img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
40 bilder i galleri
Kona uten strøm
BARCELONA: Det som skulle være prøvekjøringen av en ny bensinmodell endte opp med å forsterke hungeren etter el-varianten. Dette er Hyundai Kona.

Da jeg for noen dager siden la opp til spørsmål om Hyundai Kona, forventet jeg ett og annet spørsmål om den elektriske. Strengt tatt la jeg opp til det selv. Men at det var så stor interesse for en elektrisk Hyundai kunne jeg virkelig ikke se for meg.

Jeg har ikke opplevd maken til respons på noen bil – selv ikke for Opel Ampera-e i begynnelsen av året.

Det er tydelig at mange tusen står på venteliste for el-Kona, og samtlige av deres spørsmål er formidlet til den norske importøren og videre til de som kan svare på dette internt hos Hyundai.

For få det unna veien først, dette er svarene de kan gi:

Som Oddbjørn riktig påpeker; dette er «10.000-kronersspørsmålet»:

Vil den komme med hengerfeste?

- Vi vet at norske kunder etterspør hengerfeste, og har formidlet dette tydelig til Hyundai sentralt, forteller PR-sjef i Hyundai Norge, Morten Brusletto.

Foreløpig er det med andre ord ikke sikkert at dette kommer på plass – det er en del testing og sertifisering som eventuelt gjenstår – men det jobbes med saken.

- Det samme gjelder for øvrig takstativ, melder Brusletto.

En bensin-Kona som sto parkert i Barcelona hadde takstativ, og det ville vært rart om ikke el-Kona også får det. Om soltak eventuelt har noen påvirkning på det er usikkert.

Ingen el-4x4
En ting Brusletto helt sikkert kan slå fast, er at det ikke kommer en el-Kona med 4x4.

- Et helt klart nei, i hvert fall i overskuelig framtid, er beskjeden fra Hyundai Norge.

En annen faktor mange undrer på er ladekapasitet. Hvor fort kan man fylle batteriene?

- Vi forventer raskere ladehastighet enn for Ioniq, men det er ikke klart nøyaktig hvor raskt, sier Brusletto.

Andre kilder forteller BilNorge.no at det er snakk om 120 kW hurtiglading.

- Hva med en app, så man kan sjekke bilstatus og den slags?

- Det har vi ikke til Ioniq, og det er ingen indikasjon på at det kommer til Kona heller, svarer Brusletto.

- Det samme gjelder programvareoppdateringer over nettet, sier han.

Begge batteri samtidig
Derimot vil begge batterivariantene – 39,2 og 64,2 kWt – leveres parallelt. Noen nærmere lanseringsdato enn «våren 2018» er ikke klart.

For alt det andre dere lurte på – adaptiv cruise control, bagasjeromsstørrelse, batterikjemi, selvkjøringsgrad, leveringsdyktighet og så videre – kan jeg ikke si annet enn hva Brusletto selv melder:

- Det er litt for tidlig enda for alle detaljer. Vi spør Hyundai sentralt, men det er for tidlig.

Det gjelder da også prisnivået.

Hva med bensin?
Så, er det da noen som vil vite om bensin-Kona?

Selv om det er el-Kona du har bestilt deg kan vi jo trekke et par paralleller til «eksosbilen», som noen velger å kalle det. for eksempel interiøret:

Det merkes at dette er en bil Hyundai ikke har lagt alle sine ressurser i. Interiøret er et steg ned fra i30, men reddes litt av små fargede detaljer på luftdyser, setebelter og girmansjett – og ikke minst av den veldig logiske oppbyggingen. Knapper og brytere er store og tydelige (med unntak av rattknappene), og instrumentene er forbilledlig lettleste.

Kona er for øvrig Hyundais første modell med head up display (HUD). Riktignok er det av typen som projiserer informasjonen på en egen glassplate oppå dashbordet, ikke rett i frontruten, men det gjør ikke så mye.

Informasjonen her er også veldig lettlest og tilgjengelig, og et enkelt knappetrykk på panelet til venstre for rattstammen deaktiverer funksjonen for de som ikke liker HUD.

Multimedieskjermen er stor og tydelig, og grensesnittet er blant de bedre i klassen.

Foran girspaken ligger en trådløs ladematte for mobiltelefon, som har overraskende god effekt. Jeg tviler på at selve bilen vil kunne lades på samme måte, dessverre.

Støyer
Ute på landeveien syns jeg Kona sliter litt med støynivået. Det er i overkant, rett og slett. Men bilen er særdeles lettkjørt. Den høye sittestillingen appellerer ikke helt til meg, men mange trives best med litt luft mellom asfalt og stump. God oversikt gir det, i det minste.

Setene er for øvrig ganske gode, med mer sidestøtte enn jeg forventet.

Før el-Kona kommer er det to bensinmotorer å velge mellom. En 1-liter på 120 hk og en 1,6-liter med 177 hk. Minstemann kommer utelukkende i kombinasjon med sekstrinns manuell og forhjulsdrift, mens storebror kun er få med dobbelclutchautomat og 4x4.

Det er ikke noe stor nedtur å kjøre 1-literen. Den bråker litt, mer enn for eksempel Ford sin fantastiske 1-liter, men drar godt nok.

Den norske Hyundai-importøren har bestemt seg for ikke å ta inn 1,6-literen til Norge. I hvert fall ikke med det første. Det er nok like greit. For de som absolutt vil ha bensinmotor i sin Kona klarer seg nok fint med lille-motoren.

Tross alt er det elbilen alle vil ha. Det fikk innboksen min erfare.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer