img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
– Bruktmarkedet er snudd på hodet
Prispress, eksport, sterke oppkjøpere og miljøfokus. Salgssjef for brukte lastebiler i Volvo Norge, Leif Røvik, opplever at bruktmarkedet er snudd opp ned i løpet av hans 17 år i «gamet».

– Bruktmarkedet fra jeg begynte i år 2000 til nå er snudd på hodet. Da gikk 80 prosent av bilene på fem års leasing med gjenkjøp. Så gikk det ned til tre år, mens nå er noen helt nede i to års leasing. Bilene vi får inn blir yngre og yngre, sier Leif Røvik til YrkesBil.

Han forteller at snittprisen på de brukte lastebilene hans avdeling håndterer var cirka 300.000 kroner for tre-fire år siden, mens nå er snittet oppe i cirka 500.000 kroner.

– Det er litt av en økning i verdier, konstaterer bruktbilsjefen.

SJEKK UT: Brukt og nytt på YrkesBil.no

Strenge miljøkrav
Miljøfokuset som er rettet mot transportbransjen påvirker selvsagt også bruktmarkedet.

– Euroklasse har blitt et voldsomt fokus etter at Euro 6 kom i 2014. Noen oppdragsgivere krever at transportørene må bytte ut Euro 5-biler med Euro 6-biler. Det fører til at blant annet tippbiler byttes ut hele tiden, forteller Røvik.

Utfordringen hans blir da å selge de litt eldre bilene.

– Før kunne det stå kø på plassen her for å kjøpe en 6-7 år gammel bil, mens nå er det «ingen» som vil ha en slik. En ti år gammel bil er nesten ingen ting verdt i penger lenger, selv om bruksverdien ofte er der, sier bruktsjefen, før han legger til:  

– Vi merker også på eksporten at Euro 3 og 4 begynner å bli helt «ut» de fleste steder. Det er ikke priser på det lenger. Bolivia, for eksempel som er et av landene vi eksporterer til, har importgrense på 2012-modeller. Selv om «gamle biler» utgjør kun 5-8 prosent av det vi omsetter, så er det helt klart en utfordring.

BRUKTBILDATABASE: Du finner et tresifret antall brukte lastebiler på YrkesBil.no

Kundegrupper borte
I 2016 solgte Røviks avdeling cirka 550 brukte lastebiler i Region 1. Dette er en av fem Volvo-regioner, og den står for omtrent 30 prosent av markedet for Volvo i Norge.

– Hovedtyngden av det vi selger er Volvo, deretter Renault og fremmedmerker utgjør 10-15 prosent, forklarer han.

– Hvem kjøper brukte lastebiler i Norge?

– Alle typer kunder. For eksempel de som ikke vil ta investeringen på en ny bil, de som vil prøve seg frem litt før de signerer en kontrakt om kjøring og de som skal ha en reservebil. Men de store selskapene kjøper som regel nytt, sier Røvik.

Noen kundegrupper har også blitt borte.

– Før var det enklere å bare kjøpe seg en lastebil og starte med transport. Nå kreves det mer, både økonomisk og gjennom ulike krav som må følges. «Oljegutter» med jobb i Nordsjøen kjøpte for eksempel en tippbil og tok kjøreoppdrag i friukene sine. Nå koster det for mye å ha en bil som kun kjøres innimellom.

– Det samme gjelder gårdbrukere som tidligere kjøpte en tippbil for å kjøre litt innimellom. De er også borte. Det var ikke noe stort marked, men litt utgjorde jo denne kundegruppen også.

For høy andel
Ifølge Røvik er utgangspunktet at de ønsker å selge alt av brukt hjemme, i alle fall Volvo. Det er jo dette som er «gull verdt» for ettermarkedet. Likevel ligger eksportandelen oppunder 50 prosent.

– Det er for høyt. Vi burde ikke vært over 30. To-tre år gamle biler skal i utgangspunktet inn i vårt eget marked igjen i Norge, men en og annen går til Volvos eget nettverk i Finland og Sverige.

– Hvordan vurderer dere hva som skal ut av landet og hva som skal beholdes?

– Når vi starter med en takst så ser vi raskt om bilen er noe å satse på. Og ser vi at det ikke er det så dropper vi taksten og prøver å få inn et bud på det vi må ha for bilen, for eksempel på eksport. Når bilen begynner å bli 7-8 år skal den ha et spesielt påbygg om den skal bli i Norge. For eksempel en kranbil blir ofte til de er 10-15 år. De kjører ofte færre kilometer enn andre biler, forklarer Røvik.

Tippbiler og noen skapbiler blir også her lenger, men sjelden utover 10 år.

– Trekkvogn utgjør 80 prosent av markedet, og de prøver vi å beholde hjemme. Av det som går ut er det mye gamle skapbiler og konteinerbiler, sier bruktsjefen.

VAREBIL: Brukte varebiler og nybilpriser og tekniske data på alle varebilmodeller på YrkesBil.no

Prispress
For å holde seg oppdatert følger han bruktmarkedene i Europa tett.

– Vi må følge med hva oppkjøperne gjør. Mange bruktbilselgere ringer til oppkjøpere og spør hva de vil gi for en bil. Det er veldig enkelt håndverk, men til slutt så bestemmer jo oppkjøperen da «alt». Sånn vil ikke vi ha det, sier han.

For å hindre at utenlandske oppkjøpere skal få lov til å styre prisene for mye, er Røviks avdeling aktivt ute i bruktmarkedet og kjøper inn biler.

– Det var helt uhørt for 5-7 år siden at vi fant biler på finn.no og ringte for å kjøpe brukte biler. Det skjedde ikke. Men i fjor kjøpte vi aktivt inn rundt 200 biler, sier han. 

Oppkjøperne Røvik og kollegene handler mest med opererer fra Holland, Estland, Finland og Sverige.

– I tillegg er det en del bolivianere som bor i Sverige som kjøper lastebiler i Norge og resten av Skandinavia, og sender til Bolivia. Hver måned går det to båter fra Uddevalla til Bolivia med skandinaviske lastebiler, forteller Røvik.

Taksten avgjør
Volvo har en egen standard i Norge for håndtering av de brukte bilene. Det er her det meste avgjøres for bilens videre skjebne.

– Først priser vi bilen, så går det to-tre måneder før bilen kommer inn når kunden skal hente sin nye bil. Da har vi to ulike takstmåter. En mer omfattende for bruktbilprogrammet Volvo Selected og en som sier inntil 50 prosent dekkslitasje, skadefri og EU-godkjent stand. Den tar vi mye med. Men vi må følge med på service også, for en full service i dag koster 30.000 kroner.

– Hvis du gjør dette feil, om bilen ikke har tatt service, så har du 30.000 kroner der. Så er den kanskje ikke EU-godkjent og det blir fort 10.000 kroner av litt småplukk, så har du kanskje småskader for 10.000 kroner. Ryker du på dekk i tillegg, så kommer det fort 40.000 på toppen. Det blir 90.000 kroner totalt. Da har du tapt før du starter, sier Røvik.

Han tror at en del ser alt som må gjøres med bilen for seint.

– Da tar dem heller det første tapet og eksporterer bilen, som egentlig burde vært en bil her hjemme. Alt er et regnestykke. Brukt har blitt et beintøft forretningsområde, sier han. 

**Artikkelen ble først publisert i YrkesBil nr. 4-2017. Abonnenter får alltid de beste reportasjene først. Her kan du tegne abonnement**


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer