img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
111 bilder i galleri
Tata viser seg frem – under eget navn
Tata har vært merkelig anonyme. Men i Genève viste de seg frem – ved siden de bilmerkene de virkelig er kjent for.

Geely og Tata har noen paralleller. Begge har sitt europeiske nærvær fordi Ford ikke klarte jobben med å plassere sine europeiske luksusmerker på kartet.

Tata kjøpte Jaguar og Land Rover av dem, og Geely kjøpte – som vi alle vet – Volvo.

«Som vi alle vet» er stikkordet her.

Geely har vært fantastisk flinke til å presentere seg for resten av verden. Vi vet de har gjort suksess av Volvo, vi vet at de har gjort Polestar til et eget merke, vi har hørt fjernt at de har lansert et nytt merke, Lynk & Co, med en oppsiktsvekkende forretningsmodell.

Andre detaljer svever også rundt i vet-jeg-godt-sfæren der ute, og ingen var vel veldig overrasket da de nylig gikk inn som største enkelteier i Daimler.

Tilbaketrukket
Men hva vet vi om Tata? Nesten ingenting, på tross av at denne indieren har hatt to år mer på seg. Det var i 2008 de kjøpte opp disse erkebritene og klarte å gjøre noe internasjonalt av dem.

Mens Geely måtte vente helt til 2010 før Ford oppdaget at de ikke klarte å få noe ut av Volvo heller.

Tata har vist seg frem i Genève mange ganger – de kunne faktisk feire 20-årsjubileum i år, vi hadde dem med i vår samlesak fra 2001-messen

Likevel vil jeg tro kjennskapen til dem er lavere enn for Geely. Og hvem i all verden har sett en Geely? Biler med så kjekke navn som Emgrand eller Shanghai Maple.

For elegante
Men jeg skjønte litt av Tatas problem i Genève nå. De er for tilbakeholdne, for diskrete, for elegante.

For eksempel hadde de messens vakreste disk – den man flokker seg rundt for å spørre etter presse-kit’et (eller brosjyrer på publikumsdagene).

Og for eksempel hadde de messens vakreste bil også – diskret parkert bak veggen og lakkert i en forsiktig, byråkratisk blåfarge slik at du måtte virkelig konsentrere deg for å se mesterverket.

Indravadan Mistry kunne komme med en slags forklaring. Han er utplassert i Tatas designsenter i England (de har et i Torino også, og et i India) med ansvar for farger og trim.

Indiske signaler
– Det er ikke for å fylle bilen med indiske spesialiteter, men vi ønsker å legge inn små indiske signaler her og der. Detaljer du kanskje ikke ser med en gang, men som vi dukke opp og overraske og glede, forklarte han. Men det var ganske opplagt at her var det heller ikke noe in-your-face oppdrag.

Dette skulle gjøres stille og forsiktig.

Riktignok kjørte de noen store mønstre på veggene som visstnok også skulle ha et indisk preg, men hvis noen hadde fortalt meg at det var et mønster Voisin hadde brukt på setene i en av 1930-bilene sine, hadde trodd dem på det også.

Men foran veggen sto to biler som egentlig var verdt et nærmere studium begge de også. 45X var en ganske smart, moderne hatchback, 4,25 meter lang på 265 cm akselavstand. Den ble kalt «det første produktet utviklet på den nye «Agile Light Flexible Advanced» arkitekturen. 

Hvis dette er en produksjonsbil, så gjerne for meg.  

Og ta ikke feil: selv om fronten kan se litt elbil ut, er det plass til både 1,2-liters bensinmotor, Europa-tilpassealternativt 1,5-liters dieselen der.  Debut i hjemlandet i juni, ble jeg fortalt.

H5X er enda litt nærmere Europa. Den er bygget på en Land Rover plattform og er en ikke altfor outrert konseptbil som snart skal morfe inn til en overklasse-SUV i India. 4,58 meter lang, akselavstand på 274 cm.

Det eneste et forventningsfullt indisk publikum har fått vite om drivlinjer foreløpig er: dieselmotor.

Gjennomført
Men så var det selve juvelen da.  

Oppskriften forholdsvis konvensjonell. Firedørs, nesten-sedan med antydninger av en slags sports-coupé, men med ganske konvensjonell bagasjeluke, bygget på en av Tatas fleksible plattformer som her er dedikert elbil.

Ikke et ord om mål, men romslig, cab-veldig-forward og med et interiør som tyder på at nå tar Tata den dimensjonen virkelig på alvor – endelig.

Men det er når vi går ned i detaljene at den jobben Martin Uhlarik og hans folk har gjort at jeg virkelig begynner å bli glad.

Han startet hos Skoda, jeg møtte ham første gang da han jobbet i det nye london-baserte studioet til Nissan på tidlig 2000-tall.

De siste årene har det vært arbeid for kinesiske SAIC i deres engelske hovedkvarter før han gikk til Tata som designsjef i deres tekniske sentre i Coventry.

Han kan det med kontroll. Her er det ikke noe overflødig selv om «grillen» er litt større enn på de andre. Det tåler en elbil godt.

Liberal bruk av børstet aluminium for å holde elementene samlet. En skikkelig skulderlinje når du ser godt etter (på tross av at den er så soft virker den allikevel kraftig), og en skikkelig C-stolpe forteller at det skjer ting der bak også. 

Antydningen av konkav i dørene og langs siden sammen med alu-listen nederst er også med på å gi det hele liv. 

Imponerende hvordan denne hele veien balanserer hårfint på den riktige grensen av gjesp uten overhodet å bli teatralsk eller dramatisk.

For meg var dette et av de absolutte høydepunktene.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer