img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
6 bilder i galleri
StreetScooter snuser på Norge
– Vi er ikke i Norge med våre elektriske varebiler ennå, men forhåpentlig vil det skje snart, sier avdelingsleder Stefan Meinert hos bilprodusenten som eies av Deutsche Post. Nå kommer også 20 kubikks påbygg etter påtrykk fra en baker.

Meinert vet selvsagt godt at Norge er et betydelig marked for elektriske biler, og at stadig flere restriksjoner og gebyrer for fossile biler rundt de større norske byene ikke gjør lette elektriske nyttekjøretøy mindre aktuelle i tiden fremover.

– Det er helt klart interessant for oss å ta del i dette markedet. Når det blir og hvordan det skal skje kan jeg ikke si noe om her og nå, men jeg håper og tror det vil skje snart, fortalte Meinert da YrkesBil traff ham på nyttekjøretøymessen NUFAM i Karlsruhe nylig.

Her gjorde selskapet ganske mye ut av seg, med en stor stand hvor de viste frem de elektriske varebilene Work og Work L med ulike påbyggvarianter. I tillegg hadde de med et par elektriske varesykler med lastekasse på.

– Vi opplever for tiden stor interesse for produktene våre fra eksterne kunder, sier Meinert.

XL kun internt
Grunnen til at han snakker om «eksterne kunder» er naturligvis at den største kunden er intern, nemlig Deutsche Post – som også eier selskapet.

YrkesBil har tidligere fortalt historien om hvordan det tyske postverket plutselig ble bilprodusent.

Kortversjonen er at de lette etter en elektrisk distribusjonsbil som passet deres behov, og da de hadde lett «lenge nok» uten å treffe blink blant de etablerte bilprodusentene kjøpte de like godt start up-bedriften StreetScooter og begynte å utvikle elektriske varebiler etter eget hode.

Selskapet ble startet i 2010 av tre teknologiinteresserte gründere, og konseptet deres var å bygge små batterielektriske nyttekjøretøy. Ikke noe jåleri, blanke overflater og «dilldall», men robust kvalitet og enkle men funksjonelle løsninger tiltalte åpenbart postverket.

I starten ble bilene produsert kun for internt bruk i posten, men etter hvert ble det åpnet for salg til tredjepart. Nå er produksjonskapasiteten på 10.000 biler per år i ferd med å dobles.

– Da jeg startet i bedriften for to år siden var vi 120 ansatte, nå er vi 250. Det er en helt utrolig reise, sier Meinert.

Produsenten bygger i dag modellene Work og Work L, med lastekapasitet på henholdsvis 740 kilo/4,3 kubikk og 960 kilo/8 kubikk. Begge disse selges nå også til eksterne kunder.

I tillegg ble det i juni kjent at StreetScooter har inngått samarbeid med Ford om produksjon av en batterielektrisk distribusjonsbil basert på chassis fra Transit 2T. Bilen som får navnet StreetScooter Work XL skal utstyres med påbygg konstruert etter Deutsche Post og DHL Pakets egne spesifikasjoner. Varianten skal imidlertid kun bygges for internt bruk, i alle fall til å begynne med.

Bakeri-bilen
Men det er nettopp en elektrisk varebil i XL-størrelsen bakerieieren og elbilentusiasten Roland Schüren trenger for å transportere brød fra sine bakerier til konsernets mange utsalgssteder rundt i Tyskland.

– Da han ikke fant noen elektriske nyttekjøretøy som passet hans behov, kom han til oss. Vi sa at det kunne være mulig å bygge en større kasse bak på vårt Work L-chassis, og han satte oss da i kontakt med påbyggeren TBZ, forteller Meinert.

Sammen utviklet de en bil med 20 kubikkmeter lastevolum, altså godt over det dobbelte av Work L. Bilen har fått navnet BV-1 (Bakery Vehicle One), og markedsføres som Tysklands første serieproduserte 3,5 tonns el-varebil, med en antydet nyttelast på rundt 1.400 kilo.  

– Når det gjelder vekter er det ennå ikke avklart hvor mye chassiset tåler. Bakakslene fra TBZ tåler 3,5 tonn totalvekt, men vi er ikke sikre på om Work L-akselen foran tåler det. Work L har en totalvekt på 2,6 tonn, så det er jo et hopp opp, sier Meinert.

På NUFAM-messen viste de en prototype som nå klargjøres for homologering og visning for tyske typegodkjenningsmyndigheter.

– Så snart vi får grønt lys går bilen i serieproduksjon. I første omgang forventer vi å lage mellom 100 og 200 slike biler for bakeren og noen av hans bransjekolleger som han også har «rekruttert».

– Hvordan er etterspørselen etter elektriske kjøretøy i denne størrelsen?

– Stor! Vi har mange forespørsler fra eksterne kunder om Work XL (Transit-utgaven), men siden den i første omgang bygges kun for Deutsche Post vil det bli bilen vi lager i samarbeid med TBZ som blir tilbudet i denne størrelsen til eksterne kunder, sier Meinert.

LES OGSÅ: Spionasje - på et lavt plan

Ingen hurtiglading

Bilen vil bli tilgjengelig med to typer batterier: 33 kW og 44 kW, og det antydes rekkevidde på mellom 100 og 150 kilometer.

Prisen med det store batteriet er 61.000 Euro, 55.000 med det lille. Kunder i Tyskland kan få inntil 4.000 Euro i fratrekk som følge av en «miljøpremie» fra tyske myndigheter. For Norge, hvor det er færre incentiver på kjøp av elektrisk varebil, kan nok prisen kanskje virke i høyeste laget.

Et annet ankepunkt er ladetiden, rundt 10 timer fra tomt til fullt for det lille, og 13 timer for det store. Foreløpig finnes ingen hurtiglading.

– Det er mulig vi kan tilby hurtiglading i løpet av neste år, uten at jeg kan love det her og nå, sier Meinert, og legger til:

– Faktisk har hurtiglading aldri vært et tema for oss, siden vi utviklet bilen for Deutsche Post. De trenger ikke hurtiglading, de har all verdens tid hele natten for å lade bilene – og det holder for dem. Men vi ser at når bilen skal selges til eksterne kunder vil det bli nødvendig å utvikle hurtiglading.

 

StreetScooter TBZ BV1

Elektrisk varebil

Batteri: 33 / 44 kWh

Tillatt totalvekt: 3,5 tonn*

Nyttelast: 1.400/1.340 kilo*

Innvendige mål i påbygg (L/B/H): 4.117/1.975/2.150 mm

Rekkevidde: 100 / 150 km

Ladetid (0-100%): 10 / 13 timer

Pris: 55.000 / 61.000 Euro

*Vektene er oppgitt av påbyggeren TBZ, men det er ikke avklart hva de endelig blir. 

 

**Artikkelen sto først på trykk i YrkesBil nr. 10 - 2017. Abonnentene får de beste reportasjene først. Ikke abonnent? Bli det her!**


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer