img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Toyota samler seg til angrep
Vi ser stadig eksempler på tettere samarbeid. Når aner vi konturene av en Toyota/Mazda-allianse.

Det er altfor tidlig å snakke om en større enhet, men realitetene er at Toyota går inn med 5,05 prosent i Mazda, mens Mazda går inn med 0,25 prosent i Toyota.

Dels sier det noe om styrkeforholdet de to imellom, men dels sier det også at dette er litt mer enn bare «strategiske samarbeidsplaner».

De første meldingene er svært vage. Konkret er det at den fabrikken Toyota lenge har skullet bygge i USA skal bygges sammen med Mazda – og de to skal dele på kostnadene. Sterke hurrarop fra president Trump, forresten: Tweet: «a great investment in American manufacturing».

Toyota har tidligere gitt opp de opprinnelige Mexico-planene og flyttet en ti milliarder dollars investeringsplan til USA isteden.

Av disse ti milliardene som skal investeres over de neste fem år, skal Toyota bruke 1,3 for å bygge ut Kentucky-fabrikken – men det er ikke gitt at det er den som blir det nye fellesbruket. Hvor den skal ligge er foreløpig ikke sagt.

Hva de skal bygge der er ikke helt klart, sannsynligvis Corollaer, for Toyota og Mazda snakker om noen crossovere som skal introduseres på det amerikanske markedet.

Kapasiteten skal bli på 300.000 biler i året når den står klar i 2021, med 4.000 nye arbeidsplasser. Og produksjonen skal deles likt mellom de to.

Det er forresten ikke første gang Toyota deler produksjon med noen i USA. Det best kjente eksemplet er NUMMI - New United Motor Manufacturing, Inc. som de drev sammen med GM i Freemont, California fra 1984 til 2010. Det er der Tesla nå bygger de bilene som feier så mange andre av banen.

I forbindelse med den nye, forsiktige, alliansen ble det også sagt noe intetsigende om at de to skulle jobbe sammen med avansert teknologi som elektrifisering, konnektivitet og sikkerhet – forholdsvis vanlige fraser i slike sammenheng.

Selv om det er helt klart at «lille» Mazda har vært flinke til mye, mangler de muskler til å jobbe seg inn i en høyteknologisk fremtid.

De har vel et salg på cirka 1/8 av det volumet Toyota, og et forsnings- og utviklingsbudsjett på – her gjelder det å holde tunga rett i munnen – 140 milliarder yen der Toyota har 1 trillion (!).

Akkurat som hos Subaru, nummer seks blant japanske bilprodusenter (der Toyota riktignok eier 16,5 %, men lar dem operere helt på egen hånd) må Toyota trå til nå for å sikre at de små kollegene overlever. 

Det er vel også derfor de flørter sterkt med Suzuki for tiden.

Enkelte observatører har også pekt på at Mazda har vært en attraktiv oppkjøpskandidat for teknologifirmaer som Google eller Apple eller noen som vil inn i bil, men som savner kunnskaper om denne bransjen.

Toyotas 5 % investering vil være som et skilt der det står «Ingen Adgang» antydes det – hvilket er vanskelig å forstå. Egentlig kan vel disse firmaene når som helst kjøpe hele Toyota med kontantbeholdningen sin, dersom det var det de ønsket.

Selv føler jeg at den nye kontakten bare er innledningen til et enda tettere samarbeid i Japan der vi snart kan nøye oss med to grupper: Nissan og «Alliansen» (verdens største bilprodusent i volum for tiden) og Toyota-alliansen (som lett kan bli størst igjen med noen smarte fusjoner).

Det er femten år siden Fiats Sergio Marchionne begynte å snakke om hvor nødvendig det er at de mange bilproduserende enhetene konsolideres så man ikke sløser penger på felles utvikling og felles produksjon.

Ting kan tyde på at noen endelig har begynt å høre etter.

PS!
Apropos sammenslutninger. Et engelsk leserbrev et eller annet sted foreslo at BMW, Apple og Tesla skulle gå sammen om å utvikle og bygge en virkelig moderne premium-bil. Hva den skulle hete? BATmobile, selvfølgelig. Så hva snakker vi om her? En Mayota?


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer