img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
41 bilder i galleri
LS 500h – flotteste og sikreste Lexus til nå
Hør her kronprins Haakon: Du vil ikke angre om du bytter ut din snart ti år gamle LS 600h med splitter nye LS 500h. Langt mer miljøvennlig er den også.

Slottet var en av landets første kunder på LS 600h for snart ti år siden. Det vakte naturligvis oppsikt da kronprinsen ikke lenge etter anskaffelsen ankom åpningen av hydrogenstasjonen på Økern i den nyervervede Lexusen.

Nå er oppfølgeren, LS 500h, på plass i Norge om en måneds tid, og BilNorge er kjent med at slottet har vist betydelig interesse for bilen.

Kommer ikke til å angre
Siden jeg har kjørt den kan jeg skrive under på at kronprinsen neppe kommer til å angre ved å bytte fra LS 600h til LS 500h. Utslippet er senket fra 199 til 158 gram/km, bilen slipper knapt ut NOx, den er rask, og «liggesetet» på høyre side bak er komfortabelt nok til en lur etter krevende oppdrag.

Siden den er bensindrevet, rammes bilen heller ikke av miljøbyråd Lan Marie Bergs kjørestopp på de mest forurensede dagene i Oslo. Så løp og kjøp!

Så er det prisen: inntil 650.000 kroner lavere enn for forgjengeren. Om kronprinsen vil ha et råd til: Gå for Luxury til 1,5 millioner kroner og legg til Kiriko glassdekor og Kyoto origami foldestoff i dørtrekket. Det er virkelig lekkert. Nærmest som et kunstverk å betrakte.

For å vise at kjøredynamikk nå er et argument for å velge Lexus, la det japanske luksusmerket like godt presentasjon av LS 500h til de omanske fjellandskapet. Akkurat det sa mer om den skyhøye veistandarden i Oman enn om selve bilen.

Sender signaler
Å velge Lexus framfor de andre premiummerkene handler strengt tatt mer om å signalisere hvem du ønsker å fremstå som enn selve opplevelsen av bilen og dens ytelser.

Når Lexus nå i enda sterkere grad enn tidligere ypper mot de tre tyske premium-merkene, er det først og fremst Mercedes som Lexus ser i retning av. Å lokke eiere av Audi og BMW over til Lexus sitter sannsynligvis langt inne.

– Vår ambisjon er å bli et verdensomspennende luksusbrand, sa Etienne Plas, under presentasjonen av bilen.

Dropper V8
Jeg vet at noen vil mene det er trist at Lexus gir etter for miljøkrav og erstatter den 5,0 liter store V8-motoren med en mer puslete 3,5 liter V6, men jeg tror dette fortsatt er av mer akademisk interesse i Norge og at 359 hk og 0-100 km/t på 5,5 sekunder holder i massevis.

Ok, det er bedre lyd i V8-motoren enn i V6-eren, men er denne lyden verd en drøy halv million kroner? Det er nemlig prisforskjellen mellom lang LS 600h og LS 500h hvor mesteparten av prisreduksjonen kommer fra lavere CO2- og vektavgift. (Og litt for å markedstilpasse bilen til lang Mercedes S350d).

I et ønske om å gire salget av Lexus i Europa opp til 100.000 biler i året fra 2020 har Lexus tydeligvis gladelig ofret de få som tviholder på V8. Så får heller konkurrentene minne Lexus på at de både har V8 og V12 i sine motorprogram.

Liggesete bak
Etter å ha sittet ganske mange mil i baksetet i LS 500h – det er fint der bak om enn litt lavt under taket for min lange overkropp – vil jeg foretrekke å kjøre selv. Selv om LS står for luksus, er LS 500h først og fremst orientert mot føreren.

Naturligvis stiller LS 500h med alt tilgjengelig av førerstøttesystemer, men heller ikke mer enn det du eksempelvis finner i langt rimeligere biler.

Lexus flytter ingen grenser her, og definerer seg ikke lenger på selvkjøringsskalaen enn til nivå to av de fem definerte. Det betyr at bilen bremser og stopper for fotgjengere, passer på avstand til forankjørende og at den holder seg i kjørefeltet. Men det går ikke mange sekunder fra du slipper rattet til bilen varsler.

Mitt største ankepunkt mot LS 500h er ikke den hybride løsningen, men at Lexus fortsatt tviholder på CVT-teknologi i overføring av kreftene. Dette handler ikke om akselerasjon, men om lyden inne i bilen når turtallet dras opp.

Kun lang utgave
Å hevde at lyden understreker sportsligheten faller på stengrunn fordi 5,24 meter lange LS 500h framstår ikke som utpreget sportslig. Og jeg nekter å tro at de 10-20 kundene som Lexus håper kjøper LS 500h i Norge neste år har sportsargumentet høyt oppe på kjøpslisten.

Forrige LS fantes både i normal og lang versjon og i USA, bilens hovedmarked, med flere motoralternativer. Til Europa tas heretter LS kun som lang (5,24 meter) og tilbys i fire utstyrsvarianter fra Comfort priset til 1.158.700 kroner og opp til Luxury som koster 1.506.800 kroner.

Siden Lexus ikke tilbyr skreddersøm, står valget mellom seks utstyrspakker som koster fra 17.800 kroner til 148.200 kroner. Alle variantene har – som forgjengeren – firehjulsdrift.

Lexus LS 500h 4x4

Bensinmotor:

3456 V6 bensin u/turbo

Effekt:

299 hk (220 kW)

Moment:

350 Nm

Elmotor:

179 hk (132 kW)

Moment:

300 Nm

Samlet effekt:

359 hk (264 kW)

Samlet moment:

600 Nm

Drivlinje:

10 CVT *– firehjulsdrift

Mål LxBxH:

524 x 190 x 147 cm

Akselavstand:

313 cm

Bakkeklaring:

16,0 cm (14,7 cm/luftfjæring)

Egenvekt:

2265 kg

Bagasjerom:

430 l (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

5,5 sek.

Toppfart:

250 km/t

Oppgitt forbruk:

0,70 l/mil

CO2:

158 g/km

Pris fra:

Kr 1.158.700

På plass i Norge:

Januar 2018

* LS 500h har en firetrinns konvensjonell automatkasse med CVT/elektronisk styrte trinn til ti nivåer.

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer