img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
Prøvekjørt: VW T-Roc
VW T-Roc skal fange kunder med et stilig ytre, men klarer den å imponere på innsiden? Ikke helt.

Hva er dette?
T-Roc er siste tilskudd på SUV-stammen til Volkswagen – en del av en stor SUV-offensiv fra det tyske merket. I Europa kan vi jo nevne den relativt nye Tiguan og en aldrende Touareg klar for utskiftning neste år. Året etter der skal en enda mindre SUV enn T-Roc også komme – og i USA har VW for sikkerhets skyld lansert Atlas også, en syv-seter som ikke egner seg for Europa.

Som om ikke det er nok; VWs store elektriske planer på MEB/I.D.-plattformen inneholder også en SUV eller to – på veien innen 2021.

Men T-Roc, da – navnet er ikke tilfeldig, for alle europeiske SUV-er fra VW skal begynne med T. Og «Roc» hinter nok til et tydelig skifte blant VWs kundegruppe. For i løpet av høsten avvikler nemlig VW produksjonen av Scirocco. Det er neppe tilfeldig at «roc»-en i Scirocco er med over til T-Roc.

VW selv prøver nemlig å posisjonere T-Roc som en «sporty SUV». På en veldig søkt graf hvor ene aksen er «flerbruksbil» og «sportsbil», og den andre aksen er «asfaltbil» og «off-roader» (ja, jeg vet …) har VW plassert T-Roc langt ute mot «sportsbil» og «off-roader».

Ja, det er en knallhard selvmotsigelse. Selv om det finnes SUV-modeller som er morsom å kjøre – Porsche Macan og Alfa Romeo Stelvio for å nevne et par gode eksempler – kan de neppe sies å være særlig gode «off-roadere» i tillegg.

Det er bare en måte å finne ut av sportsbilpåstandene på: Kjøre bilen.

På veien
Det er tre motorer som er tilgjengelig i T-Roc fra lansering, men bare to av dem var på plass til prøvekjøring: 190-hesters bensin eller 150-hesters diesel – begge 2-litere, begge med firehjulsdrift og DSG-automatgir. Innstegsmodellen er en 1-liters 115-hesters bensinmotor.

Vi begynner i bensinvarianten. Inntrykket etter kvarter på motorveien er i hvert fall bra. Bilen har adaptivt understell (ikke mange, om noen, andre kan levere dette i denne klassen), som i komfort-innstilling gjør motorveikjøringen på portugisiske veier veldig komfortabel.

Støynivået er imponerende lavt for en slik bil, og 190-hesters bensinmotor er mer enn nok til denne bilen. Faktisk vil jeg tro 1,5-literen med 150 hestekrefter blir et veldig godt valg når den dukker opp.

Men vi må over på landeveien for å kjenne på disse såkalte sportsbil-tendensene VW skryter av. Før vi kommer så langt har vi byttet bil til en diesel-utgave. Det er merkbar forskjell mellom de to motorene. Selv om VWs dieselmotor går ganske fint, er det ikke vanskelig å høre hva som sitter under panseret selv i moderate hastigheter og turtall.

Denne 150-hesters dieselmotoren blir ca. 40.000 kroner billigere enn den kommende 190-dieselen. Jeg ville glemt 190-hesters diesel, og heller brukt pengene på litt utstyr. 150 hester er sterkt nok.

Diesel-bilen vår har ikke aktivt understell, og når svingene kommer tett er det tydelig hvor fjasete dette «sportsbil»-snakket er. Rattet er nok koblet til hjulene på ett eller annet vis, men styrefølelsen er som å tre tråden i synålen med polvotter på: Totalt uten finfølelse.

Det krenger ikke så voldsomt mye, faktisk ligger den greit på veien til å være en kompakt-SUV, men sammenlignet med en Golf faller den helt gjennom.

Sats heller på komfort-kortet, VW. Det kommer dere mye lenger med.

Les også: Jon Winding-Sørensens inntrykk av T-Roc etter avdukingen

Interiør
Vi hopper inn i en sennepsgul T-Roc, og eksteriørfargen tas igjen i dashbordet. Det lyser opp et interiør som blir veldig grått og trist ellers – og med overraskende mengder hardplast.

Faktisk er hele dashbordet i skikkelig billig hardplast – slik man forventer av billige koreanske biler. Her må jeg ærlig si jeg forventet litt flottere materialbruk. I den portugisiske høstsola skinner det voldsomt i den billige plasten, og det gir et inntrykk av at hele bilen er bygget på ekstremsparebudsjett.

Og dette er en bil som fort kan koste 450.000 kroner!

Et par ting trekker dog opp. Instrumentene er digitale, og har en helt annen grafikk enn Golf og Passat byr på i sine Active Info Displays. Det er en fordel. For der de to større modellene har instrumentskjermer som er overlesset og overdesignet, er T-Rocs instrumenter ryddige og rett frem – og kan vise kart i skikkelig fullskjerm, slik jeg bare har sett Jaguar og Land Rover gjøre tidligere.

Pussig nok kan man ikke få kartvisning i både instrumentskjerm og multimedieskjerm.

Apropos multimedieskjerm: Den største tilgjengelige skjermen her er 8-tommeren, og ikke 9-tommeren fra Golf. Det er bra. 8-tommeren byr nemlig på skikkelig volumhjul, og ikke touch-knapper.

Den største multimediepakka koster 10.000 kroner, men vi har jo allerede spart 40.000 ved å velge 150-hesters diesel foran 190, så hvorfor ikke … (Det var det med å handle på salg, da – for da «sparer man jo penger»)

Konklusjon
Alt i alt virker det som om VW har tatt en litt kynisk holdning til T-Roc-utviklingen. Her skal en SUV lages så raskt og billig som mulig, fordi et SUV-hungrig europeisk marked skriker etter kompakte, høye biler.

Med deler man finner i hyllene rundt forbi Wolfsburg kombinert med et relativt stilig ytre, har de nok klart å bygge en bil som selger i mange tusen eksemplarer (bare i Norge forventes noen tusen i året!), selv om fargeklattene i interiøret ikke klarer maskere den billige plasten.

T-Roc er helt ordinær å kjøre, og det adaptive understellet fungerer bra – men jeg sitter med en følelse av at dette er mer stil enn substans.

Som et PS: Det er flere som har lurt på om det planlegges en T-Roc med elektrifisert drivlinje. Til det er svaret nei. Neste Golf kommer riktignok som ladbar hybrid også, men bortsett fra det fokuserer VW all elektrisk innsats på den kommende MEB-plattformen.

VW T-Roc

Motor:

1968 R4 turbodiesel

Effekt:

110 kW (150 hk)

Dreiemoment:

340 Nm

Drivlinje:

7 DSG – firehjulsdrift

Mål LxBxH:

423 x 182 x 157 cm

Akselavstand:

259 cm

Bakkeklaring:

16,5 cm

Egenvekt:

1455 kg

Tillatt totalvekt:

2040 kg

Tilhengervekt:

1900 kg

Bagasjerom:

392 – 1237 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

8,4 sek.

Toppfart:

200 km/t

Oppgitt forbruk:

0,51 l/mil

CO2:

133 g/km

Pris fra:

Kr 397.100


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer