Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
I Genève dukket det opp en ny produksjonsmodell fra denne koreaneren, samtidig som de tok med seg et glimt inn i fremtiden. I dag er indiske Mahindra største enkelteier i SsangYong, med full kontroll over bedriften. Men det er ikke noe som tyder på at de legger opp til avvik fra det denne produsenten er ment å gjøre. Tivoli (2015) var åpenbart en riktig satsing – rett inn i et av markedets hotteste segmenter. Ny generasjon Rexton i fjor var også på sin plass – den gamle var fra 2001. Mest interesse vakte den elektriske konseptbilen. Designen var helt ny, på mange måter et avvik fra det vi er vant til derfra – trukket mye mer horisontalt enn det vi har sett før, med en ganske spesiell behandling av karosseriet over hjulene. Jeg likte den. Selve bilen er akkurat like elektrisk som det vi har sett på andre konsepter helt siden 2010 (nå er det snart på tide at de gjør noe med det!), men nå er det i tillegg lagt inn en del elementer som radar og kamerasensorer og slikt for å sikre en grad av autonomi. Det er også mye mer snakk om «smart interfaces» og vegg-til-vegg telematikk-tjenester – for her har vi faktisk en «smart bil for travle mennesker». Smart Interface ligger også i navnet. Den heter nemlig s-SIV Concept, som da selvfølgelig betyr Elektrisk Smart Interface Vehicle og ikke er en skrivefeil for SUV (selv om den er det også). Slik denne bilen står, måler den 456 x 187 x 163 cm og har en akselavstand på 268 cm – litt over Tivoli og Korando. En bil som vil passe godt til den litt voksne delen av C-segmentet. Ny pickup Den vi så var en dobbeltkabin med god plass for fem og med – påsto Johng-Sik Choi, sjefen, da han introduserte bilen på utstillingen – svært høy grad av kjørekomfort. Bilen er bygget på den samme arkitekturen som den nye Rexton, med karosseri på en separat ramme og med firehjulsdrift. Motoren er en 2,2 liters diesel på 181 hk. og med enten en 6-trinns manuell eller en 6 trinns automat. Det hele tilpasset et stadig mer kritisk europeisk publikum slik at man finner en rekke assistentsystemer om bord, og et oppegående infotainment-opplegg via en 9,2 tommers skjerm med blant annet Apple Car Play og Android Auto. Men mens Musso er rett rundt hjørnet antydes det fremdeles ingenting om når de endelig får skrudd på strømmen.
|