img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
38 bilder i galleri
Mini-mani i Genève
Det var uvanlig mye originalt Mini på Genève-utstillingen i år. På tross av at det fremdeles er et år til den kan feire 60-årsdagen sin.

Det første som ramlet inn av øyekroken, fordi de var ganske festlige i fargene sine, var en elektrisk versjon av gamle Mini Moke.

Moken er jo like ekte som den opprinnelige Minien, selv om den ikke kom i produksjon før i 1964 – men fremdeles under Sir Alec Issigonis sin beskyttelse. 

Disse har ikke stort annet felles med opprinnelsen enn at de kan se ganske like ut. Men de er ikke spesielt sofistikerte i sin kjøreegenskapsavdeling, og er utstyrt med 10 kW motorer og nesten ikke batterier – slik at det er stort sett for moro.

Fra Aston til Mini
Da må man ta innsatsen til David Brown mer alvorlig. Han startet jo med å bygge lekre Aston Martin DB6 look-alikes, og det har han drevet med en stund. Inntil han i fjor sommer også begynte å bygge repro-«Ekte»-Minier.  

Det er første gang jeg ser disse, og det kan nesten virke som om det bare er chassis-nummeret som er tilbake fra originalen. Hvis det er brukte biter her, er ikke det direkte åpenbart.

Det er en finish inn- og utvendig som er hinsides, og den er utstyrt med det meste av det du venter på en moderne bil. LED-lys og GPS for eksempel – jeg tror aldri Issigonis drømte om at en av genistrekene hans skulle bli utstyrt med en sat-nav haifinne på taket.     

Det eneste som ikke er moderne er kjørestillingen – den er fremdeles den særdeles ukomfortable som de bygget inn «for at folk ikke skulle sovne bak rattet», som mesterkonstruktøren sa til oss på et fjernsynsintervju en gang.

Meanie
Men den beste Minien holdt jeg på å gå glipp av. Den var nemlig parkert ved siden av en Sveitsisk Soletta fra 1956 – nesten jevngammel med Minien. Heldigvis kastet jeg er nærmere blikk på den – underlig at den ikke hadde en hedersplass på utstillingen.

Meanie, heter den – og det skal jeg si. Denne er mean!

Jeg har fortalt om Safenwil før. Et bitte lite sted, ingensteds i Sveits en plass. Der holder en av kontinentets største bilimportører og forhandlere til. Emil Frey har først og fremst Toyota, men en rekke britiske biler ligger også i handlekurven.

Ikke unaturlig, kanskje, at de fremdeles er litt interessert i den opprinnelige Mini.

Fra scratch
Men her har Emil Frey Classica tatt den helt ut.

De har tatt et nytt skall fra British Motor Heritage, bygd inn en ny hjelperamme og bur og begynt å bygge den opp igjen etter en helt bakvendt oppskrift. 

Det verste er at jeg tror Sir Alec hadde applaudert – han bygde selv ganske underlige ting. Hans Lightweight Special var noe av det mest opplyste blant Specials og ensetere i sin tid.

I Meanie leter du forgjeves etter motoren. Du må bak for å finne den. Den har tatt plassen til baksetene og er en toliters, ildsprutende direkteinnsprøytet turbo med 220 hk.

Bakhjulene blir drevet gjennom en sekstrinns konvensjonell kasse, og siden det hele fremdeles ikke veier mer enn 850 kg, er nulltilhundre på under fire helt troverdig.

Toppfarten er, fornuftig nok, elektronisk stoppet på ca. 200 km/t. 

Gjennomført
Finishen overalt er utsøkt, og konstruksjonen er smart – et par bolter og løft på hekken, så triller du hele sentralmotor-aggregatet ut.

Hjulene er blitt litt bredere og de står på noe som ser ut som originale Minilite, men det er lagt på imponerende skiver på alle fire hjul.

En ting er at de har klart å bygge dette, de har også klart å få den typegodkjent slik at den er gatelovlig for hele Europa.

Prisen var det liksom ikke noen vits i å spørre om, men de fortalte at i tillegg til prototypen, som står klar til å bli demonstrert for alle seriøse kunder nå (dersom de klarer å finne veien til Safenwil), ikke skal bygges i mer enn fem eksemplarer.

Sjelden har lommebombe var en mer passende beskrivelse.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer