img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
6 bilder i galleri
Tungvekteren
BRUKTBIL: Land Rover Discovery er en drøm når alt går bra – og ryktene om elendig driftssikkerhet er nok noe overdrevet.

Først publisert i Bil 2/3 - 2017.

Jeg har lenge sagt at Land Rover Discovery er en fotografs drømmebil. Den har mye plass, den er veldig komfortabel på langtur (og myk nok til å skyte bil-til-bil-bilder) og den tar seg frem nær sagt hvor som helst.

På samme måte er den nok drømmebilen til veterinærer, baser og andre som kjører mye på områder hvor veiene i beste fall kan beskrives som provisoriske.

Men drømmer trenger ikke ta hensyn til hverdagslige problemer og utgifter. For selv om en Discovery kan gjøre livet lett på gode dager, kan den samtidig surne tilværelsen betraktelig på dårlige. Mer om det litt senere.

Først, hva er egentlig forskjellen på Disco 3 og Disco 4? Da Discovery 3 erstattet 2-eren i 2004 var den nye bilen en revolusjon sammenlignet med den utgående. Faktisk var Disco 3 så god, at Land Rover ikke trengte utvikle en helt ny bil til generasjon fire. I utgangspunktet er nemlig 3 og 4 samme bilen. Det er samme ramme i bunn og det samme karosseriet. I grunn snakker vi om en facelift, med nye lykter, hellakkert karosseri og ny grill.

Nytt interiør
Innvendig ble interiøret solid oppgradert, og er det tydeligste skillet på Disco 3 og 4 visuelt. Der Disco 3-interiøret var rett-opp-og-ned no-nonsense, ble 4-eren mer som en lounge. Flotte materialer, den velkjente roterende girvelgeren til Jaguar og en opprydding i knappe-utvalget gjør at livet er litt koseligere bak rattet på en Disco 4.

Mekanisk skjedde det også en del under oppgraderingen. V6-dieselen på 2,7 liter ble boret opp til 3 liter (selv om 2,7-eren også var tilgjengelig i Disco 4), og girkasse, bremser og annen mekanikk ble oppgradert.

Likevel, Disco 3 og 4 er såpass like at vi velger å slå de under en kam.

For Disco 3 er det nettopp 2,7-literen som gjelder. Å kjøre rundt med en 5-liters V8-bensin høres kanskje gøy ut, men driftskostnadene ved en sånn motor er høy. 2,7-literen er ikke veldig snill i matfatet den heller, men vesentlig bedre. Alternativt kan det gå an å bygge om bensinmotoren til gassdrift.

Til Disco 4 er 3-literen definitivt å anbefale. Den er snillere på forbruket og mye smidigere kjøremessig enn 2,7-literen, og ved introduksjonen av SDV6-utgaven fikk den nok krefter til å ikke føles undermotorisert. Først 245 hestekrefter, deretter 256 fra 2011.

I 2012 ble den automatiske 6-trinnskassa i SDV6 oppgradert til en 8-trinns. Det var i forbindelse med dette skiftet at den roterende girvelgeren ble introdusert i Discovery-serien.

Kvalitetsutfordringen
Hva da med ryktene om elendig kvalitet, og steindyre reparasjoner? Ryktene har ikke kommet ut av det blå. Tidlige Disco 3-utgaver kan fort slite med drivstofflekkasje – hele fem tilbakekallinger ble utstedt på grunn av dette.

Modeller med luftfjæring kan også være skumle, for det systemet er dyrt å fikse og har middels driftssikkerhet.

Jevnt over virker det som jo senere modell man går for, jo tryggere kan man være på driftssikkerheten. Særlig kan 2011-2012 være et vippepunkt, med oppgradert motor og ny girkasse. Og forvent at mye kan skje rundt 150.000 kilometer.

De aller fleste Discovery i Norge er ikke overraskende varebiler. Men mange av de er kjøpt for å trekke tungt – sjekk gjerne historikken, ikke minst servicehistorikken til bilen. Har det vært mye småplukk med bilen allerede? Det kan bety at mer er på vei.

Men finner du en ryddig Disco – aller helst en Disco 4 med 3-literen – som har lav kilometerstand og ingen problemer, kan dette være det beste bilkjøpet du har gjort.

PS: Det finnes flere gode forum og nettsider om Discovery. De fleste er naturligvis britisk. LR-eiere kan være brutalt ærlig på den ene siden, og veldig «har hatt litt problemer, men bilen er så god at jeg driter i det» type eiere på den andre siden. De bryr seg med andre ord. Tips: disco3.co.uk, landroverforums.com og naturligvis norske LRforum.com.

--

Dette skrev vi:

Bil 4-2005:
Bak rattet er det meget behagelig, selv om det finnes mer funksjonelle førermiljø. Man sitter høyt med fenomenal sikt utover. De tre setene bak føreren er komfortable, og bak der igjen finner man to seter som selv storvokste kan trives i. Bilens lydanlegg kan styres fra alle seteradene, noe som garantert kommer til å bli misbrukt.

Bil 11-2004:
Luftfjæring er for så vidt ikke noe nytt for Land Rover, men det avanserte Terrain Response-systemet er nytt. Et innstillingshjul gir fem valg: vanlig vei, gress/grus/snø, gjørme/traktorspor, løs sand eller stein. Innstillingene griper inn i fjæringsvei, motorstyring, differensialer, lav- eller høygearserie, pluss Hill Descent Control, ABS, stabilitetskontroll og antispinn. Alt dette illustreres tydelig på info-skjermen på dashbordet – til og med retningen på fronthjulene vises der.

--

Fakta

Motor
2993 ccm V6, turbodiesel

Effekt
256 hk/600 Nm

Drivlinje
8A, firehjulsdrift

Forbruk
0,88 l/mil, 230 g/km CO2

Fart
0-100 9,3 sek., toppfart 180 km/t

Dimensjoner
483/192/189 cm

Trekkevne
3500 kg


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer