img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img
3 bilder i galleri
Nikola-sjefen vil bygge lastebilfabrikk i Norge
Trevor Milton, mannen bak hydrogen-trekkvogna Nikola One, nøyer seg ikke med å selge lastebiler til norske kunder. Han vil gjerne bygge dem her også.

Den karismatiske lastebilgründeren har denne uken vært på besøk i Norge, blant annet for å snakke på Zerokonferansen.

I typisk amerikansk stil, med dyp innlevelse og store ord «rett fra levra», presenterte han sine storstilte planer for hvordan Nikola Motor Company og deres hydrogendrevne lastebiler skal revolusjonere transportbransjen i tiden fremover.

– Vi vil snu opp ned på de tradisjonelle forretningsmodellene, og har allerede skapt en del hodebry for mange av de etablerte aktørene. Man kjøper ikke en lastebil av oss, man leaser den. Kundene betaler per mile, «and thats it». Vi selger en komplett pakke, med bil, hydrogen, vedlikehold og servicer, uttalte Milton på konferansen.

Han fortsatte med å skryte av hvor lønnsomt forretningskonseptet skal bli for transportørene:

– I USA kan vi spare lastebileierne for 15-30 prosent av kostnadene sammenlignet med en dieseldrevet lastebil, og da snakker vi i et land med en av verdens laveste dieselpriser. I et land som Norge, med høye priser, vil besparelsene selvsagt være større.

Møte i Oslo
Nikola-bilene har på kort tid vakt oppsikt verden over, med sitt futuristiske design og alternative drivlinjer med 1.000 hestekrefter og null lokale utslipp.

I Norge har transportselskaper som Tine, Tenden og VT Gruppen latt seg imponere, og de var raskt ute med å legge inn bestillinger og betale depositum for lastebilen – som ennå ikke er produsert. Faktisk har ikke selskapet bygget noen fabrikk ennå.

Det var derfor mange som var spente på hva Trevor Milton ville si, da han onsdag kveld møtte et knippe sentrale aktører fra norske veimyndigheter, politikere, næringslivet, transportbransjen og leverandører av hydrogen, i et møte hos Norges Lastebileier-Forbund i Oslo.

YrkesBil var også tilstede på møtet, og kunne observere hvordan mange av tilhørerne rettet seg opp i stolen da Milton avslørte store planer for Norge.

– Alle spør meg «hva trenger du for at vi skal få se lastebilene dine her i Europa?». Svaret er at jeg trenger en ordrereserve på minst 5.000 lastebiler i det europeiske markedet. Får jeg det skal jeg klare å overbevise styret i Nikola Motor Company om å etablere en Europa-fabrikk, og hvorfor ikke etablere den i Norge? Dere importerer jo alt mulig, det er vel på tide at dere begynner å eksportere noe også, sa amerikaneren, før han la til:

– Håper dere ikke tar dette som en fornærmelse, for det er bare godt ment. Jeg ville i alle fall elske å se en fabrikk her. Det kan skapes minst tusen nye jobber.

Lederposisjon
Milton er selvsagt klar over at lønningene i Norge er høyere enn i mange andre europeiske land, men ser ikke det som noe hinder.

– Fordelen er at de norske lønningene er omtrent på det nivået vi har i USA for høyt utdannede ansatte. Dermed vil forretningsmodellen vår fungere like bra her som i USA. Jeg håper den norske regjeringen vil hjelpe oss med å etablere fabrikk her, dersom vi skal inn i det europeiske markedet. Norge kunne med det ta en lederposisjon i produksjon av hydrogendrevne lastebiler, fortsatte Milton.

Lederen av transportkomiteen på Stortinget, Helge Orten (H), likte det han hørte:

– Fortell oss hvor og når, så er vi klare til å starte samtaler, kvitterte stortingsrepresentanten med et stort smil.

Torfinn Belbo fra Zero lurte på hvor mye investor-midler som vil trengs for å bygge en fabrikk i Norge.

– Rundt 500 millioner dollar. Det høres ut som mye penger, men er egentlig ikke så mye. Og det er mange måter å skaffe det på, lød svaret fra Milton.

Norge følger EU-regler
NLF hadde i forkant av møtet onsdag tatt med Milton ut på norske veier med en semitrailer. YrkesBil spurte derfor amerikaneren hva han tenker om de norske veiforholdene, med tanke på lastebilene han planlegger å bygge.

– Dersom våre biler skal brukes her vil det kreve et redesign av chassiset, primært på grunn av lengdereglene i Europa. Vektene er ikke noe problem, chassiset er designet for 70 tonn og drivlinjen tåler mye mer. Hvis vi bestemmer oss for å lansere lastebiler i Europa vil vi bruke samme drivlinje som i USA, men samtidig gjøre nødvendige lengdetilpasninger på chassiset. En Europa-modell vil også få et annet design på hytta, slik at den får flat front, sier Milton til YrkesBil.

– Vil de norske kundene som har bestilt biler fra deg få dem levert her?

– De nåværende modellene vil kreve noen dispensasjoner fra norske myndigheter. Får vi det kan de første testbilene komme i 2019-2020. Men som sagt kan det være vi vil lage en Europa-modell. Det er noe vi jobber med å se på nå.

Bjørne Grimsrud fra Statens vegvesen var tilstede på møtet onsdag, og sa de gjerne kan møte Nikola for å snakke om enkeltdispensasjoner. Men han understreket at Norge følger EU når det gjelder det permanente regelverket rundt lengder, vekter og andre tekniske spesifikasjoner.

– Vi ser det ikke som aktuelt å gjøre nasjonale unntak, eller lage egne nasjonale lover og regler, sa Grimsrud.

Trenger fyllestasjoner
I USA vil Nikola selv bygge nullutslipps solcelle-anlegg som skal produsere mer enn 100 megawatt og bruke elektrolyse til å produsere hydrogen av vann. Selskapet har også lovet å ha på plass 50 stasjoner for fylling av hydrogen i USA og Canada innen 2020.

I Norge er det svært få fyllestasjoner for hydrogen, påpekte Inger Lise Nøstvik i Drivkraft Norge, som mener politikerne har et ansvar for å legge til rette for bedre infrastruktur.

– Mange er positive til hydrogen som drivstoff, men det skjer lite. Ulike støtteordninger er også viktig om man skal lykkes med hydrogen, sa Nøstvik.

Milton poengterte at han er interessert i å komme i dialog med leverandører av hydrogen og spille på lag for å bygge opp et infrastrukturnett, dersom Nikola skal lanseres her.

– Vi undersøker hvor mange hydrogenstasjoner vi trenger for å dekke landet, og hvilke muligheter det er for produksjon av hydrogen. I tillegg ser vi på hvordan vi skal utføre servicer og vedlikehold på bilene. En av grunnene til at jeg er her i Norge nå er å snakke med mulige partnere, sier Milton.

Forhåndsordrer verdt 6,5 mrd. dollar
En eventuell Norges-etablering ligger imidlertid langt frem i tid. Først er det hjemmemarkedet USA som gjelder. Milton fortalte at planen er å sette de to klasse 8-modellene som er vist foreløpig – Nikola One og Nikola Two – ut i flåtetester på amerikanske veier i august eller september neste år.

Serieproduksjon skal starte i 2021, og tidligere i høst ble det kjent at Bosch skal delta i den videre utviklingen og byggingen av lastebilene.

– Målet er å bygge 100 lastebiler det første året, 1.000 det andre året og fortsette økningen opp til 35.000 lastebiler årlig i løpet av det syvende året. Vi ligger godt i rute for å følge planen, men det gjenstår fortsatt mye arbeid. Vi skal bruke 1,5 milliarder dollar på å bygge en fabrikk, men først må vi avklare hvor i USA fabrikken skal ligge, fortalte gründeren.

Alle som bestiller en Nokla-lastebil må betale inn 1.500 dollar i depositum. Ifølge Milton har selskapet nå mottatt forhåndsordrer verdt 6,5 milliarder dollar.

Tesla har nok vært en inspirasjon på mange måter for Milton, men han forsikrer at den finansielle situasjonen i hans selskap er langt bedre enn hos den gjeldstyngede konkurrenten som flere ganger har måttet utsette lanseringen av sin elektriske trekkvogn.

– Nikola Motor Company har null gjeld, vi startet selskapet med cash og har mye cash på hånden. Vi har ikke brukt en eneste penny av depositumsinnbetalingene, understreket han.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer