img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
46 bilder i galleri
BMWs nye familiekonge
MÜNCHEN: BMW 5-serie Touring gjør som alle Touring-modeller før den, og naturligvis gjør den det mye bedre.

Hva er dette?
Den første generasjonen 5-serie stasjonsvogn, eller Touring på BMWsk, dukket opp i 1991. Den gang het 5-serien E34, og modellen solgte i 125.000 eksemplarer – mer enn nok til å etablere Touring som en viktig karosseriform for det tyske merket.

Nå som en helt ny generasjon 5-serie Touring (G31) introduseres, har 5-er-vogna solgt i over en million eksemplarer.

Da er det ikke rart Oliver Zipse, produksjonssjef for BMW, tidlig melder at en av Touringens viktigste detaljer fortsatt er med:

Separat åpning av vinduet i bakluka.

Det er liksom ikke BMW-stasjonsvogn uten denne funksjonen, og slike tradisjoner skal man ikke kødde med!

Hvordan er den å kjøre?
Det er heldigvis langt mer ved G31 enn bare en baklukedetalj. BMWer skal være inspirerende å kjøre, praktiske biler med et morsomt tilsnitt.

Vel, den nye 5-serie har ikke tatt det helt ut, vil jeg påstå. Det er komfortelementene som er prioritert denne gang.

Stasjonsvogna får luftfjæring på bakakselen som standard, og med noen kjappe kryss i utstyrslista kan man sikre seg en bil med stoler så komfortable at man kan sitte time etter time i bilen, og føle seg minst like fresh når man kommer frem.

Styringen har mer tyngde i seg enn de fleste konkurrentene, men føles ikke så direkte som jeg hadde håpet. Gjennom svingene er man ikke i tvil hvor man har bilen, men så mye tilbakemelding gjennom det tykke skinnrattet får jeg ikke.

Balansen mellom sport og komfort er definitivt skjøvet i favør komfort.

Når BMW først velger å gå den veien, har de i det minste gjort det skikkelig. Baksetepassasjerene har bedre plass enn før, både i lengde og bredde (men det er bare fester til to Isofix-stoler i bilen), og ikke minst er støynivået eksepsjonelt behagelig.

Dette gjelder ikke bare på silkemyk tysk asfalt, for jeg opplevde det samme med sedanen på norske veier.

Pass bare på: Panoramasoltaket gir mer støy, særlig merkbart gjennom tuneller.

Motor og drivverk:
Diesel og diesel. Det var de tilgjengelige alternativene på Touring-lansering ved denne anledning. 520d og 530d er begge motorer som viser at dieselmotorens død er sterkt overdrevet.

520d imponerer med veldig stille og kultivert gange. Faktisk gjør den mindre ut av seg enn sekseren i 530d, og den oppleves som roligere under panseret enn hva Mercedes’ nye 2-liter gjør i E-klassen. 190 hester er godkjent, men noen fartsrakett er det ikke.

Skal man oppleve litt ekstra skvv, kanskje særlig med fullastet bil, er 530d et veldig hyggelig bekjentskap. Den lager litt lyd, men det er en dyp og kraftig sekserlyd, i det minste.

Hybrid? Vel, ikke i Touring. I hvert fall ikke foreløpig. Den offisielle holdningen til BMW er «vi tilpasser oss markedsendringer». Med andre ord: Om tyskerne er interessert nok i en hybrid Touring, kommer det.

Amerikanerne er glad i sedan, så 530e er foreløpig bare å finne i den karosseriformen.

«Norgesmodellen» blir nok derfor 520d xDrive, i hybridmodellens fravær, med en pris fra rundt 600.000 kroner (BMW Norge har ikke fått satt prisen på denne modellen enda).

Konkurrentene:
Med BMWs tydelige dragning over på komfortsiden, er det Jaguar XF som må kunne krones til klassens mest kjøreglade bil. Foreløpig er ikke den å få som stasjonsvogn, men den er rett rundt hjørnet. Ikke like mye gadgets og teknologi som BMW-en, men en bil for de som vil skille seg ut.

Audis aldrende – om enn uforskammet velaldrende – A6 ligger fortsatt og lurer. Den selger fortsatt godt, og frister nok dem som vil ha et skarpt utseende kombinert med et tradisjonelt interiør. Henger naturligvis etter på teknologi, men bør ikke avvises.

Volvo V90 har naturligvis sin styrke i at den kan leveres som ladbar hybrid. Med et luftig og inviterende interiør er Volvo en slik bil du gjerne vil ha med passasjerer i, der BMW-en like godt er en alenebil som en familiebil.

Mercedes E-klasse er nok BMW-ens sterkeste konkurrent. Begge skilter med fantastiske interiør, mye utstyr og teknologi og et rikt motorutvalg som bør passe ethvert behov.

Mercedes’ force har jo tidligere vært komfort og utstyr, men jeg er neimen ikke sikker på om BMW er noe dårligere på noen av punktene. I hvert fall ikke med riktige spesifikasjoner.

For med en materialkvalitet som totalt sett matcher og muligens overgår E-klassen, mye utstyr, mer førerorientert interiør (uten at passasjerene føler seg utelatt) og fantastisk komfortable kjøreegenskaper, tror jeg rett og slett BMW 5-serie Touring er den nye kongen på stasjonsvognhaugen.

Som sagt: Det er mer ved en 5-serie Touring enn bare bakluka.

--

FAKTA BMW 520d Touring automat

Motor:

1995 ccm, 4-syl. turbodieselmotor

Effekt:

140 kW (190 hk)

Drivlinje:

8A, bakhjulsdrift

Dreiemoment:

400 Nm

Mål LxBxH:

494 x 187 x 150 cm

Akselavstand:

297,5 cm

Bakkeklaring:

14,0 cm

Egenvekt:

1660 kg

Tillatt totalvekt:

2390 kg

Maks hengervekt:

2000

Bagasjerom:

570-1700 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

7,8 sek.

Toppfart:

225 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,43 l/mil

CO2:

114 g/km

Pris fra:

560.800


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer