img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
22 bilder i galleri
Ny Ford Fiesta – flott småbil i ny innpakking
Fords nye Fiesta er så morsom å kjøre og samtidig så komfortabel og stappet med utstyr at jeg umiddelbart utroper den til beste småbil jeg noen gang har kjørt. Men fordi den ikke er ladbar eller hybrid kan den neppe bli salgsvinner i Norge.

Fords nye Fiesta bærer i seg alt som skal til for fortsatt å være en storselger i Europa. I Norge er det likevel ikke nok. Her må biler som vil opp og fram også være ladbare, eller i det minste hybride.

Annerledeslandet
Småbilklassens sammensetning i Norge sammenliknet med resten av Europa understreker Norge som annerledeslandet. Vinneren i Norge, hybride Toyota Yaris, er nummer 18 i Europa, mens nummer to, Renault Zoe, ikke er å finne på analyseselskapet JATOs Europa-liste.

Det er her Fiesta skal inn og slåss. Siden Europe hverken etterspør hybrider eller elbiler, så tar ikke Ford seg bryet – og ikke minst kostnadene – med å lage slike varianter av Fiesta.

Det de derimot har gjort på den nye plattformen er å ta fram en småbil som er så morsom og presis på veien at man skulle tro den var ment som en sportsbil. Samtidig byr Fiesta på komfort du først finner i langt større biler.

Intens konkurranse
Dette har selvfølgelig Ford gjort fordi småbilklassen ikke bare er den nest viktigste bilklassen i Europa etter SUV-ene, men også en klasse med knallhard konkurranse. Fem av de seks mest kjøpte bilene befinner seg her, og Fiesta må knive en intens kamp om oppmerksomhet med ny VW Polo, storselger Renault Clio, Opels Corsa og Peugeot 208.

Utstyrsvariantene er mange, og motorprogrammet tilstrekkelig og bygd rundt den tresylindrede bensin en-literen med 100, 125 eller 140 hk effekt. Siden effekt fra 2017 ikke lenger fordelsbeskattes i Norge, er prisspranget fra 100 hk til 125 hk bare 6000 kroner og fra 125 hk til 140 hk 9000 kroner. I tillegg finnes en prisleder med 1,1 liter/85 hk og på toppen et par dieselvarianter med 85/120 hestekrefter.

Selv om småbiler med dieselmotor knapt selges i Norge (de utgjør så langt i år bare 0,8 prosent av nye registreringer), står dieselbilene generelt fortsatt for nær 50 prosent av bilsalget i Europa.

Går for bensinmotor
Mange vet at jeg normalt er glad i dieselmotorenes moment og fleksibilitet, men i forhold til Fiesta mener jeg ikke det. Her velger jeg Fords prisbelønte, tresylindrede Ecoboost-bensinmotor, og du har sikkert allerede gjettet at jeg går den største motoren. I hvert fall om bilen skal brukes til annet enn urban småkjøring.

Denne motoren oppleves råsprek i en såpass liten og lett bil (vekt under 1100 kilo), den har bunndrag ikke langt unna den minste dieselmotoren og støyer dessuten mindre.

Forleden formiddag la jeg bak meg 250 kilometer på flotte, nord-spanske landeveier, og kjøreturen kunne gjerne vært dobbelt så lang. Så gøy hadde jeg det bak rattet.

Ford, som for tiden kjemper i motvind i Norge, har store ambisjoner med nye Fiesta når den lanseres om en måneds tid.

Store forventninger
– Vi venter oss veldig mye av ny Fiesta. Den skal inn på pallplass, kommer det spontant og høyt fra produktsjef Tone Nysted.

De første månedene kommer Fiesta i utgavene Trend og Titanium, utpå høsten utvides modellprogrammet med ST-line og Vignale, sistnevnte som toppmodell. Først neste år står sportsvarianten ST og den litt røffere Active klar.

Fiesta prisstarter på 187.000 kroner. Det er et par år siden siden Fiesta kunne leveres med 65 hk og kostet 160.000 kroner. I oppkjøret til ny modell er billigvariantene fjernet fordi knapt noen kjøpte dem. I vår kjappe gjennomgang av konkurrentprisene prises nye Fiesta ganske gjennomsnittlig.

Automatgir
Styrken til klasseleder Toyota Yaris har ikke bare vært hybridteknologien, men at den inkluderer automatgir. Ford har bestemt seg for å matche dette tilbudet i Norge og gjør det ved å subsidiere automatgirkassen gjennom at avgiftstillegget på 21.328 kroner er mer enn pristillegget til kunde på 20.000 kroner.

Fiesta bygges både med tre- og fem dører, men i Norge er det liten tradisjon for å velge tredørs med mindre det sportslige er viktigere enn funksjonalitet.

Jeg går for fem dører og Titanium utstyrspakke med tillegg av blindsonevarsling, det smarte dørbeskyttelsessystemet (pluss 700 kroner), varme i ratt/varme i frontrute (pluss 2500 kroner) og ryggekamera (pluss 4500 kroner til og med Titanium, 2500 kroner på Vignale). Jeg mener alt dette burde vært standard i Norge.

Alternativt går jeg for Vignale med mer påkostet interiør og annerledes grill.

Ny og bedre skjerm
Jeg har tidligere kritisert Ford for dårlige infotainmentskjermer og rotete menystyring. Dette er ryddet opp i ved at funksjoner og informasjon befinner seg på en ny og frittstående berøringsskjerm midt på dashbordet. Standard skjerm er på 6,5 tommer, mens en på 8 tommer koster ekstra.

Selv om Fiesta er blitt sju centimeter lengre, er den fortsatt med utvendig lengde på 4,04 meter en småbil med begrenset plass i baksetet og ikke mer enn tilstrekkelig bagasjeplass i et bagasjerom med regulerbar gulvhøyde.

Ikke god lyd og tilhengerfeste
Ford har nå engasjert danske Bang & Olufsen-divisjonen B&O Play til å besørge den beste lyden i bilen. Fint det, men husk at om du har behov for tilhengerfeste på bilen så må du velge bort både den beste lyden og det flotte sol/glasstaket. Å få til begge delene ble for dyrt for Ford.

Ford hevder at ingen andre småbiler leveres med så mye «storbilutstyr» som Fiesta. Vel, bare se deg rundt og du vil oppdage at Nissans nye Micra samt kommende VW Polo befinner seg på tilsvarende nivå.

Ford Fiesta er et strålende eksempel på at den knallharde konkurransen, tillagt kravene fra testorganisasjonen Euro NCAP for å oppnå fem stjerner, fører til at du som forbruker får mer og sikrere bil for pengene.

Ford Fiesta Titanium 125 hk bensin

Mål LxBxH:

404/174/148 cm

Akselavstand:

249 cm

Motor:

998 ccm, R3 turbobensin

Effekt:

92 kW/125 hk

Drivlinje:

6M/Forhjulsdrift

Moment:

170 Nm

0-100 km/t:

9,9 sek

Toppfart:

195 km/t

Oppgitt forbruk:

0,43 l/mil

CO2

98 g/km

Maks tilhengervekt:

1000 kg

Pris:

230.000

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer