img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
87 bilder i galleri
En helt annen Kaktus
De fleste andre bilprodusenter ville kalt det en ny modell. Citroën nøyer seg med å kalle det en facelift. Men her går det dypere enn bare rett i feisen.

Det er noe med Citroën. Selv når de ønsker å gå mainstream, ender de opp med en modell som er polariserende. Enten liker du den, eller så liker du den ikke.

Problemet med det er, i Citroëns tilfelle i hvert fall, at du ender opp med at altfor mange av dem som liker deg, allikevel ikke kjøper deg. Du kan være Årets Bil så mye du vil, og få masse applaus fra forståsegpåere, det hjelper bare ikke hvis ikke volumet kommer.

Men Citroën er heller ikke redde for å være kontroversielle. For de må jo vite at når de lanserer den «nye» Cactusen med slagordet «Komfort er Det Nye Kul», så risikerer de at nesten ingen gidder høre på. For alt i dette mellomsegmentet skal jo dreie seg om kvikk respons og sportslige kjøreegenskaper for tiden.

En fjæring som får tenna til å skrangle over et typisk by-hull i asfalten, later til å være idealoppskriften i mange tilfelle.

Utrolig hva vi er villige til å ofre for å få en «kjapp rattreaksjon». Og krenging i svingene er for de fleste synonymt med elendige kjøreegenskaper.

Så selv om jeg, og svært mange andre, utroper den nye Cactusen til komfortmesteren i dette segmentet, er jeg stygt redd det kanskje ikke er verdens beste salgsargument. I hvert fall ikke til den kundegruppen som tror de vet hva kjøreegenskaper er.

Mens sannheten er, som jeg stadig sier, de fleste ville ikke kjenne igjen en kjøreegenskap hvis de ble sittende ved siden av en i et stort middagsselskap, for eksempel.

Nå sier jeg heller ikke at Cactusen ikke har en kjøreegenskap. Tvert imot, dersom kjøreegenskaper er å lime seg til veien, og å bremse trygt uten at det skjer merkelige ting gjennom rattet, og hele tiden å oppføre seg forutsigbart, så har denne bilen massevis av dem.

Men dessuten er den snusfornuftig på en måte jeg også er stygt redd går over hodet på folk flest. 

Høy kant ved bagasjerommet er negativt. Ikke sant?

Men hva hvis denne høye kanten sikrer et særdeles stivt karosseri, uten at man legger på ekstra vekt i chassiset, tåler man ikke da å løfte bæreposene 15 cm ekstra?

Elektriske ruter er bra. Ikke sant? Også i bakdørene. Men hva om du må nøye deg med ruter som bare åpner litt i bakkant og som du må dytte opp? Det kan kanskje være med på å stoppe salget.

(saken fortsetter)

Selv om de er bare ett eksempel på 50 gode, små finter som sikrer at Cactusen er 150-200 kg lettere enn det som er typisk for segmentet. Og lav vekt ticker alle de spennende, små boksene som sier livlig oppførsel, lavt forbruk, ressurs-sparing og mengder av andre gode egenskaper.

Men det er nok dessverre åpenbart at smart tenking, pragmatisk innstilling og konsekvent gjennomføring ikke er enkelt å selge i store volumer. 

Derfor ekstra beundringsverdig av Citroën ikke å gi opp, og å holde på en forholdsvis enestående innstilling i snart 100 år.

Men det er jo fullstendig feil dersom dette gir inntrykk av at Cactus er så innmari «annerledes». Det som er annerledes er stort sett bare positivt.

Det startet med at jeg vridde meg ut av en av de smale tubene som flyr city-hopp i Europa. Det er smale seter det.

Så detter jeg ned i det nye Cactus-setet som ikke bare har mål som gjør at du virkelig føler deg inkludert, men som også har et nytt skumstoff i sete og rygg – tykkere og tettere enn hva vi er vant til. Det var en følelse som gikk langt uttapå standard-limo-nytelsen. Enestående.

Vi startet med 130 hk og seks trinn manuell – fullstendig tilfredsstillende, men må nok brukes litt annerledes enn i en Peugeot. For allerede inn i den femte svingen merker man en typisk «nye Cactus»-spesialitet.

Hvis du går for fort inn i en sving og begynner å sveive mye på rattet når du først er inne i den, blir det mye hakking. Men hvis du mater bilen inn i svingen, starter i god tid i forveien, så går du gjennom den uten drama, med imponerende tempo og med en smule lateral bevegelse (vi andre kaller det krengning) som tyskerne garantert vil hate, men som er lett å lære seg å elske. Ikke minst på grunn av smilene det frembringer.

Både inne i bilen – og, går jeg ut fra, utenfra. Tenk: Moderne 2CV.

La det også være nevnt at den tresylindrede på 110 hester ikke føltes som noen sinke den heller, selv om den var hemmet (ikke veldig merkbart) av en sekstrinns automat.

Nå var det imidlertid ikke den horisontale retningen som interesserte meg mest – men den vertikale.

Den nye Cactusen er nemlig utstyrt med en ny type støtdemper (20 patenter har de klart å sy inn i den) som fjerner behovet for en mekanisk stopper når fjæringen «slår gjennom», men som har en ekstra demperfunksjon i støtdemperen, som tar vare på de mest ekstreme utslagene med hjulet i aller øverste, eller aller nederste, stilling.

Da de fikk dette til å fungere, betydde det at resten av demper-funksjonen ikke behøvde bli spesifisert med så mange kompromisser – man kunne simpelthen skrive «myk fjæring og myk demping» over nesten hele registeret.

Jeg fikk ikke sammenlignet med noe vanlig, men følelsen var at denne åt, fordøyde og spyttet ut små ujevnheter på mikrosekunder uten å la seg affisere overhodet. Større ujevnheter tok den uten noen duving – det var bare de store fartsdumpene, litt for fort, som produserte en merkbar mangel på harmoni i bevegelsene. 

Samtidig virket det som om dekkstøy ble isolert bedre enn vanlig, men det var muligens at resultatet av at komfortbiten gjorde hodet mitt litt zen, slik at jeg var kanskje i overkant positivt innstilt.

Dette er en av de bilene jeg virkelig gleder meg til å se i en like-for-like sammenlikning.

Utvendig ser du at den nye er ny, først og fremst ved at bobleplasten på siden har forsvunnet nesten totalt, bare et lite dekorspor helt nederst på dørene er tilbake – og det har skjedd små revisjoner i lysarmaturen foran og bak.

Innvendig er det ny midtkonsoll, men preget av kostbar luksusbagasje, med skinn-detaljene i dørene for eksempel, er beholdt.

Og det praktfulle, horisontale dashbordet er på plass, men selvfølgelig ødelagt av en skjerm i midten. Litt synd, for jeg ville tro at med Apple CarPlay ville det meste av kommandoene kunne utføres per voice nå – i stedet for å fomle på en møkkete glassplate.

Fabelaktige instrumenter – men når en av mine kolleger bruker ti minutter på å mase om «hvor er turtelleren?» (hva i all verden bruker man en turteller til?) forteller det litt om hvor vanskelig det er å være fornuftig bilkonstruktør og tenke på det fundamentale.

Jeg behøver vel ikke si: Massevis av støtte- og infotainment-funksjoner, flere trim-nivåer og gode muligheter for personalisering – eller hva det heter.

Jeg behøver vel heller ikke si at med dette er vanlig C4 død. Og jeg håper at med det nye komfortstuntet trekker de til seg såpass mange nye kunder at modellen vil overleve langt inn i en neste generasjon om en fire års tid.

Men jeg frykter selvfølgelig at med Comfort is the New Cool, er det enda flere som vil skjønne enda mindre. Det er dessverre altfor mange Langtgjespomobiler der ute som av en eller annen grunn er mye enklere å velge.

Mer om både bilen og det nye fjæringssystemet i neste utgave av BIL.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer