Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Konseptbilen har jo allerede vært på Norgesbesøk, så de fleste interessenter har nok en viss peiling på hva de har i vente når produksjonsbilen debuterer sent på året. Felttestingen begynte for alvor sist høst, men innen e-tron quattro lanseres skal 250 prototyper har tilbakelagt en avstand på fem millioner kilometer, tilsvarende 125 ganger rundt ekvator. Og de testes på alle kontinenter i alle typer klima, fra minus 20 i Lappland til 50 pluss i Death Valley. Fortsatt er Audi sparsomme med hva slags detaljer de slipper ut. Om rekkevidden får vi bare vite at den er «tilstrekkelig til lange turer». Men vi får i alle fall vite at bilen kan hurtiglades på stasjoner med inntil 150 kW på rundt halvtimen. Selvsagt har den firehjulsdrift, som quattro-betegnelsen antyder, og Audi lover god fremkommelighet i alle typer terreng. Audi e-tron quattro skal produseres i Brüssel ved et anlegg som sies å være karbon-nøytralt. – Vår første helelektriske modell er en viktig milepel, sier styreleder Rupert Stadler. – I 2020 skal vi ha tre rene elbiler i produksjon. I tillegg til SUV-en er det en firedørs Gran Turismo basert på Audi e-tron Sportback Concept, samt en kompaktmodell. Vi skal lansere mer enn 20 elbiler og ladbare hybrider innen 2025, spredt på alle segmenter, lover Stadler. Så selv om Audi ikke rakk å være først, så er det ingen tvil om at de mener alvor med satsingen. I mellomtiden skriver norske Jaguar-forhandlere kontrakter så blekket spruter.
|