Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det første som ramlet inn av øyekroken, fordi de var ganske festlige i fargene sine, var en elektrisk versjon av gamle Mini Moke. Moken er jo like ekte som den opprinnelige Minien, selv om den ikke kom i produksjon før i 1964 – men fremdeles under Sir Alec Issigonis sin beskyttelse. Disse har ikke stort annet felles med opprinnelsen enn at de kan se ganske like ut. Men de er ikke spesielt sofistikerte i sin kjøreegenskapsavdeling, og er utstyrt med 10 kW motorer og nesten ikke batterier – slik at det er stort sett for moro. Fra Aston til Mini Det er første gang jeg ser disse, og det kan nesten virke som om det bare er chassis-nummeret som er tilbake fra originalen. Hvis det er brukte biter her, er ikke det direkte åpenbart. Det er en finish inn- og utvendig som er hinsides, og den er utstyrt med det meste av det du venter på en moderne bil. LED-lys og GPS for eksempel – jeg tror aldri Issigonis drømte om at en av genistrekene hans skulle bli utstyrt med en sat-nav haifinne på taket. Det eneste som ikke er moderne er kjørestillingen – den er fremdeles den særdeles ukomfortable som de bygget inn «for at folk ikke skulle sovne bak rattet», som mesterkonstruktøren sa til oss på et fjernsynsintervju en gang. Meanie Meanie, heter den – og det skal jeg si. Denne er mean! Jeg har fortalt om Safenwil før. Et bitte lite sted, ingensteds i Sveits en plass. Der holder en av kontinentets største bilimportører og forhandlere til. Emil Frey har først og fremst Toyota, men en rekke britiske biler ligger også i handlekurven. Ikke unaturlig, kanskje, at de fremdeles er litt interessert i den opprinnelige Mini. Fra scratch De har tatt et nytt skall fra British Motor Heritage, bygd inn en ny hjelperamme og bur og begynt å bygge den opp igjen etter en helt bakvendt oppskrift. I Meanie leter du forgjeves etter motoren. Du må bak for å finne den. Den har tatt plassen til baksetene og er en toliters, ildsprutende direkteinnsprøytet turbo med 220 hk. Bakhjulene blir drevet gjennom en sekstrinns konvensjonell kasse, og siden det hele fremdeles ikke veier mer enn 850 kg, er nulltilhundre på under fire helt troverdig. Toppfarten er, fornuftig nok, elektronisk stoppet på ca. 200 km/t. Gjennomført Hjulene er blitt litt bredere og de står på noe som ser ut som originale Minilite, men det er lagt på imponerende skiver på alle fire hjul. En ting er at de har klart å bygge dette, de har også klart å få den typegodkjent slik at den er gatelovlig for hele Europa. Prisen var det liksom ikke noen vits i å spørre om, men de fortalte at i tillegg til prototypen, som står klar til å bli demonstrert for alle seriøse kunder nå (dersom de klarer å finne veien til Safenwil), ikke skal bygges i mer enn fem eksemplarer. Sjelden har lommebombe var en mer passende beskrivelse.
|