Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Den nye dekkserien som ble lansert i Stockholm i starten av juni skal ifølge produsentens egne tester gi 15 til 20 prosent mer kjørelengde enn dagens Michelin X MultiWay 3D-serie. – Det nye Michelin X Multi regional-dekket vil ha forbedret veigrep og levetid, og til samme pris som den forrige serien. Dette understreker Michelins forpliktelse til å sikre den laveste totale eierkostnaden for våre kunder, sier Bjørn Larsen (bildet), teknisk sjef for lastebil- og bussdekk, med ansvar for Norge og Danmark, i Michelin Nordic AB. Avanserte mønstre En slik oppbygging av lastebildekk er ikke nytt, men Michelin opplyser at mønstrene i de nye dekkene er for kompliserte til å produseres ved hjelp av tradisjonelle støpte dekkformer. I stedet har Michelin benyttet 3D-printing for å lage nye, mer sofistikerte dekkformer. – Vi var verdens første dekkprodusent som tok i bruk slik teknikk med dette formålet. Nå benyttes 3D-printing i produksjonen av alle de nye dekkene i X Multi-serien, sier salgssjef Richard Andermyr i Michelin Nordic AB. Ny teknologi Powercoil-teknologien er en ny generasjon av lettere, men mer robuste stålkabler. Disse gjør dekket lettere uten at det mister styrke eller levetid. Infinicoil er en ståltråd – som kan være opptil 400 meter lang – som går rundt hele dekket for å gi det bedre stabilitet gjennom hele levetiden. Dette gir dekket bedre robusthet og slitestyrke. Regenion er et selvregenererende slitebanemønster som kommer frem etter hvert som slitebanen slites ned. Poenget er å opprettholde veigrep og sikkerhet gjennom hele dekkets levetid. Carbion er et materiale som lages gjennom en innovativ blandeprosess hvor noen av komponentene i slitebanen blandes når de er i en flytende tilstand, noe som resulterer i et mer homogent materiale. Dette materialet øker kilometerstanden til dekket og forbedre dets rullemotstand, noe som bidrar til å redusere drivstofforbruket. Smarte dekk Michelin tilbyr tilgang til en rekke digitale tjenester, som individuell dekkidentifikasjon, flåte- og lagerstyring, og forbedret sporbarhet av operasjoner. Fire størrelser 315/70 R 22.5 for alle posisjoner og drivaksel, og 385/55 R 22.5 for styreaksel og tilhengerdekk. X Multi-serien vil bli utvidet med 295/60 R 22.5 og 315/60 R 22.5 X Multi D i september 2017, og deretter 315/70 R 22.5 X Multi D Remix tidlig i 2018. På lik linje med Michelins øvrige lastebildekk er X Multi-serien konstruert med en dekkstamme som ved hjelp av Michelin Remix kan benyttes for mønsterskjæring og regummiering. Dette gir operatørene mulighet til å utnytte den tilgjengelige gummien og dekkstammen, noe som kan komme både bunnlinjen og miljøet til gode.
|