Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Tenk Alfa Romeo, så tenker du sikkert på en rød en. Peer Bells GT Junior er et nydelig bevis på at ikke alle trenger å være det. Hjertet hopper nesten over et slag idet vi går inn døren til Peer Bells oppvarmede garasje. Den okergule skjønnheten lyser imot oss. – Wow. Jeg må ta noen ekstra åndedrag. – Jeg har fått denne bygd akkurat slik jeg ville ha den, sier Bell om 1970-modellen som bærer GT 1300 Junior-logo på hekken. Bell har åpenbart god smak. Quadrifoglio De større felgene måtte til for å huse større bremser, som i tur var nødvendig for å matche motoren. Selv om 1300-logoen fortsatt pryder bilen, står det en 2-liters TwinSpark løftet fra en 155 under panseret. – Den er bygget om fra innsprøytning til forgasser, og trimmet etter alle kunstens regler, sier Bell. – Dette er hjertebarnet mitt, sier han stolt. Alfa SZ – Dette er den eneste SZ på skilt i Norge. Det finnes en RZ også, kabriolet-utgaven, men den har jeg ikke sett på mange år, sier Bell. – Jeg husker første gang jeg så en slik. Det var mens jeg ruslet gatelangs i Zürich på slutten av 90-tallet, og en kjørte forbi. Jeg fikk hakeslepp. Begge bilene har stått utstilt på Classic Car Show i Trondheim – i hvert sitt år. Snart står de i hallene på Hellerudsletta. Kjøregleden Det er ikke aktuelt for mannen fra Troms, bosatt på Eidsvoll. Han kjørte tyske biler i mange år helt til han på en utstilling rundt årtusenskiftet så importøren stille ut en rekke Alfa Romeo-modeller. – Siden da har jeg ikke sett meg tilbake, sier han. – Jeg pleier å si det sånn: Det er tre kjøreruter herfra til Gardermoen. Med BMW-ene tok jeg alltid motorveien, den raskeste veien. Med Alfaene kjører jeg alltid bakveiene. – Det er noe de italienske merkene klarer, som ikke tyskerne får til – det er kjøreglede i alt. Av de fire Alfaene i Bells eierskap er det bare GT-en som ikke er rød, men det gjør ikke noe. Tre av de fire er røde Bell har også prøvd seg på litt drøyere italiensk metall: Ferrari 308 GT4. En bil han likte, men som han var skeptisk på. – Den har jo veldig fin lyd når du nærmer deg 7000 omdreininger, men det ligger hele tiden en tanke i bakhodet om at «smeller det nå, er det 100.000 kroner». – Biler skal brukes. Vi kan ikke ha det som de som kjøper dyr kunst, og gjemmer det i et mørkt rom i kjelleren. Det skal henge i et galleri så alle kan se på det. – Og vårt galleri, det er veien. .............. Classic Car Show
|