Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Designen er slik vi er blitt vant med fra Lexus de senere årene, der grillen er det mest markante. Men på UX er også hjulbuene aksentuert – antagelig for å gi inntrykk av fremkommelighet. Betegnelsen UX 250h forteller at vi har med en hybrid drivlinje å gjøre. Og den er ikke ulik den vi omtalte i forbindelse med nye Auris. En toliters bensinmotor gir sammen med elmotoren en samlet effekt på 178 hestekrefter. I utgangspunktet er bilen forhjulsdrevet, men den kan også leveres med elektrisk firehjulsdrift. I så tilfelle sitter en ekstra motor på bakakselen. Under akselerasjon i hastigheter opp til 70 km/t inntil og i svinger kan inntil 80 prosent av kreftene komme gjennom bakhjulene. I størrelse er UX en del mindre enn mellomstore NX. Den har en lengde på 4,495 meter, en bredde på 1,840 meter og en høyde på 1,520 m. Den er ganske lik Volvo XC40 i lengde og bredde, mens svensken er 13 cm høyere. Det kan antyde at Lexusen har en bakkeklaring som er best egnet for asfalt. Om vi sammenligner med Toyota C-HR betyr det nesten 14 cm ekstra lengde, den er fem centimeter bredere og tre lavere. Akselavstanden er den samme og måler 264 cm. UX er ifølge Lexus første modell som bygges på den nye GA-C plattformen, og det skal sørge for bedre karosseristivhet og lavt tyngdepunkt – viktige elementer for å oppnå gode kjøreegenskaper. Lexus lover at bilen har en smidighet som minner mer og en bil i kompaktklassen enn en SUV. Den nye Lexus-modellen ligger fortsatt et stykke inn i fremtiden – informasjonssjef Espen Olsen hos Toyota Norge antyder leveringsstart i første kvartal 2019.
|