img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
9 bilder i galleri
Fords fornyelse
Vi har prøvekjørt nye Transit Custom.

I løpet av de neste 18 månedene skal Ford lansere fornyede versjoner av alle nyttekjøretøyene sine i Europa. Startskuddet er Transit Custom, som i 2019 kommer som ladbar hybrid.

Å omtale Transit Custom som en ny bil, slik Ford ville da de presenterte varebilen under presselanseringen i Frankfurt før jul, er nok å dra det langt.

«Mannen i gata» vil neppe tenke at «dette var en varebil jeg ikke har sett før». I realiteten snakker vi om et omfattende ansiktsløft, så modellen er absolutt til å kjenne igjen.

Fiesta-inspirasjon
At det har skjedd saker og ting er likevel utvilsomt, for produsenten forteller at de har brukt om lag 2,5 milliarder kroner på oppgraderingen og at hele 2.200 deler fra 2013-versjonen er byttet ut.

Utvendig er det i fronten vi finner de største endringene, hvor grill, panser, lykter og støtfanger er nytt. Sjefen for eksteriørdesign, Jordan Bennet, forklarer at uttrykket nå er mer inspirert av merkets personbiler enn tidligere.

– Den nye store grillen og lyktene med LED-signaturramme understreker slektskapet med personbilene. Her er det spesielt seneste generasjon Fiesta som har vært inspirasjonskilden, sier Bennett.

– Transit-grillen har fått tre kraftige, horisontale riller for å gi bilen «styrke» samtidig som det er praktisk, mens personbilutgaven Tourneo har flere tynne, elegante riller, legger han til.

Bilen leveres fortsatt i to lengder med to ulike takhøyder.

LES OGSÅ: Dagene med de hvite varebilene er forbi

Underlig
Det er trolig på interiørsiden det har skjedd mest. Blant annet skal førermiljøet ha fått forbedret ergonomi og komfort.

Vi synes for så vidt utgående versjon av Transit Custom fortsatt var rimelig på høyden på disse punktene, og finner oss godt til rette i den fornyede modellen også, med gode seter, fin oversikt og et tykt og godt ratt.

Tidligere har vi påpekt at benplassen for føreren ikke er optimal. Det har vært trangt mellom pedalene, og en lite gunstig plassering av fothvileren til venstre (i alle fall for oss med relativt lange ben).

Derfor blir vi litt skuffet under prøvekjøringen når vi merker at fothvileren fortsatt sitter sånn til at man på litt lengre turer merker tendens til krampe i venstre lår (setet har ingen justering for lårstøtte).

Ford opplyser at mange av endringene er gjort «basert på tilbakemeldinger fra kunder», men vi synes det er rart om ingen har nevnt dette. Riktig nok en detalj, men en viktig en.

For øvrig legger vi merke til at det har dukket opp flere smarte oppbevaringsrom i dashbord og dørpaneler enn tidligere. Her får du plass til alt fra A4-mapper til forskjellig typer mobilt kontorutstyr. En praktisk løsning er luken nederst ved gulvet foran i lasterommet som kan åpnes, for ekstra lange gjenstander.

Mer assistanse
Bilene er utstyrt med Fords SYNC 3 infotainmentsystem, og en 8-tommers touchskjerm som virker rimelig intuitiv og enkel å betjene.

Tre avanserte radarer, åtte parkeringssensorer og to kameraer sørger for å assistere føreren mer enn tidligere.

Blant annet kommer modellen nå med intelligent hastighetsbegrenser, som automatisk holder bilen innenfor de fartsgrensene bilen registrerer. Dette fungerer, men tråkker du gassen raskt «i bånn» vil systemet likevel tillate overskridelse av fartsgrensen, slik at du kan komme deg forbi en annen bil eller lignende.

Nå tilbys også blindsonevarsling av kryssende trafikk når du rygger. Denne fanger imidlertid ikke opp fotgjengere.

De nye assistentene kommer i tillegg til sikkerhetssystemene som allerede finnes i dagens modell – som antikollisjonssystem med fotgjengeroppdagelse (nå virker den også i mørket), filskiftevarsler, sidevindstabilisator og adaptiv cruisekontroll.

Effektive motorer
Under panseret sitter toliters dieselmotoren EcoBlue, som vi prøvekjørte og omtalte da de ble lansert i fjor. Fortsatt er et snakk om tre effektvarianter med 105, 130 og 170 hk.

Drivstofforbruket skal være 13 prosent lavere enn forrige generasjon av tilsvarende motor, samtidig som dreiemomentet ved lavere turtall er økt med 20 prosent.

Vi prøvekjørte nå den minste effektvarianten i kombinasjon med sekstrinns manuell kasse, og den største i kombinasjon med sekstrinns automatgir og Sport-pakke. Sport-styling, er for øvrig noe hele 23 prosent av de norske kundene unner seg.  

Her nøyer vi oss med å gjenta at det fortsatt er den minste som imponerer mest, med overraskende godt bunndrag.

Firehjulsdrift er fortsatt ikke tema på Transit Custom, dessverre. Med tanke på at firehjulsdrift i Norge utgjør nær 90 prosent av salget for konkurrentene Transporter og Vito, antar vi dette svir litt for importøren.

Ladbar hybrid
Fra 2019 kan Ford også tilby nye Transit Custom som plug-in-hybrid. Den ladbare versjonen kan kjøres 50 kilometer på strøm og har en en-liters Ecoboost-bensinmotor som rekkeviddeforlenger.

Varebilen ble i desember satt ut i et forsøksprosjekt med store flåtekunder, som blant annet Metropolitan Police i London.

Noen full batterielektrisk versjon er ikke på trappene foreløpig, ifølge vehichle function manager, Jon Kemp.

– Vi har foreløpig konsentrert oss om en ladbar hybrid fordi vi da kunne plassere batteriet der hvor dieseltanken var, under gulvet, uten at dette går på bekostning av plassen i varerommet, sier Kemp som ikke kunne svare på hvor stort batteriet er eller om det er muligheter for hurtiglading.

Han fortalte om samarbeidet med den tyske elbilprodusenten StreetScooter, som lager elbil av Transit 2T. Denne bilen er foreløpig kun for intern bruk i Deutsche Post, og har heller ikke Ford-merke i grillen. Om Ford jobber med en helelektrisk varebil selv vil ikke Kemp si, men han poengterer at de «lærer mye av samarbeidet med StreetScooter».
-----------------------------

Prøvekjørt

Ford Transit Custom

Motor: 2.0 TDCi diesel

Effekt: 105, 130 og 170 hk

Gir: Sekstrinns manuell eller sekstrinns automat

Pris fra: 350.000 kroner inkl. mva.

Levering av fornyet utgave starter i april 2018.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer