img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Lekker svenske med fallgruver
BRUKTBIL: Saab 9-5 var den siste modellen svenskene rakk å komme med før fallet. Det betyr at innkjøpsprisen kan være lokkende, men vit hva du går til.

Først publisert i Bil 4 - 2017.

Noen vil kanskje påstå at historien om Saab enda ikke er over, at Trollhättan snart skal svive som før under nye, kinesiske eiere. Det tror jeg ikke noe på, og for meg gikk Saab under i 2011, etter at Spyker ikke klarte å holde liv i det da 66 år gamle bilmerket.

De som kjøpte ut restene av Saab, National Electric Vehicle Sweden (NEVS), ble til og med nektet å produsere biler under Saab-merkevaren – så noen ny Saab-modell får vi nok ikke se i overskuelig fremtid.

Da er det heller greit å gi litt oppmerksomhet til det som skulle bli Saabs siste modell før fallet: 9-5 NG – New Generation.

Fra 9000 til 9-5
Den første 9-5 kom i 1997, idet 9000 ble faset ut med jubileums- og spesialmodeller. Den overlevde to facelifter, hvorav den siste ofte ble omtalt som «Dame Edna», og gikk ut av produksjon i 2010. I løpet av de siste årene med første generasjon 9-5 drev Saab med utviklingen av den kommende generasjonen.

9-5 NG ble bygget på GMs Epsilon II-plattform, samme som Opel Insignia, men siden Saab hadde en stor finger med i spillet under utviklingen av understellet på Epsilon II kjører 9-5 bedre enn man kanskje skulle frykte.

9-5 skulle signalisere en ny giv for Saab, og i kjølvannet skulle først 9-5 SportCombi (stasjonsvogn) lanseres, deretter 9-4X (BMW X3-størrelse SUV) og så en helt ny 9-3. 9-5 SportCombi rakk Saab å produsere noen titalls førproduksjonsutgaver av – hvorav én havnet i Norge, og er i skrivende stund til salgs i Tromsø.

Det samme skjedde med 9-4X. Pre-produksjonsproduksjon, og én bil i Norge. 9-3 kom aldri lengre enn til skisse- og leiremodellstadiet – ført i pennen av Jason Castriota.

9-5 ble derfor den siste Saaben i serieproduksjon, og totalt ble 11.300 eksemplarer laget av Saabs flaggskip.

Typisk Saab
Innvendig var 9-5 en videreføring av nivået 9000 og 9-5 OG la seg på, med førerorientert dashbord og veldig god ergonomi. Night Panel-funksjonen som dimmer all interiørbelysning med unntak av de viktigste funksjonene er naturligvis på plass, og selv om tenningsnøkkelen på dette tidspunkt var overflødig klarte Saab likevel å lage en slags hyllest til tidligere tider ved å plassere startknappen bak girspaken.

Flere Saab-spesifikke detaljer inkluderer head-up display og flyinspirert speedometervisning i instrumentskjermen. Andre detaljer er forøvrig løftet rett fra Insignia, blant annet ratt og blinklyshendel.

Motormessig er de fleste bilene her til lands dieselmotoriserte, og gjerne med automatgir. Dieselmotoren er en 2-liter bygget av GM i fellesskap med Fiat. TiD4 har 160 hester, mens TTiD (twinturbo) har 190 hester.

Blant bensinmotorene er en 1,6-liter minstemann, med 180 hestekrefter, mens en 2-liter med 220 hestekrefter er en veldig passende motor i den store bilen. En 2,8-liters V6-turbo toppet porteføljen med 300 hester.

Lite marked
Med tanke på det lave produksjonsvolumet er det ikke lett å finne skikkelig god statistikk på kvaliteten til 9-5. Men som de fleste nybiler, hadde også 9-5 en del smårusk og barnesykdommer. Mye av dette ble nok fikset på garanti mens Saab fortsatt var oppe og gikk, men en del av det kan fortsatt skape litt hodekløe.

For understell, elektrisk anlegg og motor er det generelt ikke så mye å frykte når det kommer til ettermarkedet. Ettersom så mye av bilen deles med andre GM-modeller (og Fiat når det gjelder dieselmotorer), bør det meste være mulig å skaffe.

Det største problemet er derimot karosserideler, lykter og vindu. Her kan det være vanskelig, veldig vanskelig, å skaffe deler – så vær obs på det. Jeg vet om karosseriverksted flere steder i landet som tar vare på enkelte deler til Saab-modeller, men det er for det første begrenset med lagerplass slike verksteder har, og med tiden vil også disse bli så lite relevant at de vil skrotes.

Saab 9-5 er en viktig del av svensk bilhistorie – dessverre den siste Saaben vi fikk oppleve – og de som kjøper en 9-5 NG som bruktbil kommer til å knytte et bånd med bilen som Passat-eiere ikke skjønner noe av. Bare vit hva du kaster deg uti.

--

Dette skrev vi:

BilNorge 08.06.2010:

Alt i alt er komforten prioritert i større grad enn de sportslige kjøreegenskapene, men de kjøreglade får likevel sitt høyst sportslige alternativ hvis de velger Drive Sense, det adaptive chassis-styringssystemet med tre innstillingsmuligheter: Comfort, Intelligent og Sport. Systemet, som foreløpig bare kan leveres i kombinasjon med 220 hk bensinmotor på de forhjulsdrevne bilene (samt på alle XWD-utgaver), koster 17.000 kroner. Drive Sense-pakken innebærer senket sportschassis, adaptive støtdempere og variabel rattrespons.

Bil 11-2010:

Det er ikke noen tvil om at både Saab 9-5 og Volvo S80 tilbyr standsmessig transport. Bakseteplassen er god i begge bilene, begge bilene har lang akselavstand, som bidrar til dette. Bagasjeplassen er også bra, Saab tar seieren her med 35 liter, men vi kan ikke fri oss fra tanken på hva man kunne oppnådd om man hadde valgt å bygge den med en stor bakluke, i stedet for en sedan.

--

Fakta

Motor
1956 ccm R4, twinturbodiesel

Effekt
190 hk/400 Nm

Drivlinje
6A, forhjulstrekk

Forbruk
0,60 l/mil, 159 g/km CO2

Fart
0-100 9,2 sek., toppfart 220 km/t

Dimensjoner (L/B/H)
501/187/150 cm

Bagasjerom
515 l


 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer