jeg eventuelt nå en helt ny kundegruppe for bilen, sier Dani.

Men det kan altså hende han bare beholder den. La oss håpe han får kjørt den litt også.

..........

Se Broadspeeden på vår stand!

Danis Jaguar XJC V12 Broadspeed skal stå på Bils stand under Classic Car Show. Det vanvittige bygget blir et trekkplaster av de sjeldne, og Dani vil også være til stede selv for å svare på spørsmål om bilen og byggingen. Vi får neppe lov til å starte opp bilen så ofte vi ønsker på standen vår, men du kan likevel få et hint av hvordan 12 sylindre høres ut når de fyrer gjennom åtte eksosrør. Sjekk videoen her:

..............

Classic Car Show
Det begynte med enstusiastsamlinger på en parkeringsplass og fortsatte med to suksessfulle show i Trondheim. Bak arrangementene står trønderne Bjarne Reistad og Hans Hallbauer. De to samler i slutten av april innpå 350 kjøretøyer og forhåpentligvis 20.000 publikummere til Classic Car Show i Oslo Exporama på Hellerudsletta nord for Oslo.

 



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer