img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
29 bilder i galleri
Prøvekjørt: Nye XC40
BARCELONA: Nye Volvo XC40 er første Volvo på den nye småbil-plattformen. Det bringer fordeler og ulemper.

Jeg vet dere venter på informasjon om el- og hybrid-utgavene av XC40, så her kommer det med en gang:

Ja, en hybrid er på vei, og ja, en helelektrisk utgave er på vei. Når? Det kan vi ikke svare konkret på, men senest innen 2019, for da skal alle modellene til Volvo tilbys i en elektrifisert utgave.

Om elbilen vet vi fint lite. Ikke noe om batteri, rekkevidde eller det som virker å være aller viktigst for nordmenn: Hengerfeste.

Hybriden derimot, der vet vi i det minste at den blir basert rundt en tresylindret motor. Det betyr at elmotoren får plass foran, og at XC40 som ladbar hybrid derfor blir forhjulsdreven.

Effekt? Aner ikke. Elektrisk rekkevidde? Ikke peiling.

Men vi har i det minste kjørt diesel- og bensinvariantene av den helt nye modellen til Volvo. Og da mener jeg helt ny:

XC40 er bygget på den nye småbil-plattformen til Volvo, kalt CMA. I en liten introvideo forteller Volvo at plattformen er «produsert sammen med Geely». Ingen skam å assosiere seg med kinesiske merker. Det er interessant. Du hører ikke Audi stolt si at de deler plattform med VW og Skoda, liksom.

Den kompakte, modulære arkitekturen (derav navnet CMA) skal brukes på tvers av Geely-konsernet (forhåpentligvis slipper Lotus unna), og modellene fra Lynk & Co er gode eksempler på det.

I Volvo vil vi finne CMA i alle modellserier under 60-serien. Fra 60-serien og opp snakker vi SPA, som foreløpig er forbeholdt Volvo og Polestar.

Oppleves som «Volvosk»
Kjøremessig oppleves XC40 som en større Volvo. Den er ikke spesielt inspirerende å kjøre, men lettmanøvrert og oversiktlig.

Det største problemet er de to lanseringsmotorene: T5 og D4. På papiret skal de være veldig spreke, med henholdsvis 247 bensinhester og 190 dieselhester – men det føles ikke sånn. Det er ikke noe særlig spark i ryggen når høyrefoten er plantet i gulvet, og begge maskinene lar virkelig høre fra seg på høyere turtall. Spesielt bensinmotoren, faktisk.

Jeg tror faktisk det kan være like greit å vente på T4 bensin, med 190 hestekrefter. Med forhjulsdrift tror jeg det kan bli en bil som oppleves som litt morsommere å kjøre.

Det suser også litt rundt speilene i hastigheter over 90. Nå er jo dette en «urban-SUV» (ja, jeg ser den knallharde ironien i det uttrykket), så for det meste vil den ikke farte i slike hastigheter, men en Volvo skal være god å kjøre langt med også.

På den mer positive siden vil jeg trekke frem det som er typisk Volvo: Fabelaktig sittekomfort i setene og et moderne multimedieanlegg, i form av siste generasjon Sensus.

Nye høyttalere
Når vi snakker multimedieanlegg: En ny type kompakt, luftventilert subwoofer i dashbordet frigjør plass i dørsidene. Ikke bare praktisk, men den spiller fletta av det meste. Det heftigste anlegget er levert av Harman Kardon, og leverer lyd på et nivå som går utenpå langt dyrere biler.

En annen fordel: Ingen høyttaler i dørene betyr at ting som ligger i dørlommen ikke rasler som følge av vibrasjoner.

I den ene testbilen er interiøret kledt i «lava-oransje» stoff i dørene og i gulvet. Griselekkert. Det grove stoffet som dørene er kledt med virker også å være holdbart, samtidig som det gir en lun følelse. Materialkvaliteten i interiøret ellers er omtrent som i XC60, og står dermed til absolutt godkjent.

I R-Design-utgave har bilen sportsunderstell. Det ville jeg nok styrt unna. Jeg foretrekker den mer komfortable fremferden som det vanlige understellet gir.

På sikt kommer også adaptivt understell (ikke luftfjæring), men det er ikke klart allerede fra lansering.

Ikke billig
Så var det dette med pris da. XC40 er en relativt romslig bil. Både bagasjeplass og bakseteplass er veldig bra – men med D4-motoren er startprisen 510.000 kroner. Dette for en Momentum-utgave (Inscription kommer senere), så litt mer utstyr er mulig å slenge på.

For T5-en snakker vi 560.000 kroner!

Det er ikke spesielt billig.

Men så har Volvo et alternativ, da: Care by Volvo.

Volvo sammenligner Care med et mobilabonnement. Du abonnerer på bil med fast månedspris, og trenger ikke bekymre deg for annet enn drivstoff og bompenger. Resten tar Volvo seg av. Prisen er 6500 kroner i måneden for D4- og T5-variantene – uten innskudd.

Vil det komme billigere varianter etter hvert? Neppe – Volvo mener denne prisen er på smertegrensa allerede, fordi det var et sentralt ønske fra Volvo at bilene skulle ha samme månedspris – €699 – i alle markeder, Norge inkludert.

Bli derfor ikke overrasket om D3 og T4 havner på denne prisen en gang neste år.

Nå er ikke Audi Q3 og BMW X1 spesielt billig heller - bilene det kanskje er mest naturlig å sammenligne XC40 med - i hvert fall ikke med såpass store motorer. Men der Volvo tidligere kunne ligge i et lite prissjikte under de tyske konkurrentene, kjemper de nå om de samme kronene.

1 av 5 i Care
Hva er så inkludert i Care by Volvo? Forsikring, årsavgift, dekkhotell, veihjelp, concierge-service, bruk av større Volvo (eks. XC90) åtte dager i året …

Bilen byttes etter 24 måneder, og det er ingen bindingstid. Du skriver deg opp på en 24-måneders kontrakt, men det er mulig å hoppe av underveis. Noen forpliktelser ligger dog i bunnen, for Volvo ønsker ikke at dette skal bli bilutleie.

Foreløpig er rundt 20 prosent av forhåndsbestillingene på XC40 gjort gjennom Care – men Volvo ser fint for seg at rundt halvparten av XC40-kundene kan gjøre det gjennom det nye systemet om ikke altfor lang tid.

Uansett hvordan man velger å finansiere bilen: XC40 oppleves som en Volvo, på godt og vondt. God komfort, flott multimedieanlegg, mange praktiske løsninger – men motor- og vindstøy, overraskende lite spreke motorer og høy pris (ved kjøp) trekker ned.

PS!
Spørsmål jeg fikk fra dere lesere som ikke er besvart i teksten: AWD-systemet er Haldex 5, og hengervekt på diesel- og bensinutgaven ser dere i tabellen under her:

Fakta: Volvo XC40
  T5 AWD D4 AWD

Motor:

1969 ccm turbobensin

1969 ccm turbodiesel

Effekt:

182 kW (247 hk)

140 kW (190 hk)

Dreiemoment:

350 Nm

400 Nm

Drivlinje:

8A, firehjulsdrift

Mål LxBxH:

443/186/165 cm

Akselavstand:

270,2 cm

Bakkeklaring:

21,1 cm

Egenvekt:

1684-1733 kg

Tillatt totalvekt:

2220-2250 kg

Tilhengervekt:

2100 kg

Bagasjerom:

460 – 1336 liter

Aks. 0-100 km/t:

6,5 sek.

7,39 sek.

Toppfart:

230 km/t

210 km/t

Oppgitt forbruk:

0,71 l/mil

0,50 l/mil

CO2:

164 g/km

131 g/km

Pris fra:

Kr 560.000

Kr 510.000

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer