img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
21 bilder i galleri
Range Rover, hvor-er-coupeen?
Range Rovers SV Coupé var no’ rart no’. Bygget etter den eldgamle oppskriften: færre dører, mindre plass, masse mere penger.

Først så jeg ikke coupéen. Så så jeg ikke bilen.

Jeg kan forklare begge deler.

For meg er en coupé en bil der påbygget er mindre, kortere og, som regel, mer elegant enn man finner det på den tilsvarende moderbilen. Hva enten det er en limo eller en sedan eller en fastback.

En coupé med utgangspunkt i en Range Rover, så jeg for meg som noe mer a la BMWs opprinnelige X6 (selv om jeg selvfølgelig ville ønsket meg noe pent).

Her er åpenbart coupéen uttrykt med et forsiktig skrånende tak i full lengde og med nesten full bakluke. Her er «forsiktig» så forsiktig og «nesten» er så nesten at jeg faktisk ikke så det før jeg kunne sammenligne med utgangspunktet, som sto to biler bortenfor.

Men det gjorde den ikke på den andre pressedagen. Da var den flyttet fra en fremtredende posisjon til noe mye mer nede i et hjørne. Og da dørene åpnet for publikum, var den komplett forsvunnet.

Gikk høyt ut
Årsaken ligger nok i noe Gerry McGovern fortalte til Car Design News noen dager i forveiene.

«Bilen skal starte på £ 220.000. Det var ingen som blunket da vi fortalte potensielle kunder dette ved noen private visninger vi har hatt. Slik det så ut for oss der og da var at snittprisen, når kundene hadde lagt på sine extras, ville ende på £ 300.000. Og det er helt klart at folk som allerede har en firedørs Range Rover vil ikke kjøpe denne isteden. De vil kjøpe den i tillegg».

Han føyde til at bilen skulle håndbygges ved Land Rover / Jaguars Technical Center i Oxford Road, Coventry og stoppe etter 999 eksemplarer. 

(Det er der de bygger «nye» lettvekts E-Types og XKSS og – nå sist -D-Types. For £ 49,- kan du kjøpe deg en guidet spasertur gjennom anlegget. Snakk om å melke tradisjonene!)

Det er med andre ord sannsynlig at hele opplaget av ikke-coupeen allerede er utsolgt, så hvorfor flashe den for den gemene hop da?

Spesialutgaer med ekte DNA
Men McGoverns forklaring på hvorfor de har gjort dette er ganske interessant.

«Generelt kan du si at Special Vehicle sentret er der for å kunne gi våre kunder bedre valgmuligheter. Og vi ser jo stadig at andre tar våre produkter og endrer dem. De beholder 90 prosent av vår intellektuelle eiendom, endrer resten – ofte med groteske resultater som egentlig gjør dem meget mindre attraktive og får betalt en formue for det.»

«Dette har irritert meg lenge.»

«Men det er vår skyld. Disse ombyggerne får det til, fordi vi ikke gjør noe tilsvarende. Men med SV gir vi kundene mulighet til å velge noe som er annerledes, men som allikevel har den kvaliteten og representerer det som ligger i vår DNA. Du risikerer ikke feil hjul som ødelegger kjøreegenskapene eller fjæring som glemmer alt som heter kjøreegenskaper eller inngrep som gjør all garanti ugyldig».

Vulgære suksesser
Han har helt klart et poeng. De store Genève-hallene er fulle av ombygde biler, mange Range- og Land-Rover, av den typen jeg nødig ville møtt i et trangt, mørkt smug. Men det burde ikke overraske McGovern at folk kjøper slike.

Det er nok å rusle innom D&Gs flaggskip-sjappe i Milano. Utrolig hva som selger, men du krangler ikke med slike økonomiske resultater.

Problemet for McGovern vil kanskje vise seg å bli at hans SV-innsatser blir for smakfulle? For den mannen er ikke kjent for å flørte med det vulgære.

Men han går også gjennom hele SV-programmet for våre kolleger: SVX er der for å gjøre off-road evnene til Discovery enda mer åpenbare. SVR er for generelt å bedre bilens ytelse, både on-road og off-road – «det dreier seg om balanse». Og Range-Rover Autobiography har med luksus, forfinet og sofistikert oppførsel å gjøre.

Tilbe til røttene
«SV Coupé er en videreføring av det. Samtidig som den hedrer originalen ved å oppstå som en ekte to-dørs igjen».

Han legger også vekt på måten de har utformet interiøret på. Her er fargene ganske lyse foran, mens baksetene har en mørkere tone. «Her har vi latt forsetene være de viktigste. Vi fjerner altså alle antydninger til en sjåførkjørt løsning.»

Akkurat som Noe som igjen er med på å forsterke følelsen av grenseløs luksus.

Og hvorfor Range Rover og ikke Range Rover Sport?

«Fordi dette er en bil som egner seg spesielt godt til coupé-behandlingen fordi du får de nydelige proporsjonene bak, med den synkende taklinjen. Og med den forstørrede grillen får den et skikkelig autoritært uttrykk. 23-tommerne hjelper også!».

Han sier også at den splitta to-tone finishen (den la ikke jeg merke til) også er en forsiktig henvisning til gamle dagers coachbuilding-tankegang.

«Jeg tror det virkelig er stor etterspørsel etter skreddersydde biler der ute», avslutter han. «

Men jeg tror folk vil ha det gjort av eksperter. Jeg har kritisert stylingfirmaene tidligere, og det har alltid forundret meg hvordan vi kan tillate dem å bruke vår intellektuelle eiendom til egen fortjeneste. Men kunder kjøper våre biler og leverer dem til disse folkene. Vi har kanskje gjort det for enkelt for dem tidligere, vi skal ikke gjøre det enkelt for dem nå lenger!»




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer