Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Små SUV-er har de siste årene vært det raskest voksende bilsegmentet i Europa. På årsbasis selges det nå 1,4 millioner av denne biltypen, og flere produsenter melder seg på med nye modeller. Siden 2012 har Opel vært representert med bestselgeren Mokka, men nå utvides sortimentet i begge retninger. Først med "lillebroren" Crossland X, som senere i år blir supplert av den større modellen Grandland X. Crossland X er en helt ny bil, fra innerst til ytterst, bygget på plattformen Opel og PSA i fellesskap har utviklet. Til Norge i høst - Vi regner med å selge et par hundre i år og trolig rundt 500 i 2018, sier han. Opel Norge har valgt å vente med lansering av Crossland X til fabrikken leverer bilen med utstyr importøren mener passer det norske markedet, inkludert utvidet førerassistanse. Denne pakken består blant annet av filskiftvarsling, gjenkjenning av trafikkskilt, sidekollisjonsvarsling, parkeringsassistent, varsling av trøtt fører og automatisk nødbrems med fotgjengeroppdagelse. Fleksibel Baksetet er delt 60/40 og kan i tillegg til å legge ned separat også reguleres i lengderetningen. I midten er det luke for ski. Det gir mulighet til å velge et bagasjerom på fra 420 til 520 liter med setene oppe, eller 1.255 liter med baksetet lagt ned. Crossland X skal ifølge Opel være den første modellen som har denne løsningen i dette segmentet. Interiøret Valg av materialer gjør at kvalitetsfølelsen er bra, noe som et etterhvert også blir forventet selv av biler i denne prisklassen. Man sitter høyt og godt i Crossland X, og det er åpenbart at dette også har vært utgangspunktet da bilen ble designet. Setekomfort er prioritet hos Opel. Crossland X er utstyrt med Opels AGR-seter, som har flere innstillingsmuligheter med både høyde-, lengde- og tiltregulering. Det gjør det lett å finne "sin" stilling bak rattet, som selvsagt kan reguleres i både høyde- og lengderetning. Ikke 4WD På veien På mer krevende underlag byr den heller ikke på noen overraskelser, uten den ble satt på de aller mest krevende prøvene. Manuell eller automat? Automatkassen har 6 trinn og fungerer bra, selv om man kunne ha ønsket seg noe mer dreiemoment enn det bensinmotoren på 110 hk / 205 Nm gir. For de fleste som vurderer denne biltypen, vil likevel automatgiret trolig være det riktige valget - særlig med tanke på andrehåndsverdien. Kun bensin i Norge Opel forventer at automatkassen blir populær, særlig med tanke på at prispåslaget kun er 10.000 kroner. Det er interessant tatt i betraktning at det økte CO2-utslippet gir en ekstra-avgift på nesten 13.000 kroner. Det er liten tvil om hvilken drivlinje Opel ønsker å pushe ut i markedet. Liker
Liker ikke
(Tall i parentes er for automatgir)
|