Hva slags bil er dette?
Modellbetegnelsen kan virke forvirrende, for nye X2 er litt mindre enn X1 som etter hvert har fått en stor tilhengerskare. Som X1 deler den plattform med blant annet 2-serie Active Tourer og Mini Countryman, hvilket innebærer tverrstilt motor og forhjulsdrift som standard.
Sammenlignet med X1 er X2 hele 70 mm kortere og ditto lavere for å fremstå som mer sportslig. Men siden akselavstanden er identisk vil innvendig plass oppfattes som romslig – selv baksetepassasjerer av moderat format har god benplass og luft over hodet.
Interiør
I typisk BMW-ånd er interiøret førerorientert og logisk oppbygd med to store klokker i instrumentpanelet og en stor skjerm for infotainment-anlegget sentralt plassert øverst på dashbordet.
Setene er sportslige og gir god støtte for sete og rygg, og justeringsmulighetene for rattet er gode slik at de fleste vil finne en optimal sittestilling. Jeg skulle ønske det var mulig å presse rattet noe lavere, men kompenserte ved å velge en noe høyere sittestilling.
Motor / drivverk?
Ved lanseringen kan man velge mellom tre drivlinjer – sDrive 20i med bensinmotor og forhjulsdrift, samt xDrive 20d og xDrive 25d med diesel og firehjulsdrift. Flere varianter med mindre motorer vil komme i løpet av våren.
Vi kjørte en xDrive 20d med automatgir i Portugal, og denne motoren med 190 hestekrefter og et dreiemoment på 400 Newtonmeter kler bilen meget bra. Den åttetrinns automatkassen jobber effektivt og mykt.
Ved oppstart og kald motor i bytempo registrerte jeg noe dieselstøy, men denne elimineres i høyere hastigheter.
Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
X2 er mer som en høyreist kombikupe enn en SUV, samtidig som den opprettholder flesteparten av de praktiske egenskapene mange setter pris på med en SUV – så lenge vi snakker om kjøring på vei. I terreng vil den komme til kort grunnet mindre bakkeklaring.
Hvordan er den å kjøre?
BMW X2 er utvilsomt den mest sportslige bilen jeg har kjørt i denne klassen. Modellen vi kjørte under lanseringen var med utstyrsgrad M Sport X hvilket innebærer senket og stivet chassis (med mindre du ber om å få slippe).
Sport chassis kombinert med 19-tommers felger og dekk i dimensjon 225/45 gir ekstremt godt grep ved aggressiv kjøring i kurver. Medaljens bakside er mangel på komfort, så jeg vil ha gått for en mer moderat felg- og dekkombinasjon.
Kollega Odd Erik som har kjørt bilen på 18-tommers vinterdekk syntes komforten var upåklagelig, så her bør du sjekke ut dine preferanser før du bestemmer deg.
Hvem passer den for?
BMW ønsker å tiltrekke seg en yngre kundegruppe enn de gjør med X1, og designen vil nok friste kunder som ønsker en bil som skiller seg ut, samtidig som den dekker de praktiske behovene.
Den norske importøren regner med å hente nye kunder i tillegg til at noen vil velge X2 i stedet for X1. De forventer å selge én X2 per to solgte X1
Konkurrenter?
BMW X1, Audi Q3, Mercedes GLA, Jaguar E-Pace, Volvo XC40 er kanskje de mest direkte konkurrentene, men en rekke andre modeller, som Volkswagen T-Roc, er også aktuelle å vurdere opp mot X2.
Dette liker vi:
Typisk BMW kvalitet tvers igjennom og sportslige kjøreegenskaper.
Dette liker vi ikke:
Noe motorstøy i lave hastigheter, manglende komfort med sportsunderstell.
FAKTA BMW xDrive 20d Motor: | 4-syl. turbo bensinmotor, 1995 ccm |
Effekt: | 140 kW (190 hk) v/4000 o/min. |
Dreiemoment: | 400 Nm v/1750-2500 o/min. |
Mål LxBxH: | 436 x 182 x 153 cm |
Akselavstand: | 276 cm |
Bakkeklaring: | 182 mm |
Egenvekt m/fører: | 1675 kg |
Tillatt totalvekt: | 2190 kg |
Maks hengervekt: | 2000 kg |
Bagasjerom: | 470-1355 liter (VDA) |
Aks. 0-100 km/t: | 7,7 sek. |
Toppfart: | 221 km/t |
Snittforbruk (oppgitt): | 0,46 l/mil |
CO2: | 121 g/km |
Pris fra: | kr. 475.200 (sDrive 20i) |
Pris som prøvekjørt: | Ca. kr 600.000 |