img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Kjeft av mor
Angela Merkel, Tysklands solide Forbundskansler, er ferdig med sommerferien og startet høstens valgkamp med en valgtale i Dortmund. Bilindustrien fikk så det holdt.

De siste tre ukene har det stormet rundt tysk bilindustri. Det startet forsiktig med noen fabrikker som «frivillig» ville oppgradere noen av dieselmotorene sine fra «rene» til «enda renere».

Så kom Spiegel med beskyldninger om ulovlig kartellvirksomhet mellom alle produsentene. Det er åpenbart mye i disse beskyldningene – både i Tyskland og i EU er det bekreftet at det jobbes det med den saken.

Så dukket det opp masse dritt. Gode dokumentasjoner på hvordan det virket som om det var altfor tette bånd mellom myndigheter og industrien

Mange eksempler på hvordan EUs forsøk på å endre utslippsregler var stoppet av tyske interesser.

Vi fikk den utrolige historien der Porsches Audi-motorer var utstyrt med samme type jukse-software som Volkswagen var tatt på fersken med for to år siden – slike system var altså fremdeles i bruk. Typegodkjenningen ble trukket tilbake.

To uker var stappfull av slike påstander, beskyldninger og gode dokumentasjoner. Og uansett hvilken holdning man har til innholdet i alt som kom fram – det kan vanskelig tolkes som god PR

Vi fikk det såkalte diesel-toppmøtet som «feigingene» flyttet fra Samferdselsdepartementet til Innenriks, for at man skulle unngå demonstrantene. Resultatet ble den absolutt enkleste for bilbransjen – 5 millioner motorer skulle software-oppgraderes – 1,7 av dem var allerede behandlet tidligere.

Hele arrangementet, og utfallet, ble saftig kommentert.

Forrige lørdag var Spiegel på plass igjen med en forside der en Boble lå på taket, og der de lovte oss en artikkel om «En Legendes Ende» - om hvordan regjering og konsernene ruinerte bilnasjonen-Tysklands gode rykte.

Så står altså Angela Merkel der, på sin første opptreden etter ferien og forteller at «store deler av bilindustrien har gamblet bort en utrolig grad av tillit» først og fremst gjennom dieselskandalen. (Jeg har ikke oppfattet at hun har nevnt kartell/politiske bindinger med et ord.)

Men selv om hun var virkelig tøff i tonen, visste hun selvfølgelig at hun snakket til 860.000 arbeidstakere i en industri som representerer 450 milliarder euro i omsetning. Industrien er jo, bokstavelig talt, motoren i Europas økonomi.

Selv om hun gikk rett på ledelsene og så at «når folk skjuler viktige detaljer og i stor skala utnytter hull i utslippstestingen slik at resultatene ikke er å kjenne igjen – da ødelegges tilliten».

Men hun kalte det ikke bedrageri, og hun kom ikke inn på dem og det det virkelig gikk ut over – kundene og de med pusteproblemer og miljøet – og hun nevnte heller ikke tyske byers innsats for å holde dieseltrafikk unna sentra.

Derimot forsvarte hun diesel og bekreftet at industrien hadde en sentral rolle i økonomien og at den trengte støtte nå som den jobbet med store endringer i retning av elbiler, autonome biler og bildeling-systemer.

Og hun lovte fortsatt støtte til industrien: “Når selskapene ikke kan klare slike endringer på egen hånd, må Regjeringen stå bak og være med på å føre ting fremover».

Det er lite sannsynlig at dette lille dykket ned i en av de store sakene i Tyskland for tiden er nok til å fjerne Bilindustrien som en valgkamp-sak i ukene som kommer. Med bilutstillingen i Frankfurt midt oppi det hele.

Imens viser en måling som Kantar Emnid-instituttet har gjort for Funke-Medie gruppen at samferdselsminister Alexander Dobrindt er den i regjeringen som skårer dårligst på popularitets-skalaen. Bare 23 % av de spurte er fornøyd med det han gjør. 60 posent er misfornøyd.

Det er han som leder blant annet de organene som har vært ganske veike når det gjelder å måle utslippene i forbindelse med typegodkjenningene.

Børsen følger med. Volkswagen har fått mest juling. For 30 dager siden lå den ordinære VW-aksjen på 146,80. Siste uke sluttet med aksjen nede på 129,16


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer