Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
– Denne begynte jeg å skisse på i juli, og nå er den her, ferdig bygd på vårt eget verksted, forteller Andrea Musizzano stolt. Han er ung, utdannet i Torino og jobbet hos Alfa Romeo (blant annet Stelvio) inntil han plutselig ble hyret av IDEA. Starthjelp fra Fiat Det ble et stort designfirma, men de siste årene har det vært helt tyst. Jeg har ikke spurt, jeg bare gikk ut fra at de var døde, inntil plutselig jeg så firmanavnet langt nede på en av Genèves mer spennende konseptbiler. Kinesisk kunde 0-100 på 2,5, 296 km/t i toppfart, 652 kilometer rekkevidde – som alltid imponerende spesifikasjoner hos en fersk konseptbil fra en kinesisk start-up som bare er to år gammel. Mer interessant syns jeg selve bilen er. Mesterlig håndtert av en som overhodet ikke har noen erfaring i å håndtere noe så stort (515 x 212 x 1142 og litt over 3 meter akselavstand). For her er det store flater som lett kunne bli et langt gjesp. Det er den ikke, her er subtile innslag langs karosserisidene som gjør at du oppdager noe nytt hver gang du endrer ståsted. Det er Musizzano som har stått for interiøret også «vi er egentlig en ganske liten designavdeling» sier han forsiktig – og mener at han er alene. Men den spisestuen er også helt utrolig i finishen – han påstår at den blir like bra i produksjon også. Store planer Den skal bygges i større volumer enn håndverksbedrifter i Torino kan håndtere. Og videre fremover: MPV plattform, en SUV og den elektriske sedanen Urano som gikk under radaren for oss, men som ble presentert i Shanghai tidligere i år. Og Musizzano? Han er i ferd med å samle folk til en nyoppstartet designavdeling. Enda et eksempel på at det bobler i Torino for tiden.
|