img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Jovisst – en Jowett!
Vi har hatt noen få Jowetter i Norge, men aldri en Jupiter. Dette prakteksemplaret har virkelig premiere på Classic Car Show på Hellerudsletta. Den ble ferdig morgenen før den skulle på plass.

«Jeg har hatt den i tjue år, har ofte ønsket den dit pepperen gror, og hadde tenkt å gi opp hele prosjektet. Da den endelig var klar og jeg gledet meg som et barn til å vise den frem for første gang flommet plutselig bensinpumpen over. Men vi fikk ordnet det også, så nå er den her» forteller en ganske avslappet, men åpenbart svært stolt Per S. Wiik.

Sportsbil i Norge
I gode gamle dager hadde BIL en fast gjenganger i mange år som het Sportsbil i Norge eller noe slikt.  Det var min glimrende kollega Jørgen Seemann Berg som var pennefører på det prosjektet, men jeg fikk henge med og vi hadde mange felles opplevelser i forbindelse dermed, kan man si. Og oppdaget etter hvert at i Norge fantes omtrent alt, uansett hvor underlig. Bortsett fra Jowett.

Vi hadde snusen på noe Jowett-aktig, nemlig en Bradford, varebilutgaven, og visste at Autoindustri hadde solgt et snes Jowett Javelin på femtitallet, men kombinasjonen stål/aluminium kan være ganske dødelig – for aluminiumen. Vi fant i hvert fall ingen.

Skjult i garasjen
Hva vi ikke ante – ingen andre heller for så vidt – var at Wiik hadde en slik i garasjen. En ganske sliten en. «Jeg kjørte den hjem da jeg hadde kjøpt den i England og jeg er glad det gikk bra. For det viste seg etterpå at av de fire jekk-punktene var det bare ett som var så noenlunde. Resten var papp».

Hans historier om engelske konstruksjoner og om nøkler som aldri passer til boltene og om hvordan ting åpenbart var improviserte løsninger her og der er sånne som vi som har skrudd tommer kjenner ganske godt til, og som dere andre nok vil finne ganske underholdende.

Men bilen er superinteressant, konstruksjonen var den mest progressive man fant i England etter krigen – sier en Bristol-fanatiker som meg, – den var på mange måter en Volkswagen konstruert på den riktige måten.

Særdeles moderne
Ekstrem lett vekt, ekstremt rommelige inne i et ekstremt selvbærende strømlinjekarosseri, som i motsetning til Bobla var utstyrt med fire praktiske dører. Torsjonsfjærer hadde de begge. Mekanikken var en særdeles moderne fire-sylindret boksermotor, men plassert slik som Porsche burde ha gjort hvis han hadde vært litt smart, foran. 

Og vi snakker en bil som var i storserieproduksjon i 1947! Ikke en gang amerikanske fabrikker var like kjappe til å komme opp med konstruksjoner som var nye, rund baut.

Sjefdesigneren het Gerald Palmer (han endte opp som konstruktør av MGAs twin cam motor) og på Jupiter-prosjektet hadde han med seg Eberan von Eberhorst som hadde vært sentral bak Auto Unions Grand Prix biler før krigen og som nå hadde hjulpet racerbilprodusenten ERA før han finpusset Jowetts to-seters sportsutgave av Javelin.

Dette, og mye mer (klasseseire på Le Mans, snaue 1000 slike produsert før det hele raste sammen i 1954, en bråta spesialkarosserier som ble bygget på den, men originalen ble faktisk tegnet i god tid før Jaguars XK 120) satt Wiik og leste i et klassisk-bil-blad i England - og så fikk han jommen nesten samtidig se en annonse for en slik bil.

W for Wiik
«Jeg var på forretningsreise der og ringte til en kollega som bodde ikke så langt unna selgeren – et kombinert museum og bruktbilbutikk – og ba ham se på bilen og prute og kjøpe den. Han så vel ikke godt nok, og prutet nok ikke så veldig, men han kjøpte den».

Wiik fikk registrert den med en gang han kom hjem, hvis du lurer på registreringsnummeret så er kanskje ikke W’en noe stort mysterium, men tallet tilsvarer postnummeret til Son – gjett hvor han kommer fra. «Biltilsynet hadde bare noe å utsette på lykteinnstillingen, og det har jeg tenkt å gjøre noe med nå.»

Det er mye annet han har gjort, og fått gjort, underveis også, men det skal vi nok komme tilbake til. Jeg ser slett ikke bort fra at dette kan bli et nytt – «etter lang tids opphold og etter øredøvende etterspørsel» - innslag i Sportsbiler i Norge-serien.

Foreløpig er dette bare for å slå fast at visst har vi en Jupiter også i Norge, med så tett det er mulig å komme den originale lakkfargen, og med original krom, samt eierens egensnekrede rattkrans og dashbord.  Og en innsats fra Karosseri Makeren i Moss som det virkelig står respekt av.

Det er mange juveler på Classic Car Show på Hellerudsletta disse dagene, men denne er blant de aller juveleste.

Pluss, altså, at den bekrefter vår evige nestensannhet om at «Alt finnes faktisk i Norge».


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer