img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
Bruktbil: Peugeot 5008
BRUKTBIL: Peugeot har lansert en helt ny generasjon 5008, men er du ikke glad i SUV, er det den gamle som gjelder.

Først publisert i Bil 5 - 2017.

Flerbruksbiler, eller MPV-er om du vil, er rett og slett ikke så i vinden som det en gang var. Det er naturligvis årsaken til at den nye 5008 er en SUV. Moderne og mer plasseffektive plattformer har også sørget for at SUV-er kan være nesten like fleksible som forrige generasjon MPV.

Men det er ikke alle som er like begeistret for SUV-ene, og da kan jo nettopp forrige generasjon 5008 være noe å kikke på.

Bilen ble lansert sommeren 2009, og helt på slutten av året rakk importøren å registrere noen titalls biler – men det var først i 2010 det tok av. Da solgte Peugeot hele 1249 5008-modeller her til lands, et nivå de ikke klarte å oppnå noe år senere.

Under skallet på 5008 fant vi mange kjente deler fra andre PSA-modeller. Konsernkusine Citroën C4 Picasso var veldig lik, men PF2-plattformen stammet opprinnelig fra 307-utgaven som kom i 2001. Også motorene var hyllevare fra franskmennene.

Ingen rakett
Fra lansering var det i hovedsak én motor det dreide seg om: PSAs velkjente 1,6-liters diesel. Med 109 hestekrefter var det ingen rakett, bilen veide tross alt 1400 kilo. Men et hyggelig oppgitt forbruk – som for denne motoren ofte viser seg å være tilfelle også i praksis – sukret pillen noe for de som ivret etter en praktisk familiebil.

Større motorer var også tilgjengelig. Er du heldig, kan du finne en 150-hesters to-liter for eksempel. Men firehjulsdrift kan du glemme uansett, og 109-hesteren vil nok duge til det aller meste. I løpet av årene ble motoren oppgradert til 115 og 120 hestekrefter.

Finner du et kurant eksemplar til en god pris, kan du heller kjøpe deg en morobil ved siden av – 5008 er ikke bilen som inspirerer til å ta omveien hjem.

Flott interiør
Det er ikke dermed sagt at man ikke trives i en 5008. Sammen med den mindre 3008 hadde 5008 et interiør det er lett å bli glad i. Fra førerposisjon kan du nyte et dashbord som vrir seg rundt deg, hvor den høye midtkonsollen ga en girspak fint plassert nærme rattet.

Materialkvaliteten i 5008 er jevnt over god, og bilen kunne tilby mye utstyr allerede fra lanseringsmodellene.

Head-up display var absolutt ikke vanlig på den tiden – det er for så vidt ikke det i disse dager, heller – men dette kunne faktisk 5008 by på. Navigasjon, panoramaglasstak, parkeringssensorer og avstandsradar for måling av distanse til bilen foran (ikke radarbasert cruise control, dog) sto på utstyrslista.

Men, i «god fransk ånd»: Koppholdere er det dårlig med …

Seteløsningen er derimot så fleksibel vi bør forvente fra en ordentlig MPV. Baksetene kan skyves frem og tilbake, og midtsetet på den midterste raden kan gjemmes under høyresetet for litt mer luksusfølelse dersom det bare sitter to på midtraden.

Tilgangen til de bakerste setene er enkel, ettersom sitteputene på midtraden kan vippes opp når setene der skal skyves frem.

God kvalitet
Kvalitetsmessig kommer 5008 ganske godt ut av det. Ettersom det meste av bilen er hyllevare fra PSA, er det gjennomprøvde komponenter vi snakker om.

Ifølge Dekra er det lite som svikter på en 5008 med noen kilometer på nakken, og både chassis/styring, motor, karosseri og elektronikk scorer bedre enn snittet i MPV-klassen. Det eneste som ikke utmerker seg særlig er bremsene.

Dekra anbefaler å lytte nøye etter ulyder ved prøvekjøring: Lager og stabilisatorstag kan være en gjenganger på disse bilene.

--

Dette skrev vi:

BilNorge 4.11.2009:

Bagasjevolumet som 7-seter er beskjedne 194 liter, men de fleksible seteløsningene gir store muligheter for variasjon når fem eller seks seter er i bruk. For eksempel kan hvert av de tre setene på midterste rad enten felles ned i gulvet, eller sitteputen kan vippes opp mot seteryggen slik at hele setet kan skyves frem. Dermed oppnår du enten meget lett adkomst til bakerste seterad eller ekstra lastelengde i bagasjerommet.

Bil 4-2012:

Du bruker litt tid før du finner ut av alle knappene i Peugeot – noen av dem er unødig vanskelige – du kommer garantert til å justere zoomen på navigasjonen svært mange ganger før du venner deg til at den flate knappen ved siden av, er den som styrer volumet. En annen ting er plasseringen av bryteren for varmesetene.

--

Fakta

Motor
1560 ccm R4, turbodiesel

Effekt
109 hk/240 Nm

Drivlinje
6M, forhjulstrekk

Forbruk
0,55 l/mil, 145 g/km CO2

Bagasjerom
194-2506 l

Fart
0-100 12,6 sek., toppfart 185 km/t

Dimensjoner (L/B/H)
453/189/165 cm


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer