img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Mer komplett
enn noen gang

De transportørene og vareeierne som tør la være å komme på årets Transport & Logistikk-konferanse mandag og tirsdag er tøffe, mener arrangør Jo Eirik Frøise.

– Uten å ta munnen for full vil jeg påstå at årets konferanse vil bli den beste vi har arrangert i vår 59-årige historie. Her blir det kamp om plassene, sier Jo Eirik Frøise, direktør for Transport & Logistikk 2017, til YrkesBil.

Den sindige sunnmøringen vet hva han snakker om. Selv har han vært primus motor for konferansen siden 2004, og vært sterkt delaktig i å bygge den opp til å bli en av næringens viktigste møteplasser.

– Da jeg overtok for 13 år siden var det snakk om ei «utstilling» med fire rollups fra de store samlasterene og et ett-løps konferanseprogram på én dag, som samlet i underkant av 200 mennesker, forteller Frøise.

Viktig møteplass
Når konferansen åpner mandag 23. oktober legger utstillingen beslag på 6.000 kvadratmeter gulvflate i de romslige lokalene til Clarion Hotel & Congress Oslo Airport på Gardermoen.

Rundt 80 utstillere vil være tilstede, deriblant MAN, Volvo, Scania, påbyggerne Bussbygg og Egenes Brannteknikk, samt Norges Lastebileier-Forbund.

Totalt skal 102 foredragsholdere eller paneldeltagere i ilden i det omfattende seminarprogrammet som strekker seg over to dager.

De seneste tre årene har antall deltakere stabilisert seg på over 800.

– Dette forteller meg at transport- og logistikkbransjen i Norge trenger et slikt samlingspunkt. Her treffes mange av de viktigste beslutningstakerne i bransjen, så de transportørene og vareeierne som tør la være å komme er tøffe, sier Frøise.

Miljø og penger
Konferansen arrangeres i et samarbeid mellom Norsk Industri, NHO Logistikk og Transport, Norsk Havneforening og Logistikkforeningen.  

Årets svært innholdsrike program er delt inn i tre hovedgrupper: logistikk, transport og politikk.

– Det blir blant annet stort fokus på vareeierne, de som kjøper transporten, med flere bedrifter som kommer og forteller hvordan de tenker rundt pris, kvalitet og leveringstid. Her får vi høre «best case»-eksempler fra blant annet Atea, Elkjøp og Ekornes, forteller Frøise.

Torbjørn Johannson, styreleder i Asko, kommer også for å snakke om «100 prosent fornybart drivstoff» og hvordan selskapet blir selvforsynt med ren energi. Vi kan jo håpe at han samtidig vil fortelle mer om de fire hydrogenlastebilene Asko bygger sammen med Scania, som etter planen skulle rulles ut på norske veier i høst.

Spennende blir det også å høre hva direktør Ellen Hambro i Miljødirektoratet vil svare på spørsmålet «Veien mot nullutslipp – hvor skal vi sette inn ressursene?», for ikke å snakke om hva transport-ringreven Erling Sæther, tidligere NHO – nå rådgiver i Flowchange AS, vil svare på sitt spørsmål: «Hvordan utvikle en godsstrategi for Norge?».

Et innlegg som ikke har et spørsmålstegn i tittelen, men som likevel er litt svevende, er det som direktøren i DHL Express Norway AS, Terje Aarbog, skal snakke om: «Fra transportør til drone-navigatør». Det gir oss lyst til å spørre om hva og hvor mye det er realistisk å frakte med droner i Norge i overskuelig fremtid.

Lover tøffe spørsmål
Jo Eirik Frøise forteller at arrangørene også har tenkt til å stille noen tøffe spørsmål. Blant annet har de ett til sjefene for de store samlasterne, Schenker, PostNord, Posten og DHL Express Norway: Er de forberedt på fremtidens transport?

– Alle skal få sitte på rad og rekke å svare. Jeg er spent på hva de vil si, sier Frøise.

– De vil vel si «ja»?

– Det vil de nok. Men så har vi noen oppfølgingsspørsmål, da, humrer Frøise før han blir mer alvorlig igjen:

– Det har vært en stor utvikling for eksempel innen digitale løsninger og krav til leveringshastighet. Folk bestiller varer på nettet og vil ikke ha det levert om ei uke, de vil ha det «i går». Det setter en del krav til dem som skal bringe varene ut, og det er bakgrunnen for spørsmålet.

Millionkontrakter
I år har arrangøren for første gang laget en åpen scene hvor aktørene får inntil fire minutter til å presentere seg.

– Da må de være konkrete – og kan ikke dra historien om bestefaren som startet bedriften, også videre. De må komme til poenget umiddelbart, sier Frøise.

Arrangøren har adoptert konseptet «Meet to Mingle» fra konferanser i utlandet.

– Det vil si at vi har all servering i utstillingslokalet og har ryddet vekk møbler, slik at folk ikke kan sette seg ned utenfor utstillingsområdet. På den måten «tvinger» vi deltakerne til å være i utstillingslokalet, forteller Frøise og trekker frem en skikkelig suksesshistorie for å understreke hvor viktig dette er:

– Vi har fått tilbakemelding om en utstiller som fikk en kontrakt på 40 millioner kroner, som følge av kontakt som ble knyttet på utstillingen. Firmaet kunne fortelle at de kan stå 10 år på Transport & Logistikk uten å oppnå noe og bare bruke under 1 prosent av hva de har tjent. Slike historier varmer en kremmersjel fra Sunnmøre, sier han.

Studenter blir sjefer
For å tiltrekke seg morgendagens bransjeledere inviteres hvert år studenter som studerer transport og logistikk til gratis deltakelse.

Siden 2007 er det også utdelt egne studentpriser for den beste bacheloroppgaven og beste masteroppgaven.

– Nå ser vi at de første prisvinnerne er tilbake som ledere av bedrifter. Det er gøy, sier Frøise.

**Denne artikkelen ble først publisert i YrkesBil nr. 9 - 2017**

Ikke abonnent? Bli det her - og få de beste reportasjene først!


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer